Cjohman 0 Postad 15 Maj , 2015 Köpte en båt igår. Redan dags för rep... Satt och torrkörde på trailern, då sprack styrväxeln. Tur att den gick sönder på land och inte i sjön ivf. Har försökt hitta på nätet vilken anslutning jag har på styrvajer/kabeln, men inte hittat någon som är lik. Verkar finnas en hel uppsjö olika. Styrväxeln är en Ultraflex. Någon som vet? Tack på förhand //Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Maj , 2015 Kanske inte så hemskt mycket dyrare att satsa på en hydralstyrning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cjohman 0 Postad 16 Maj , 2015 Kanske inte så hemskt mycket dyrare att satsa på en hydralstyrning. Kalle Hade ju varit bra om man kunde använda vajern, ur ekonomisk synvinkel... Skulle ju gärna haft hydraulstyrning! Har hittat en billig på watski för 2895kr http://www.watski.se/Hydraulstyrning-max-90-HK-115Y4 Men det är billigare med en styrväxel.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 974 Postad 16 Maj , 2015 Kolla vad det är som går så trögt att växeln sprack. Vajern eller motorn? Är Du för stark? /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Maj , 2015 Ser ju ut som den varit lagad innan, vill du ha gratis lösning så laga den igen och lås höljet med en u klämma typ liten avgasklämma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 16 Maj , 2015 Som sagt. Kolla först varför det går så trögt. Ingen idé att laga eller byta styrväxeln innan grundproblemet är åtgärdat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 16 Maj , 2015 (redigerade) firman sea sea säljer ultraflex,dom har katalog och finns även på nätet,kolla med dom.laga inte den du har är ju viktigt ur både din o andras säkerhet,tänk om den pajar ute på sjön,förövrit ser det ju ut som en klåpare satt fast den,inga brickor muttrar rakt i glasfibern,va är det för båt?. Redigerad 16 Maj , 2015 av karluno Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 16 Maj , 2015 Jag har en extra liggande om du är intresserad. Mvh//Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cjohman 0 Postad 17 Maj , 2015 Vajern var nog den största boven, gick väldigt trögt. Sen har nog åldern tagit ut sin rätt på plasten i styrväxeln. Lär bli svårt att hitta styrväxel som passar vajern... Även om man får den att löpa lätt. Verkar vara någon slags kedjevariant. Är nog en utdöd variant. Frågan är bara ska man satsa på en "billig" hydraulstyrning eller ska man sätta dit en ny vajerstyrning? Någon som har erfarenhet av Hydrodrive MF 90W? Den saknar no feedback ventil, kanske inte behövs? Den är lite underdimensionerad också, max 90hk jag har 115hk men liten båt, 4,6m så det kanske går ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 39 Postad 18 Maj , 2015 Jag köpte ny styrning på Biltema.Tror det gick på mellan 1000-1500kr komplett.I detta fallet tror jag inte det är nån simplare grej de säljer.Vet att alla varuhus inte har dem.//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 Maj , 2015 Du ska definitivt ha "no feedback" om du köper hydraulstyrning, det är den största fördelen med hydraulstyrning. Du ska definitivt INTE köpa en underdimensionerad styrning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser