MartinNacka 0 Postad 17 Maj , 2015 Hej, Jag har en relativt nyinköpt Flipper 700 från 1980 som drivs av en AQ145/280 från 1986 (alltså något nyare än båten). Vid årets premiär i helgen så testade jag maxfarten och får upp den i maximalt 17,5-18 knop. Varvtalet är då 4200-4300, mer kommer den inte upp i. Detta är med 2 vuxna, 2 små barn, lätt packning men nästan full tank och full vattentank. Ganska lugn sjö och inte mycket vind. Motorn och drevet var rätt slitna och gick trögt när vi köpte ekipaget förra året och fick därför en mindre renovering under hösten/vintern. En kille som kan prylarna bättre än jag gjorde följande: - tog loss drevet, bytte drivknutar, bälgar, smörjde upp - fräschade upp förgasarna - bytte delar av tändsystemet - bytte kamrem - bytte olja - kollade filter och andra småsaker Borde inte motorn varva åtminstone 5000 och båten gå åtminstone 26-27 knop som max? Är det någon som har idéer om vad som kan vara problemet? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ioor 5 Postad 17 Maj , 2015 Hade en flipper 700 med trött b20, såg 22-23 knop som bäst, minns dock inte vad den varvade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 17 Maj , 2015 Googlar du lite så hittar du en killa som hade exakt samma problem som du felet visade sig vara en rostig/ trasig kyllimpa som påverkade avgaserna vilket ledde till att motorn inte ville varva mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 17 Maj , 2015 Om motorn är frisk, kanske du bara har för stor stigning på propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 17 Maj , 2015 Vad har du för propeller (-rar om DP)? Det kan ju vara så att föregående ägare bytt till något som inte passar båten. Säkert finns det någon Flipper 700-ägare med samma motor/drev-kombo som du som kan berätta vad de har. I mitt fall, en Windy 24, har jag fel propellrar på grund av föregående ägare och motorn, en 5,7 V8, varvar bara knappt 4100. Försommaren ska delvis vigas åt att sortera ut motorn för garanterat perfekt gång innan nya propellrar införskaffas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinNacka 0 Postad 17 Maj , 2015 Ok, vad bör det vara för stigning på propellern till denna båt och motor typiskt sett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 17 Maj , 2015 Ok, vad bör det vara för stigning på propellern till denna båt och motor typiskt sett? Jag hade en sådan båt och motor. På den satt en 15x17. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 17 Maj , 2015 Tändningen justetad efter motorn fixades ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser