Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
tedde1

Båtsystem peke, hp65 eller hpk65, skillnader, gennaker?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag tittar lite på peke till min båt, (26fot), och undrar vad skillnaderna är på hp65 och hpk65.

Sånär som på beklädnaden tycker jag de ser likadana ut på bild men hp65 saluförs som gennaker-peke och hpk65 bara som peke.

Är hpk65 klenare byggd så den inte tåler lasterna från en gennaker eller kan man fästa en sådan i båda?

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=17142

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=17139

Är skillnaden bara teak eller svart skiva är valet lätt för min del.

Kommer jag att köpa en gennaker? Kanske, kanske inte, men jag vill inte utesluta möjligheten genom att vara onödigt snål.

Mvh

Tedde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Mailade båtsystem och lägger upp svaret här om någon annan undrar samma sak.

För min del blev det modellen man kan fästa gennaker i, får se om det kommer till pass någon gång.

OT, premiärturen med båten gick av stapeln idag, fantastiskt trevligt. Seglandet gick fint (med amatörmått mätt), men lägga till vid bryggan var ett elände med sidvind, men det gick tillslut.

Mailkonversation med Båtsystem:

Hej.

Jag står i begrepp att köpa ett peke med stege till min segelbåt.

Valet står mellan Hpk65 och Hp65. 

Hp65 saluförs som gennaker-peke medan Hpk65, (som jag för övrigt inte hittar på er hemsida), endast saluförs som peke. Ska det tolkas som att Hpk65 är klenare än Hp65 eller på annat sätt ej gör det möjligt att sätta en gennaker i den? 

Vad skiljer de båda olika modellerna åt?

Med vänliga hälsningar

Namn

info@batsystem.se till dig

Hej,

HPK65 har en enklare konstruktion under gråa platten ej avsedd för gennaker, HP65 klarar gennaker på 50m².

Mvh Namn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen så ska man kolla på fästöronem på HPK65, då deras svetsjigg verkar vara sne. Köpte en HPK65 där hela plattan satt rejält snett. Efter att ha tittar på flera andra så konstatera jag att alla som jag såg den säsongen satt lika snett.

För min del slutade det med att jag valde en annan modell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...