Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Wilmat

Mercruiser 3,0 går på 3 cyl.

Rekommendera Poster

Hallå! Efter att båten blivit sjösatt och använd 1 hel helg utan några helst problem så blev den inte använd på 3 veckor. Kommer ner glad i hågen och skall starta, men det går ej. Efter mycket besvär så får jag igång den men den går bara på 3 cyl, ryker något kopiöst (ej blåfärgat utan mer sotsvart). Enda chansen att få igång den är att ha full gas och då varvar den ca:2000 varv. Jag är säker på att det kommer bränsle till 2:ans cyl. Som ej går och gnista finns det också. Finns det någon som kan ha något bra tips på vad det kan vara? Skall idag ta bort ventilkåpan och se om det kan vara en ventil som hängt sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svart rök tyder ju på för mycket soppa. Kolla så förgasaren inte flödar  kan ju satts sig något skit efter vinteruppehållet. Finns det choke så kolla att den inte hängt sig i stängt läge.

 

Nästa steg är ett komp.prov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en förgasarmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, förgasaren renoverades och provtrycktes förra vintern. Har nu haft isär och rengjort samt ohm mätt fördelare och kablar. Nu går den på alla 4 men är väldigt orkeslös på höga varv och bluddrar lite då och då. På mellanvarv (marschfart) går den bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att du har rätt förtändning. Dvs att tändkurvan ändras till rätt gradtal vid ökat gaspådrag.

 

Kolla också så du inte fått vatten i soppan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips!

Skall nu montera en vattenavskiljare på bränsleledningen. När jag fick tillbaka min förgasare från renovering så var den "grundinställd" (tillverkarens rekomendationer). Jag vågar inte skruva hej vilt utan att veta vad jag gör... jag vet ju inte om den behöver mer luft eller mer bränsle, lutar dock åt att den går fett då jag måste starta med full gas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den gått bra innan med samma förgasarinställningar skall du inte röra dessa... Allt för vanligt att folk pillar på förgasare mm så pass att de inte märker när de hittar det egentliga felet...

 

Tycker det låter som bränslerelaterat fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, nu fick jag vatten på min kvarn, att den har ju gått bra innan och jag har inte rört något på förgasaren. därför min ovilja att skruva på något... Känns just nu som att jag tror (hoppas) att det är kondens i bränslet.  Annars får det bli en ny snurra, någon som har en 3,0 till salu???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var rejäla tag. Om det inte är ett bränsleproblem så byter du maskin? Det kallar jag iskallt :)

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett kompressionsprov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...