ChristerN 2 494 Postad 15 Maj , 2015 (redigerade) Köpte ett spänningsrelä på Biltema i förrgår och skulle montera i båten eftersom det gamla krånglade. Bort med det gamla, mätte kabeln från start, förbrukning och minuskabeln. Allt ok. Behövde göra om lite för att få ett nytt fäste för reläet och när jag var nästan klar så tänkte att det är bäst att kolla om det funkar innan jag skruvar dit det. Sagt och gjort så kopplade jag in det men då hade jag såväl laddare på landström som solpaneler igång så jag la en matta över vardera solpanelen och kopplade ur landströmmen. Det dröjde någon minut och sen blev det total blackout! Skit! Kopplade bort allt och mätte igen. Nu hade jag 26 volt på ena minuskabeln mot ett av batterierna! Allt har suttit som vanligt sedan jag förra året monterade ett extra förbrukarbatteri och sedan jag i vintras monterade ytterligare ett. Kopplade bort dessa. Fortfarande 26 volt! Skit igen! Kopplade bort kabel efter kabel utom en som går runt i aktern som går till ett av förbrukarbatterierna men jag kan inte se att jag har seriekopplat någonstans. Kopplar bort laddarna. Samma sak. Fortfarande 26 volt! Har trakasserat de elektriker jag känner men ingen har tid att komma. Har dock fått löfte att en kille ska komma på söndag em och titta. Hoppas han hittar det jag missar. Inkopplat precis före blackouten var förbrukarbanken, shunten (där har alla tre säkringarna gått), värmare mm. Inget visar något livstecken. Förmodligen sitter det en huvudsäkring någonstans som jag inte hittar (det ska inte vara någon mer huvudsäkring än den vid batterierna men allt är dött!). Som det ser ut så har jag ström från bankerna mot strömbrytarna men jag måste hitta seriekopplingen eller vad det nu är innan jag kan ägna mig åt säkringen. Någon som har några idéer? Har mätt allt jag kan komma på men fattar inte varför det blir 26 volt. Verkar inte finnas någon logik - men jag antar ju att jag missar något. Eller kan något ha hänt som "seriekopplar" fast jag inte ser det? Skriver mest för att beklaga mig men om någon har några tips så är de varmt välkomna! Har nu ägnat två dygn (inklusive natten) att klura på olika alternativ men jag har fastnat! Skit! Skulle varit ute på egen tur i helgen men av det blev intet. Skit igen. Ps Skrivfel Redigerad 15 Maj , 2015 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Maj , 2015 Hm. Mystikskt. Har du kopplat bort solcellsregulatorns anslutning till batteriet, både plus och minus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 15 Maj , 2015 Japp, både plus och minus var för sig och bägge borttagna. Regulatorn visar också att den inte ger någon ström med mattorna på när den är inkopplad. Mysko, jag vet. Hoppas att killen på söndag ser det med färska ögon för jag har nog mätt mig "blind". Behövs nya ögon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Maj , 2015 Märkligt håll oss underrättade. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 15 Maj , 2015 Där ser du, ta bara en Biltema-produkt i närheten och allting skiter sig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Maj , 2015 Där ser du, ta bara en Biltema-produkt i närheten och allting skiter sig... Eller hur, som silikon ungefär, ingen kan måla de närmaste åren i den hamnen Man skulle kunna tro att det är Varta batterier, de e ju så bra så 26V borde inte vara något problem. -- Skämt åsido, det är inte så himla kul när man får sådana här problem. Det enda rimliga är ju att batterierna blivit seriekopplade, men det tror jag du har koll på. Som jag ser det är det två saker att göra. Först, belasta de 26V med någon A. Förhoppningsvis försvinner spänningen därför att den kommer från något som är uppladdat. Nästa steg är att lossa kabel efter kabel tills spänningen försvinner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 15 Maj , 2015 Ska nog kolla en gång till (för femtielfte gången) på det där med regulatorn. Just nu är jag så förvirrad av alla saker jag gjort så jag är inte säker att jag gjorde just det. Tog (tror jag iaf) bort plus och minus på laddaren, lyfte också alla plus och alla minus (utom den som jag mäter 26 volt på) en i taget men med samma resultat. Testade också reläet mot två av mina bortlyfta batterier och det verkar som det fungerar. Bra skit det där från Biltema :-). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 15 Maj , 2015 Snickare är i behov av en elektriker.............så är det. (även tvärt om.............) Om gamla Herr Ohm hade levd kunde du frågat honom...........men tyvärr........... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 15 Maj , 2015 Snickare är i behov av en elektriker.............så är det. (även tvärt om.............) Om gamla Herr Ohm hade levd kunde du frågat honom...........men tyvärr........... Nu blev det lite för svårt för min förvirrade hjärna. Vad menade du egentligen?Om du menade att jag är en hemmasnickare så tar du helt fel. Helt ointresserad ev sånt! Och herr Ohm gjorde väl mest motstånd om jag kommer ihåg fysiken rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 16 Maj , 2015 Hm... Enda rimliga sättet du kan få 26V är med två friska batterier med 13V vardera. Om vi nu antar att solcellerna är bortkopplade. Du kanske har kopplat ett batteri's plus till minus på nästa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Maj , 2015 Kopplade bort allt och mätte igen. Nu hade jag 26 volt på ena minuskabeln mot ett av batterierna! Mäter du mellan ena plusen på ena batteriet och minus på andra ? isåfall varför? Får du 26 volt och bara har ett batteri inkopplat så måste ju någon av förbrukarna kopplade till det bortkopplade batteriet "jorda över" ligga och dra mellan + och - och på detta sätt kan du få en seriekoppling, ta bort både + och minus + på extra batterierna och mät igen. Allt kan gå sönder relän kan brygga över så minus och plus ligger ihop. Du fick ju en kortis. Mätte spökfel en gång på en buss har för mig felet var att övrig belysningen kunde tändas plötsligt när halvljuset stängdes av sen inte gick att släcka trots att ingen spänning mattades till reläna, felet en av h4 glödlamporna hade blivit bryggade invändigt och lede över spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2015 Typ så här: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 16 Maj , 2015 Tack för input och förslag! Jag mätte mellan förbrukarplus och olika ställen på förbrukarminus och på vissa ställen fick jag 13 volt och på andra 26. Kopplade så jag fick ren F-minus från ett F-batteri i taget mot F-plus och så länge inget annat är inkopplat så funkar det. Sen kopplar jag in en sak i taget och mäter men jag kan ändå inte härleda var det seriekopplar. Uppenbart är att jag missar någonstans. Hoppas de friska ögonen imorgon kommer på vad jag missar. Lovar att återkoppla här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 16 Maj , 2015 Bhemac: Precis så tror jag nu att det är. Frågan jag inte kan lösa är var det är kortis. Hoppas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2015 Det räcker ju med en liten lampa för att få överledning, belasta 26V så borde det minska, får du en ny, lägre spänning och vet hur mycket du belastar så kan du ju räkna ut hur stor "kortisen" är. Kanske underlättar felsökningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Maj , 2015 CristerN skrev i trådhuvudet: Köpte ett spänningsrelä på Biltema i förrgår och skulle montera i båten eftersom det gamla krånglade. Bort med det gamla, mätte kabeln från start, förbrukning och minuskabeln. Allt ok...Fråga: hade du ett motsvarande spännings-avkännande och välfungerande relä innan?...Behövde göra om lite för att få ett nytt fäste för reläet och när jag var nästan klar så tänkte att det är bäst att kolla om det funkar innan jag skruvar dit det....Fråga: Vissa motorers elsystem har av korrosionsskäl separerad minusledare gentemot motorgodset. Inte för jag tror att detta spökar men du är alltså spiksäker på att reläets nya fäste inte ställer till nåt härvidlag?...Sagt och gjort så kopplade jag in det men då hade jag såväl laddare på landström som solpaneler igång så jag la en matta över vardera solpanelen och kopplade ur landströmmen. Det dröjde någon minut och sen blev det total blackout! Skit!Fråga: Hoppas jag missförstått men det låter som att du hade både aktiv solpanel-laddning och månne inkopplad landströmsladdning när du höll på att koppla!? En bra regel är ju att om möjligt utföra ändrings-arbeten i elsystem så spänningslöst som möjligt. Inte bara för risken för elstötar utan rent allmänt.Gjort är gjort, har själv klantat mig mången gång trots elutbildning. Inget att skämmas över för alla kan ju inte vara bra på allt. (Det är förmodligen skälet till att internetforum finns, tillsammans kan vi snacka ihop oss och hjälpas åt, på kuppen bli något litet klokare utan att behöva göra alla misstag själv? ;-)Tror alltså att ifall du närmare kan beskriva omständigheterna med inkopplingen av det nya Biltema-reläet så blir det lättare att begripa vad som gick snett!? För uppenbarligen skedde nåt radikalt fel i just det ögonblicket.(Kollade f.ö. en av dina tidigare trådar, ganska avancerat elsystem vad det verkar.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 16 Maj , 2015 Thomas Tidigare satt det ett relä som började krångla efter sjösättning i år. När jag letade efter vem i Sverige som kunde sälja ett likadant så hittade jag att det reläet var återkallat i USA och Kanada pga att det kunde överhettas och börja brinna. Kände därför att jag borde gå på en annan lösning och Biltema-reläet har det ju sagts en del gott om här på forumet varför jag valde det. För att kunna mäta spänningen, och säkerställa att tidigare relä hade samma typ av minus-avkänning som Biltema-reläet lät jag spänningen vara på. Konstaterade att det var samma av samma typ och det fanns redan en tråd framdragen med minus. Slog sen av alla huvudbrytare men glömde, slarvigt - jag vet, solpanelen och landströmmen. Reläet slog till när jag kopplade in minus-sladden eftersom spänningen var hög i bägge bankarna men sen ville jag ju se att det bröt också och då kopplade jag bort landströmmen. Efter någon minut så inträffade blackouten. Det tog nog ett par minuter innan jag kopplade bort landströmmen. Bägge bankarna var fulladdade så det borde inte ha blivit någon strömrusning att tala om, iaf inte om kortisen uppstod då. Vad gäller mitt elsystem i allmänhet så tycker jag inte det är speciellt avancerat. Jag har inga "special-lösningar" förutom datorfläkten i inlägget du länkade till. Jag har bara byggt ut det rakt av med fler förbrukarbatterier, så stor kapacitet kan jag väl hålla med om att jag har men komplicerat - nej. Möjligen kan man tycka att det är avancerat eftersom jag har valt diagonal laddning från paneler och landström men det är väl mer en smaksak. De senaste batterierna jag lagt till, på styrbordssidan för några år sedan och i förpiken i vintras, ligger helt rakt kopplade så ingen diagonal koppling där. I nuläget är dessa batterier helt bortkopplade tillsammans med de två andra som las till extra från leverantören men jag har fortfarande detta med 26 volt så felet ligger inte i dessa kopplingar. Jag TROR att bhemac är inne på rätt spår, dvs att jag har fått någon komponent som det är kortis i. Men vet gör jag ju inte trots alla mina mätningar under de senaste dagarna. Jag HOPPAS att det inte är någon dyrbar del som pajat, eller någon som det är svårt att få tag på. Är nu ruskigt sugen på att komma ut i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Maj , 2015 Mäter du med en känslig multimeter? Mät med belastning, har du inget att belasta med så haka dit en glödlampa och se om det verkligen finns kräm i ledningarna. Multimetern kan lätt ljuga kan hända det räcker du själv jordar när du mäter eller någon komponent ligger i serie mellan dina batteribankar. Har du 12 eller 24 volts generator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 17 Maj , 2015 Tack för tips. Ska föreslå det för killen som kommer om 10 minuter om han inte hittar felet på annat sätt. Han är bil-el kille som sadlat om och nu jobbar med båt-el så jag tror att om nån kan fixa detta så är det han. Måste ju tro! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 17 Maj , 2015 Sådär! Nu är det löst. Iaf nästan. Fenomenet att jag hade 26 volt berodde på att jag mätte mellan en inkopplad och en urkopplad del av batteribanken. Självklart när någon säger det. Varför det hela blev som det blev hade han inget svar på. Förmodligen en strömspik från något elektroniskt som orsakade det hela. Uppträder det igen får man felsöka mer. Just nu när allt fungerar hittade han inget. Allt var rätt kopplat menade han. Kändes rätt skönt men ändå irriterande att den egentliga felkällan inte hittades. Har hans nummer och han kommer gärna och kollar om det händer igen. Och det känns bra! Tack alla för era förslag och idéer! Nu ska jag återmontera allt på riktigt och kolla alla grejer så de fungerar. Men först en sen lunch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Maj , 2015 Härligt! Men jag vet inte som jag köper det där med strömspik (egen erfarenhet, när man inte vet vad som hänt skyller man på strömspik!) Det skadar nog inte att fundera lite mer ... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 17 Maj , 2015 Bra att fundera lite mer om orsaken. Någon som har någon idé var jag ska fortsätta leta? Alla lampor som jag kom på att kolla är kollade. Alla mätare och instrument likaså. Laddarna av märke Ctek funkar utan problem. Regulatorn till de fasta panelerna funkade den lilla stund det inte regnade. MPPT-regulator från Seasea (Sunwind?). Regulatorn till min vikbara inte testad men där fanns ingen panel inkopplad så den borde vara fri från misstanke. Tips? Kanske Seawolf kan ge råd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 17 Maj , 2015 Jag hade nog inte funderat så mycket mer. Om du hade 26V så är det som Funkis skrev tidigare att du lyckats seriekoppla batterierna. Om du hade kopplat isär det mesta som du ju skriver, räcker det med att du hade en lampa eller något annat som låg mellan plus på ena batteriet och minus på det andra för att dom ska bli seriekopplade. Precis som i Bhemacs figur, där "något med kortis" kan vara vad som helst som är påslaget. Sitter alla batteriminus ihop nu så har du löst problemet och då kan du inte heller få 26V någonstans :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Maj , 2015 Grejen var ju att det blev en blackout Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 17 Maj , 2015 (redigerade) Grejen var ju att det blev en blackoutOch att 26 volt var för att jag mätte mellan två batteribankar. Så lite konstigt är det allt. Kommer nog inte sova riktigt gott på ett tag innan jag antingen konstaterar att det var mycket tillfälligt eller att jag hittar anledningen. En sak är iaf bra och det är att jag inte kopplat fel någonstans. Hade varit försmädligt. (Men visst är det lite försmädligt att jag inte kom på anledningen till att jag fick 26 volt!) Vad jag nu kan hoppas på är att problemet uppstod pga att jag kopplat bort några batterier och att det på något sätt, kan inte gissa hur, blev något knas iom det. Redigerad 17 Maj , 2015 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Maj , 2015 Du förstår vad du måste göra? Ta ur all elutrustning och sen sätta tillbaka pryl efter pryl Eller, gör ett schema. Ibland upptäcker man ev fel då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 18 Maj , 2015 Du förstår vad du måste göra? Ta ur all elutrustning och sen sätta tillbaka pryl efter pryl Eller, gör ett schema. Ibland upptäcker man ev fel då. Fast hur kan jag avgöra om just den utrustning jag demonterar orsakade strömspiken (eller vad det var som orsakade min blackout)?När jag mäter på olika ställen i båten så ser allt helt naturligt ut vilket kan betyda att det är ett intermittent fel och om jag då plockar bort pryl för pryl och allt funkar såväl före som efter så kan jag väl aldrig lokalisera felet? Det måste väl vara antingen intermittent eller väldigt liten krypström/överslag i så fall? (Tänker nu på en kollega som hade en liten affisch uppsatt på sin arbetsplats: Assumption is the mother of all fuck-ups) Schemor finns. Både de som kom med båten och såna som jag gjort själv på det jag efterinstallerat. Kan efter dessa inte se något tokigt. Tror jag hoppas på det bästa och hoppas att det var genom att jag kopplat bort två av batterierna som tillsammans med olyckliga omständigheter orsakade blackouten. Tack för all input. Till helgen ska det bli varmare i Stockholmstrakten och då ska jag åka båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Maj , 2015 Tänkte mest vi skulle hålla dig sysselsatt ett tag Kolla kopplingen av spänningsrelät, kopplas generatorn ifrån med last så blir det en rejäl spik men den brukar bara skjuta dioderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 18 Maj , 2015 Tänkte mest vi skulle hålla dig sysselsatt ett tag Kolla kopplingen av spänningsrelät, kopplas generatorn ifrån med last så blir det en rejäl spik men den brukar bara skjuta dioderna. Aha, du tänkte jag skulle hållas sysselsatt så jag inte häckar här så mycket! :-) Fast spänningsrelät är (nu iaf) rätt kopplat och det känns skönt att ha bytt det gamla relät nu när jag fått reda på att det är återkallat i USA och Kanada. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser