rool 3 Postad 15 Maj , 2015 I höstas vid upptagning startade motorn på min båt, Bayliner, utan problem, men kändes som att den gick dåligt. Nu vid sjösättning startade den inte alls, gick knappt runt trots nyladdat batteri, och efter några sek på startmotorn började det lukta bränt och ryka, dock ej lokaliserat från vart. Startmotor bytt förra året...men kan det vara vatten i cylindrarna? Tacksam för tips på vart jag skall börja felsöka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 Maj , 2015 Du kan ju börja med att ta ur stiften, då får du ju svaret på din fråga, vatten eller inte vatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 15 Maj , 2015 Tror inte på vatten i cylindrarna, då går det hemskt trögt första varven, sedan har vattnet tryckt ut genom avgasportarna och motorn går lätt igen. Har varit med om det både på båt och bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 Maj , 2015 Vatten går inte komprimera, beroende på mängd så slår det i princip tvärstop. Motorn mår inte speciellt bra att tvingas runt om det är vatten som gör motståndet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Maj , 2015 Det kan kanske vara så att batteriet är dåligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 15 Maj , 2015 Låter precis som dåligt batteri tänkte jag, men startmotorn började ryka?? Kortslutning via någon väldigt klen kabel+?/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 15 Maj , 2015 Vet inte om det var från startmotorn det började ryka, eller någon annanstans under avgaslimpan, men får börja kolla batteriet samt lossa tändstiften.... Direkt när jag vrider på startmotorn händer typ INGET...sedan efter några sek börjar motorn försöka dra runt....men tycks inte "orka"...och inget händer..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 15 Maj , 2015 Kollar även plus-minus till startmotorn....men började fundera eftersom den hade små tendenser till att lägga av i höstas när jag skulle ta upp båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 15 Maj , 2015 Dålig kontakt (oxidation) i någon anslutning i startmotorkretsen som blir varm efter en stunds belastning och ger rök och brandrisk !! Kolla både + och - sidan.Ta loss och gör rent innan återinkoppling. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 15 Maj , 2015 (redigerade) Vet inte om det var från startmotorn det började ryka, eller någon annanstans under avgaslimpan, men får börja kolla batteriet samt lossa tändstiften.... Direkt när jag vrider på startmotorn händer typ INGET...sedan efter några sek börjar motorn försöka dra runt....men tycks inte "orka"...och inget händer..... Om startmotorn inte orkar dra runt motorn kan du ha vatten i cylindrarna. I ditt första inlägg skrev du att startmotorn knappt orkade dra runt. Det mest troliga är nog att det är dålig kontakt någonstans. Om inget händer när du vrider på nyckeln men startmotorn orkar dra lite efter ett tag, kan det bero på vatten i cylinder. Kolla det först för om det är så kan inte vatten komprimeras utan det tar tvärstopp och du kan i värsta fall kröka en vevstång. Redigerad 15 Maj , 2015 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 16 Maj , 2015 Vet inte om det var från startmotorn det började ryka, eller någon annanstans under avgaslimpan, men får börja kolla batteriet samt lossa tändstiften.... Direkt när jag vrider på startmotorn händer typ INGET...sedan efter några sek börjar motorn försöka dra runt....men tycks inte "orka"...och inget händer..... Om startmotorn inte orkar dra runt motorn kan du ha vatten i cylindrarna. I ditt första inlägg skrev du att startmotorn knappt orkade dra runt. Det mest troliga är nog att det är dålig kontakt någonstans. Om inget händer när du vrider på nyckeln men startmotorn orkar dra lite efter ett tag, kan det bero på vatten i cylinder. Kolla det först för om det är så kan inte vatten komprimeras utan det tar tvärstopp och du kan i värsta fall kröka en vevstång. Tack för svaren...kollar cylindrar först och sedan anslutning till startmotor.:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2015 Om spänningen är för låg så orkar inte startmotorn gå runt men den blir varm. Att spänningen blir för låg kan bero på dåligt batteri eller dålig kontakt på vägen, dålig kontakt gör ofta att det luktar bränt. Mät först spänningen på batteriet samtidigt som du försöker starta. är den ok, >9v ungefär, mat på samma sätt direkt på startmotorn. Något som är bra är att ha en fast voltmeter på startbatteriet eller ännu hellre kopplad på startmotorn. Titta på den vid start så ser man, i god tid, om batteriet börjar bli dåligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 24 Maj , 2015 Har nu kollat och inget vatten i cylindrarna....något ärgade kontakter på startmotor, rengjort etc utan resultat. Kan det helt enkelt vara huvudjordkabeln? Änden på den där den är fastskruvad är typ grön, geggig.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser