Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Yammamamma

Vad drar min motor

Rekommendera Poster

Hej

Min bränslemätare är trasig. Precis köpt båten och undrar vad den kan dra per distans.

Båten är en långkölad motorseglare med en lombardini/iveco dieselmotor, 40 hk, från 2007. Skrovet är i stål, väger ca 5,5 ton. Marchfart verkar vara 4,5 knop och då ligger den på 15-2000 varv.

 

låter det rimligt att den drar 0,4 liter per nautisk mil?

Hoppas på svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget direkt svar på din fråga, utan bara en jämförelse. Jag har mätt förbrukningen för vår segelbåt, 6.3 m, 900 kg, 9.9 hk utombordare, i ca 4.5 knop och fick ca 0.3 L/nm.

Jag mätte genom att väga tanken före och efter med en handhållen bagagevåg, och mätte sträcka och fart med GPS och även manuellt med karta och klocka.

 

Kanske kan du tanka fullt och på nåt sätt mäta nivån i tanken. Sen köra en sträcka (rundbana för att minska påverkan från vind och strömmar) med den fart du nämner, tanka fullt till samma nivå igen, och se hur mycket bränsle som förbrukades.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel tumregel för dieselmotorn är att den vid fullt effektuttag tar 20 liter i timmen per 100 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min diesel trecylindrig är åxå på ca 40 hk.

Den ska dra 4-5L /h i ca7 knop

= 0,6--0,7 /distans

Din drar nog något mindre men kanske inte riktigt hälften.

Tror den förbrukning som ska vara på min stämmer. Båten väger ca. 9 ton.

Jag kör så lite motor så har inte kollat. 90% av min förbrukning är värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då får jag nog räkna om vad den drar. Det bästa skulle iochförsig vara om tankmätaren fungerar. Nu står mätaren alltid på full. Vågar inte riktigt ta loss den om det finns nåt på insidan som kan lossna.

På mätaren står vdo 771 81 91. Kan man av numret utläsa vilken längd det är på nivågivaren?

Om jag skulle byta mätare, är det nåt man bör anlita nån för? Är relativt ny i båtvärlden, klarar enklare vår och höstservice....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se på propellerkurvan http://www.batteknik.se/prop/propellerkurva.html

Lombardinimotorn ger max effekt vid 3600 rpm. Om din propeller och utväxling etc är rimlig så varvar den ungefär så mycket på fullgas och ger då 40 hk.

 

Nu använder du c:a 1800 varv för att få 4.5 knop. Detta motsvarar 50% av fullvarv på propellern, och detta medför ett effektbehov på lite under 6 hk, inräknat lite friktion.

 

En sådan dieselmotor drar nog lite mindre än 0.18 liter per Hk per timme. Alltså, med 6 hk: 

6 x 0.18 = 1.06 kg diesel per timme, eller c:a 1.2 liter per timme.  

Dela detta med de 4.5 NM som du kör per timme så får du 0.26 liter per M.

Lägger du till diverse förluster för att motorn snurrar med väldigt låg belastning, så blir nog kalkylen nånstans mellan 0.3 - 0.4 liter per NM. 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se på propellerkurvan http://www.batteknik.se/prop/propellerkurva.html

Lombardinimotorn ger max effekt vid 3600 rpm. Om din propeller och utväxling etc är rimlig så varvar den ungefär så mycket på fullgas och ger då 40 hk.

 

Nu använder du c:a 1800 varv för att få 4.5 knop. Detta motsvarar 50% av fullvarv på propellern, och detta medför ett effektbehov på lite under 6 hk, inräknat lite friktion.

 

En sådan dieselmotor drar nog lite mindre än 0.18 liter per Hk per timme. Alltså, med 6 hk:

6 x 0.18 = 1.06 kg diesel per timme, eller c:a 1.2 liter per timme.

Dela detta med de 4.5 NM som du kör per timme så får du 0.26 liter per M.

Lägger du till diverse förluster för att motorn snurrar med väldigt låg belastning, så blir nog kalkylen nånstans mellan 0.3 - 0.4 liter per NM.

Bra uträkning, tummen upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack, vilken uträkning. Tack!

 

Se på propellerkurvan http://www.batteknik.se/prop/propellerkurva.html

Lombardinimotorn ger max effekt vid 3600 rpm. Om din propeller och utväxling etc är rimlig så varvar den ungefär så mycket på fullgas och ger då 40 hk.

 

Nu använder du c:a 1800 varv för att få 4.5 knop. Detta motsvarar 50% av fullvarv på propellern, och detta medför ett effektbehov på lite under 6 hk, inräknat lite friktion.

 

En sådan dieselmotor drar nog lite mindre än 0.18 liter per Hk per timme. Alltså, med 6 hk:

6 x 0.18 = 1.06 kg diesel per timme, eller c:a 1.2 liter per timme.

Dela detta med de 4.5 NM som du kör per timme så får du 0.26 liter per M.

Lägger du till diverse förluster för att motorn snurrar med väldigt låg belastning, så blir nog kalkylen nånstans mellan 0.3 - 0.4 liter per NM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten hade jag en trästicka som man kunde sticka ner i tanken, och jag skar några markeringar för 5L, 10L etc. Billigt instrument, lätt att byta ut, visade aldrig fel eller krånglade.

I den nuvarande sitter en vertikal plastslang parallellt med tanken, ansluten i tankbotten, kunde lika gärna vara inkopplad på bränsleledningen. Visar aldrig fel den heller.

Bara tips medan du funderar på reparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...