Makkansjogren 0 Postad 15 Maj , 2015 Tjena! Måste man tömma drevet på olja vid byte av impeller eller kan man montera av växelhuset ändå? Givetvis utan att det rinner olja ur riggen :-) Tack p förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 15 Maj , 2015 Nej, du behöver inte tömma oljan om impellern är det enda problemet. Detta gäller generellt frö i princip allautombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 15 Maj , 2015 Tack för svaret! Motorn är nyservad innan förra säsongen, den säsongen kom den dock aldrig ur ladan. Behöver jag ändå byta oljan? Känns onödigt tycker jag? Däremot så får jag ingen skvallerstråle trots att röret är rent, så förmodar problem med impeller eller smuts i pumphuset. Oavsett vilket så måste jag ta mig in där och då kan jag lika gärna byta impellern :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 15 Maj , 2015 (redigerade) Det finns en liten risk att du fått in vatten i oljan under testkörning, men jag skulle inte ens bry mig om att undersöka saken. Annars kan man kolla detta genom att lossa nedre pluggen. På vissa Merc/Mariner, t.ex. 2-takt V6:orna kommer strålen först då motorn blivit varm så att termostaten öppnat. Samma med Merc/Mariner 8 + 9.9 Hk runt ÅM 1995. Det är en mycket god idé att kolla termostat och gärna också den så kallade poppet ventilen (valve). Var grejerna sitter kan du leta fram med hjälp av sprängskisser här http://www.ishopmarine.com Redigerad 15 Maj , 2015 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 15 Maj , 2015 Ah ok - nä den risken är nog liten trots allt! Ok skumt - jag har en rak 4 cyl, vet inte hur det är med den då jag aldrig funderat över det. Skvallerstrålen fungerade fint när den togs upp för två somrar sedan. Sedan dess har den inte vart i bruk. Hur länge vågar man köra den på tomgång utan att skvallret kommer igång? Det konstiga är att det sölar mängder med vatten innan den startar, men det slutar när den kommer igång. Börjar komma lite ur propellern men vart det övriga vattnet tar vägen är för mig lite oklar. Borde ju inte ta lång stund att fylla motorn med vatten kan jag ju inte tycka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 15 Maj , 2015 (redigerade) Sorry - menar att det sölar massa vatten kring spolmuffen innan den startar! Redigerad 15 Maj , 2015 av Makkansjogren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 15 Maj , 2015 Med det du beskriver så är det en mycket god idé att kolla termostat och gärna också den så kallade poppet ventilen (valve). Termostater är förbrukningsvara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 15 Maj , 2015 Hur vet jag var termostaten sitter? Ska försöka se på boats.net Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 15 Maj , 2015 Här säljer dem ju iaf en termostat så det borde ju finnas en någonstans ;-) http://www.mercurydelar.se/termostat-14586 Tack för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 15 Maj , 2015 Som sagt, leta här: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&&hideLinkOnPath=true&req4Browse=1&lvlCode=&pCode=&path=MM~&docId=359&docName=MERCURY%20|%201989%20|%20115%20|%20100%20/%20115%20HP%20(4%20CYLINDER)%20-%201115412GD&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 29 Maj , 2015 (redigerade) Tänkte kolla impellern så nu är drevet av och impellern ser kanon ut. Mjuk och fin när man känner på den också. Ska jag byta den ändå? Vill helst inte lägga pengar på det just nu så funderar på att fetta in pumphusväggarna och låta den gå säsongen ut istället. Vad tror ni? Redigerad 29 Maj , 2015 av Makkansjogren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 31 Maj , 2015 Byt Impellern. Det kostar ju bara ett par hundra kronor. Har den stått ett par år skall den bytas. På V6orna byts de vart annat år oavsett. Ta också isär poppetventilen och se att den är hel och inte ärjad. Den brukar dock inte behöva bytas, mest rengöras. Har du fortfarande ingen stråle efter att ha bytt impeller testa att köra utan termostaten. Kommer det då vatten, köp ny termostat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 6 Juni , 2015 Tjena Mange! Säker på att denna maskin har termostat? Har kollat på sprängskisserna och hittar inget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 6 Juni , 2015 Kch var sitter poppetventilen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 6 Juni , 2015 Kch var sitter poppetventilen? Jag har redan länkat till sprängskisser över din motor för att du skall kunna leta själv. Har du verkligen försökt? Om du gör det, så kan du lösa många frågor själv framöver, t.ex. reservdelsnummer på diverse delar och var de sitter. Som sagt, leta här: http://www.ishopmari...lier-050-025-MM Jag lovar att du fixar det på 5 minuter, mindre än så om jag talat om att den sitter i block eller topp och du använder Ctrl F för att söka i texten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 8 Juni , 2015 Hej, Ja givetvis försökte jag hitta det där - problemet är att jag inte haft tillgång till en dator utan fått använda telefonen. Därmed har jag förmodligen missat den när jag läst igenom. När du sa att den satt i blocket så gick det relativt fort att hitta den, tack för det! Nu behövde jag dock aldrig kolla den då jag bytte impeller och startade motorn. Kom inget vatten men eftersom tidigare talare sade att denna motor förmodligen har en termostat så fick motorn går 1-2 minuter och vipps så kom skvallerstrålen så fint så. Kylningen fungerar nu som den skall, tack till alla för eran hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 9 Juni , 2015 (redigerade) Kul att det löste sig. Poppeten sätts igen av avlagringar och skall därför servas med jämna mellanrum, annars blir det förr eller senare kylproblem. så glöm inte bort den. Redigerad 9 Juni , 2015 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser