Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
forgus31

Sugrör uppåt genom däcket.

Rekommendera Poster

Bara skitsaker men ändå. Funderar vad som händer med en så pass lealös tätning. Kan jag kanske få en välkommen förstärkning av avluftningen? Skulle vara bonus om tätningen släpper in vid högre undertryck. Att den släpper ut övertryck kan man vara säker på. Säkerhetsventil kan man säga men är det övertryck i tanken får man rensa avluftningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh yes, det här kommer att funka!

40 mm avloppsrör

38 mm sanitietsslang

övergång 40/50

Nu behöver jag bara en 48 mm hålsåg + lite MS Polymer

 

post-80529-0-91814800-1432117351.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan behöva en förklaring. Ser en plast eller plåtbit som den svarta muffen sitter i. Symboliserar den tanktaket? Då ser det bra ut i den teoretiska praktiken.

 

Septislang längst till vänster?

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, precis så är det. 

Jag räknar med att limma allt, jag kan inte se att det skulle bli någon nämnvärd belastning vare sig vid tryck eller undertryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, limning känns inte fel på stora ytor utan belastning. Och ev belastning suger ihop ytorna istället för särar dem. Jag har dessvärre så kort avstånd så stosen dyker ner i tanktaket och det blir rätt stort hål som ska tas upp. Skulle föredra en stos med tunnare överdel än 50mm men med stor krage med de tre hålen som den skruvas fast i däcket genom.

 

Ska utforska utsugstosmarknaden. Bara sett en modell än. Hittade ingen på Biltema underligt nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en slö, 48 mm hålsåg. Nu krävdes det både glidmedel och milt våld för att få i röret. Perfekt!

Kollade även däcksgrejen direkt i muffen. Det sitter ganska bra, troligen perfekt med lim.

 

post-80529-0-08435100-1432157274.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det av till sist. Köpte en utpumpnings-stos med lock från Hjertmans. Tyvärr ingen kedja för locket som ju lätt slinter i sjön. Får ordna det på nåt sätt. 

 

Hålsåg 51 mm med tre hårdmetallskär för tegel och liknande sågade sig lätt ner genom däcket och gnetade sig igenom 2-3 mm syrafast tanktak. För att inte den utsågade disken skulle ramla ner i skittanken slogs den in lite så att den fortfarande hängde kvar och en ståltråd knåpades fast plus snöre knutet i mantåget.

 

Tanken togs loss för att få till det och lagades då det var ett rätt stort hål som hade småläckt bara då bottensedimentet tätat. 

 

40 mm avloppsrör av plast från byggmarknad hopfogades med vukltejp och röret med stos stoppades ned i däck och hålet i tanken.

 

Tätning av mjukt fjädrande gummi tätar mellan däck och tank. 

 

Inga extra rör eller slangar tillkom på detta sätt och installationen blev ganska enkel. Tänkte att tanken inte skulle behöva röras och det hade fixat sig om hålet i däck hade gjorts lite större så tätningen kunnat sättas den vägen men hade ingen större hålsåg. Nu skulle ändå tanken tätas så det blev ändå inget extraarbete. 

post-57747-0-82542100-1434555951_thumb.jpg

post-57747-0-57260500-1434556019_thumb.jpg

post-57747-0-88318800-1434556063_thumb.jpg

post-57747-0-89341800-1434556165_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde tacka för alla goda råd och uppmuntrande inlägg.

 

Stämde bra med de flesta inlägg och det finns många sätt att inte misslyckas. Gör man misstag är det möjligt att förbättra. T.ex är det inte hundra att det blir luktfritt med den gula tätningsmuffen men lätt att skruva ur hela röret inkl stos och borra större hål och gjuta eller limma anslutning i tanktaket så det blir skittätt. Röret blev snedkapat i botten ja.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har grejat lite. 

Med ett långt 6 mm borr kom jag igenom däck, skåp och tank.

47 mm hålsåg körde hål i däck. I skåpet fick jag använda vinkelväxel frö att borra. Chucken på växeln klarade in hålsågens tapp men det funkade med dosborr.

Eftersom jag insåg att jag inte skulle kunna köra hål i tanken med vinkelväxeln så fick hålet i botten på skåpet bli 100 mm då kunde jag få in bormaskinen.

Sen var det bara att köra på med hålsågen - som blev slö efter ca halva plåtens tjocklek. Så nu avvaktar jag en ny hålsåg....

 

Min tanke var att samtidigt ta ett 25 mm hål för en extra avluftning och även ett dykrör för att kunna mäta nivån med. Men eftersom det inte är så lätt att få hål med hålsågen så ska jag se om jag kan borra ett hål för en klämrigskoppling istället. Dykröret blir ett vanligt, hårt kopparrör som sen kopplas till ett U-rör och luftpump.

 

 

post-80529-0-79125400-1435226097_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du kommit igång med utloppet. Den hålsar med tre tänder som jag hittade på byggmarknaden har hårdmetallskär och verkar hålla skärpan. Kan du inte ha en lång axel så du slipper vinkelväxel. Det var väldigt bekvämt att borra från däck.

 

Hoppas din tank är tät. Tänkte att sånt händer bara andra, det med rost i svetsfogen men där bedrog jag mig. Jag lagade med plastmetall som jag har goda erfarenheter av. Bl.a har svetsen i rostfria avgaskröken klarat sig många år. Det är ändå ganska varmt men ingen påfrestning med tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla efter hålsåg med hårdetall, bimetallen är inte det bästa. Men nu har jag slipat tänderna, kan gå.

 

Min tank är inte så gammal, annars finns ju kylarcement ....

Jag har fortsatt planer på urinseparerande mulltoa.

Hörde att en del bussar släpper urin i avgassystemet, låter som en ide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte nåt om att man kunde tillsätta urin för att få mindre utsläpp av växthusgaser? Eller bättre verkningsgrad? Ska googla på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har varit på tapeten att spruta in urea (konstgjort grisurin) i förbränningsmotor för att minska CO och kväveoxider. Jag tror dock att jag pumpar ut nyttigheterna nu när jag fått till en sån möjlighet.

 

På landet gjorde man inte gärna sina behov borta utan väntade i det längsta att hinna hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pinka på rosorna!

Det lustiga är att det är helt ok att hälla ut urinen på växterna på en ö.

Släpper man ut i avgaserna så släpper man ju tekniskt sett inte ut de i sjön. 

Blir man av med urinen så ska man klara övrigt hela sommaren utan tömning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ett torp som har torrdass som fungerar mycket bra. Inget jobb att tala om. Vartannat år skottar man på våren ut ett helt luktfritt jordförbättringsmedel. Kostar inget i drift.

 

Såg på mässan en mulltoa som är tänkt för båt. Räknar man in septitanken så är den mindre skrymmande än vanlig spoltoa. Tror några båtägare funderar på att slänga ut den spoltoan. Våran toa är 36 år och har många år kvar men kanske får gå i förtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilken dag! Ligger för ankar i lugna viken strax söder Marstrand. Man kan höra en måsskit plaska mot skäret. Solen skiner framåt midnatt och sjöjungfrun snyggar upp sig för kvälln. Det blev tonfiskförstärkt grekisk sallad med lagrad prästost på mackan och ett glas italienskt hemkört.

 

Toatanken blev testad i utsugarn och skrynklade sig inte eller tappade i volym trots kken 15mm avluftning.

 

Ingen makrill på dörjen. Foten i paket efter att ha töjt ut hälsena över bristningsgränsen. Hojen ramlade och den är tung att resa upp. Men funkar bra med pjäxa upp till vänster knä. Faktiskt bättre än på land då avstånden är korta på liten båt.

 

Vi knackade på trä åt den outslitliga gamla MD11:an som tillverkade morgonens varmdusch. Varmvatten är det enda den bidrar med numera då generatorn fortfarande inte är lagad och heller inte är inlämnad till verkstad.

 

Inte konstigt att motorn håller länge när den bara värmer duschvatten. Inget slitgöra precis. Fast vad jag hört ska det va det sämsta driftfallet för dieseln. Dom trivs i uppförsbacke egentligen

 

Ha en skitfin sommar på sjön och till lands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...