Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Amanda31

Suggor eller dubbla spinnskot?

Rekommendera Poster

Man har ju suggor för att dra ner spinngaj och spinnskot - när det behövs - i däck, oftast i nivå med vanten. Men ibland ser jag att vissa båtar i stället använder dubbla skot/gajar. Ett som går ner längre fram och ett som dras till aktern. Vad är för-/nackdelar med de olika lösningarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Själv har jag mest erfarenhet av suggor, kanske för att det är det vanligaste alternativet...? Det är enklare när man skall gippa och ger mindre möjligheter till trassel vid trimning av spinnakern. Gasten fintrimmar lätt skotningen med hjälp av suggorna medan han tittar framåt och upp i seglet.

Dessutom kan man för det mesta skippa bomnedhalet när man har suggor. Lovartssuggan håller ner bommen automatiskt och när man gippar sätter man båda suggorna i 'halvläge' så man har bra koll på seglet medan bommen byter sida.

Det funkar säkert bra med dubbla skot/gajar om man är van vid det, men det innebär mer arbete om man måste trä om dessa om man måste hissa spinnakern på andra sidan på nästa undanvindsbog.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag mest erfarenhet av suggor, kanske för att det är det vanligaste alternativet...? Det är enklare när man skall gippa och ger mindre möjligheter till trassel vid trimning av spinnakern. Gasten fintrimmar lätt skotningen med hjälp av suggorna medan han tittar framåt och upp i seglet.

Dessutom kan man för det mesta skippa bomnedhalet när man har suggor. Lovartssuggan håller ner bommen automatiskt och när man gippar sätter man båda suggorna i 'halvläge' så man har bra koll på seglet medan bommen byter sida.

Det funkar säkert bra med dubbla skot/gajar om man är van vid det, men det innebär mer arbete om man måste trä om dessa om man måste hissa spinnakern på andra sidan på nästa undanvindsbog.

Håller helt med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror mycket på båt, framför allt storleken.

På små båtar som Express eller J24 tex kan man ofta skippa nedhalet om man kör sugga i lovart.

På större båtar, som X-35 så kör i stort sett alla med dubbla skot/gajar. Då går skotet genom sugga för att man ska kunna trimma twist på spinnen medan gajen går ner till en fast punkt på däck ganska långt fram.

Inget problem att gippa, du har ju alltid en slack gaj i lä så bara att lossa spinbom från masten, lägga i nya gajen och skjuta ut bomen på nya sidan.

 

Störra båtar kör ALLTID dubbla vad jag sett, man når inte/orkar inte gippa annars.
Riktigt stora båtar dip-gippar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror mycket på båt, framför allt storleken.

På små båtar som Express eller J24 tex kan man ofta skippa nedhalet om man kör sugga i lovart.

På större båtar, som X-35 så kör i stort sett alla med dubbla skot/gajar. Då går skotet genom sugga för att man ska kunna trimma twist på spinnen medan gajen går ner till en fast punkt på däck ganska långt fram.

Inget problem att gippa, du har ju alltid en slack gaj i lä så bara att lossa spinbom från masten, lägga i nya gajen och skjuta ut bomen på nya sidan.

 

Störra båtar kör ALLTID dubbla vad jag sett, man når inte/orkar inte gippa annars.

Riktigt stora båtar dip-gippar.

Ok, jag är med. Det var när jag seglade x-35 som jag såg att man använde en annan teknik jämfört med min Jeanneau Selection 37. Det jag undrar är VARFÖR.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det beror mycket på båt, framför allt storleken.

På små båtar som Express eller J24 tex kan man ofta skippa nedhalet om man kör sugga i lovart.

På större båtar, som X-35 så kör i stort sett alla med dubbla skot/gajar. Då går skotet genom sugga för att man ska kunna trimma twist på spinnen medan gajen går ner till en fast punkt på däck ganska långt fram.

Inget problem att gippa, du har ju alltid en slack gaj i lä så bara att lossa spinbom från masten, lägga i nya gajen och skjuta ut bomen på nya sidan.

 

Störra båtar kör ALLTID dubbla vad jag sett, man når inte/orkar inte gippa annars.

Riktigt stora båtar dip-gippar.

Ok, jag är med. Det var när jag seglade x-35 som jag såg att man använde en annan teknik jämfört med min Jeanneau Selection 37. Det jag undrar är VARFÖR.

 

Jag har markerat de viktigaste anledningarna, tror jag...

Spinnen är så stor att man inte når den lina som spinnen drar i så det måste till för att gippa med dragande spinne.

Om det är väldigt lätt kopplar vi ibland ur gajarna och kör med enkla för att vi orkar hålla grejerna med handkraft.

 

Men jag är stortrimmer... Vår spintrimmer och fördäckare har nog bättre förklaringar. :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det beror mycket på båt, framför allt storleken.

På små båtar som Express eller J24 tex kan man ofta skippa nedhalet om man kör sugga i lovart.

På större båtar, som X-35 så kör i stort sett alla med dubbla skot/gajar. Då går skotet genom sugga för att man ska kunna trimma twist på spinnen medan gajen går ner till en fast punkt på däck ganska långt fram.

Inget problem att gippa, du har ju alltid en slack gaj i lä så bara att lossa spinbom från masten, lägga i nya gajen och skjuta ut bomen på nya sidan.

 

Störra båtar kör ALLTID dubbla vad jag sett, man når inte/orkar inte gippa annars.

Riktigt stora båtar dip-gippar.

Ok, jag är med. Det var när jag seglade x-35 som jag såg att man använde en annan teknik jämfört med min Jeanneau Selection 37. Det jag undrar är VARFÖR.

 

Jag har markerat de viktigaste anledningarna, tror jag...

Spinnen är så stor att man inte når den lina som spinnen drar i så det måste till för att gippa med dragande spinne.

Om det är väldigt lätt kopplar vi ibland ur gajarna och kör med enkla för att vi orkar hålla grejerna med handkraft.

 

Men jag är stortrimmer... Vår spintrimmer och fördäckare har nog bättre förklaringar. :-)

 

Ah läste lite slarvigt. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...