forgus31 139 Postad 15 Maj , 2015 I teorin är allt mycket enkelt, just nu är det väldigt enkelt att borra rakt genom däcket och fortsätta med hårdmetallborren genom syrafasta plåten och sätta röret med avpassad längd ned till septitankens botten. Helst skulle det vara en pryl man köper i handeln. Så många som har i behovet just nu i våra sjövatten vore en sån produkt säljbar. Jag ser många fördelar som det blir i teorin. Alla med "topptank" eller de flesta får en enkel ledningsdragning. Hålborr och sen sticka ned röret som redan är försett med suganslutningen för montering i däcket. Ingen skräck för bajsrör som ska skruvas, avpassas, testas, göras om tills det passar. Är det någon som sett nåt slikt eller måste man uppfinna det själv? Det måste ju till en tätning så gaserna stannar kvar i tanken. Den tänkte jagsom en gummimuff som träs på röret mellan däck och tankens överdel. Alternativt att ett lite större hål borras i däcket så ett gummirör kan trycka ned och täta mot tankens överdel. Genom att såga röret och tätningsröret av gummi skulle det kunna passa många båttyper. Kom gärna med påpekande så jag kan svara "tänkte inte på det. Hej då!" Bajstanken ger mig lite Ågren men det här kanske jag kunde fixa. Blir mycket pill om man kör rörkrökar och slangstumpar med klämmor. Dessutom inget som gör den lilla garderoben ännu mindre med ytterligare ett rör med krök och slang. Gillar dessutom inte slang som ska bytas när den börjar lukta. Har redan ett par och de är väldigt motsträviga att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 15 Maj , 2015 Jag tänker så här: Produkten blir rätt begränsad. Om man tänker sig att det finns två kategorier som kan köpa den - de som redan har en bajstank och vill komplettera med sugtömning, och de som skall skaffa sig en ny tank. Detta förutsätter att man har en tank placerad under skarndäck, vilket känns onödigt om man inte kommer tömma i havet (då det blir olagligt, och vi leker med tanken att alla följer lagen...). De som redan har en kommer att dra sig från att borra i sin tank, och istället bara ansluta ett T-stycke på befintligt utlopp. Enklare, sannolikt billigare - jag gjorde så. De som skaffar ny skaffar nog en som redan är rätt bestyckad? Tekniskt - hur får du röret att sitta kvar i tanken? Om man inte svetsar från utsidan måste man väl ha en muff på insidan som skruvas fast, eller håller åt, eller..? och då måste det till en inspektionslucka i tanken..? Eller är jag bara begränsad i tankesättet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Maj , 2015 (redigerade) Peter_K skrev: Tekniskt - hur får du röret att sitta kvar i tanken? Om man inte svetsar från utsidan måste man väl ha en muff på insidan som skruvas fast, eller håller åt, eller..? och då måste det till en inspektionslucka i tanken..? Eller är jag bara begränsad i tankesättet?Hmm... kanske behöver inte sugröret vara särskilt väl fastsatt i själva behållaren/tanken? Vid tömnings-tillfällen råder ju starkt undertryck/vakuum så röret riskerar knappast att skjutas ut uppåt (snarare då att sugas neråt men då stoppar väl däcksfastsättningen effektivt, men möjligen är litet snedkapad sugrörsände vid tankbotten månne klokt som en försäkring om nåt sådant mot förmodan ändå skulle inträffa?).Gasläckor från bajstankar kan visserligen stinka och vara explosivt metangashaltig - men kan knappast jämföras med exempelvis bränsletankar där explosionsrisk alltid är en överhängande fara. Tror att en ganska enkel gummipackning mot bajtankens utsida skulle kunna göra jobbet bra, för vid tömning kommer den av undertrycket att sugas neråt och täta extra bra - just när det verkligen behövs?Forgus är - sagt till tillfälliga forumbesökare - en klurig forumnestor o presenterar i mina ögon bra och genomtänkt kloka funderingar.Så om just denna idé skulle visa sig kass så får väl även jag utbrista "tänkte inte på det, hejdå!"?Haha, ingen stor sak i det, alltid kul med funderingar kring praktiska saker, särskilt när nya krav på invanda rutiner/utrustning införs så praktiska lösningar kanske eftersläpar. Redigerad 15 Maj , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Maj , 2015 Jag behöver en sån, gärna lite snabbt. Mellan tank och bottenventil finns det inte plats. Slangen mellan toa och tank TROR jag mynnar i tankens botten. Men går det upp en bit så har jg bara skaffat mig onödigt arbete. Tanken är lika bred som avståndet mellan skotten, man har satt in tanken och sedan dörrkarm. Skruvad naturligtvis. Men även limmat för säkerhetsskull. Det skulle gå att ta hål och svetsa dit rör på ovansidan, det finns utrymme. Man jag tänker inte pinnsvetsa i bajstanken, min svetskunnige sällsynte svärson är just, sällsynt. Så en sådan här produkt hade varit bra. Enklast om hålet var ovalt men den typen av hålsågar är sällsynta. Men något som liknar en Molly borde fungera. En slang med en extra svulst som stoppas ner genom hålet (antagligen med ett visst besvär). Sen ner med "Mollyrörert", in pinne som fungerar som skruven i Molly. Tajta till, ta ur skruven och till sist en mutter på röret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Maj , 2015 Jag kollade SeaSea om det fanns nån bra bajsstos för montering i däck och en sådan lämplig är 50mm diam upptill och avsmalnande till 38mm för slanganslutning med klämma. Jag tänker mig ett rör med 38mm innerdiam istf slang. Röret epoxilimmas på däckstosen. Längden avpassas för att nå tankbotten förstås och snedkapas. Sen borra hål. Inte lätt men byggbranschen har liknande behov. Åkte förbi Hornbach och kollade på borrar. Det finns borrcylindrar som borrar i tegel. Ser ut att vara några hårdmetallskär. Den på 54 mm kunde vara lämplig för däcket. För tanken blir det lite mindre borr. Finns en hel del storlekar med några mm steg. Behemacs modell med "expanderkork" vore ju en bästa lösning men kanske lite svårare att få fram. Då övertryck inte existerar då tanken har avluftning kan en mjuk gummimuff typ hårt skumgummi räcka. Finns kanske som bilreservdel. På vår båt är avståndet nog så litet att tömningsstosen i däck kommer med den tjockare delen ner i tankens horisontella överdel. Då får jag låta borren gå genom däck och fortsätta genom tanken. Går det inte att borra med byggborren kan man kanske borra en massa småhål i cirkel. avståndet är 40 mm plus däckstjockleken ca 50 mm så det kan funka. Väldigt trevlig arbetsställning med borrmaskin rakt ned, knästående på däcket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Maj , 2015 Först tänkte jag . i min värld är hårdmetallborr sådana som man borrar i tegel, betong, granit med. Därefter läste jag igenom hela tråden........ Kanske inte en sån tokig ide i alla fall. Sen gäller det förstås att få relativt tät där röret går ner i tanken. Annars är väl konstruktionen enbart för sådana som totalt förlorat sitt luktsinne. Å andra sidan - ren skitlukt har väl ingen dött av än, å det gäller att inte va "Flåmagad" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Maj , 2015 Kom precis på en variant av tätning. Där det finns plats dvs längre avstånd mellan däck och tank kunde ett koniskt gummirör träs på för att utgöra tätning mellan det borrade hålet i tanken och sugröret. Vid varje tömning kan man tänka sig att gummikonröret sugs ned och jag tätar lite bättre. En skruvfjäder trädd på sugröret kunde hålla konen på plats tills det blir vacuum i tanken. Kräver ett snyggt runt hål utan vassa utstickande grader. Det behövs bra borrar och slipkon för borrmaskin. Är inte så bra på sånt. Kom med förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 15 Maj , 2015 Min båtgranne borrade hål i däcket och sedan vidare ner i tanken. I hålet i tanken hårdlödde han en rörstoss med rör ned till botten i tanken (först tänkte han limma fast den med epoxi) I däcket satte han däckgenomföring för sugtömning och däremellan en väldigt kort slang med klämmor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Maj , 2015 Skulle tro att min tank sitter sällsynt högt mot däcket. Hårdlödning uteslutet men en limning med epoxi eller varför inte Sikaflex 291? Kräver väl en krage på sugröret så man får ytor att limma på. Att gjuta en gummikon att trä på röret kan man göra med Sikaflex. Härdad ska blir en sällsynt seg gummisort. Gladpack runt sugröret och sen spritsa sika i en tratt som formats runt sugröret eller nåt med den diametern. Ja det finns några möjligheter att testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Maj , 2015 Hårdlödning av rostfritt ska fungera bra. Men dels ska man släpa ombord gasen och sen helst inte sätta eld på alltför mycket. -- Att gjuta en konisk tätning skulle nog fungera. Jag kan nog få dit en balk som trycker ner röret och säkrar det. Men jag skulle alla gånger välja silikon som är åldersbeständigt och betydligt motståndskraftigare mot kemikalier. Jag tror Caribic410 kan ha en del att tillför till diskussionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Maj , 2015 Går det inte att demontera tanken, efter att du borrat hål i däcket med en hålsåg och sen i tanken med en mindre hålsåg. Du låter den hålsågens centrumborr, som du sågar genom däcket med gå genom tankens plåt. Då får du ju en exakt position för den mindre hålsågen när du skall ta upp hålet i tanken. Sen svetsar du fast röret i tanken och kapar det till rätt längd. Efter att du återmonterat tanken, har du på nån tätningsmassa i riklig mängd på utsidan röret och naturligtvis i lagom mängd på däcket. Brukar tejpa runt sådana beslag och skära tejpen ett par mm på utsidan däcksbeslagets fläns, så jag inte kladdar på däcket. Sen är det bara att trycka däcksbeslaget på plats. Ett rör som passar inne i dykröret för att göra nån mindre justering om dykröret inte står exakt rätt är kanske inte så dumt att ha tillgång till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Maj , 2015 Tyvärr har jag bara max 40 mm mellan tank och däck så tömningsstosen som monteras på däck får gå ned i tanken och utgöra en del av dykröret. Kanske ska dra rör och slang till andra sidan. En anledning jag funderar på är om det är dumt att ha toautsuget så nära vattenpåfyllningarna som det blir. Men det blir flera meter rör och slang om jag sätter det på SB sida. Borde inte vara värre med bakterer än att borsta tänderna på toaletten. Eller spiller man när man tömmer tanken med slang. Slangdropp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2015 (redigerade) Det ska inte vara något problem att först borra med 6mm pilotborr genom däck och tanktak. Sen hålsåg genom däck resp tank. Använd santietsslang som dykrör! Några millimeter större hål i tanken än ytterdiametern på slangen, på med lämplig gegga. Tryck ner men dra inte tajt utan låt eggen härda först. Det kan fungera för mig, jag ska ner och kolla! Löser även problemet att hitta ett 38 mm rf-rör Redigerad 16 Maj , 2015 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Maj , 2015 2015-05-16 vid 12:43 skrev forgus31: Tyvärr har jag bara max 40 mm mellan tank och däck så tömningsstosen som monteras på däck får gå ned i tanken och utgöra en del av dykröret. Kanske ska dra rör och slang till andra sidan. En anledning jag funderar på är om det är dumt att ha toautsuget så nära vattenpåfyllningarna som det blir. Men det blir flera meter rör och slang om jag sätter det på SB sida. Borde inte vara värre med bakterer än att borsta tänderna på toaletten. Eller spiller man när man tömmer tanken med slang. Slangdropp? Men du har väl nån tömning till havet idag. Själv har jag toan på BB den relativt nyinstallerade tanken i centrum under vattenlinjen och under däcksalongen och sugtömmingsutaget på SB. Ett T-rör före pumpen som jag kan pumpa ut till havet med. Du kan ju sätta ett T-rör på ventilen på bottengenomföringen. Eller bara "skarva" slangen - om du aldrig skall segla på utsida Svenskt territorialvatten mer. Men annanrsär det väl lite av min melodi - varför göra nåt enkelt om man kan göra nåt på ett besvärligt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Maj , 2015 I mitt fall blir det inte slangen som ska tätas i tanktakets hål utan utsugsstosen men det ska väl bli lika bra. Jag skulle helst vilja ha en förlåtande flexibilitet med tanke på att en båts inredning rör sig lite. T.ex om man går på däck trycks däcket ned mer än tanken och trycker ihop tätningen. När däcket åker upp några mm ska tätningen fortfarande funka. Eller så hoppas man att tanktaket plus tätningen klarar ihoptryckning och flexar tillbaka. Kan funka utan att man gör nåt men bättre att förutse så brukar man "ha tur". Tänker i banorna: en skruvfjäder runt utsuget i syfte att trycka ned gummitätningen så den tätar mot tanktaket. Eller en gummisort med gott om fjädring i sig och återgår efter ihoptryckning. En slang på 50 mm drygt tätar i nedre änden mot tanktaket och den övre pressar mot stosen fläns, den som skruvas I däck. Då kan slangen ta upp ev. rörelser om den är tillräckligt flexibel. Med en skruvfjäder blir det lite svårare då slangens övre del ska både kunna röra sig och ändå vara tät. Fjädern får då vara så stark att den klarar att hålla ned slangen fast den är åtklämd runt stosen i övre delen för tätningens skull. Att hitta rätt gummisort blir en utmaning. Märker att jag får hjälp att tänka när jag skriver. En typ av damask kom just för mig. Med inbyggd fjäder. Flexibel slang blir samma sak men lättare att ta upp stora rörelser. Låna en fjäderdamask från frugans hoj? Sätta in lämplig fjäder. Nä det är bäst att sluta här så får det ge sig. Spårar lätt ur med alla möjliga lösningar. Men ett kul ämne att spåna över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2015 Jag kollade lite och för mig kan en slang som även blir dykrör fungera. Men en sanitetsslang med vävd utsida blir svårare att få tät. En EPDM slang skulle nog vara bäst. På ovansidan av tanken kan man limma en ring, 100 mm i diam, 10 mm hög. På den en limmad gummiduk, det borde bli en bra extra tätning. Alternativt, en bälg för reglagekablar. Det som glade mig idag var att min tank efter mätning visade sig vara på 55 liter. Ett annat alternativ är att ta upp en manlucka, jag kan få den på ovansidan men det ska ju bli gjort också. Kommer man in i tanken så kan man sätta en rostfri bordgenomföring. På måndag ska jag åka till sme'n, ska se om han har ett 50 mm rör till radarstolpe. Ev har han lite 38 mm rör som vi kan svetsa på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Maj , 2015 2015-05-16 vid 16:30 skrev forgus31: Att hitta rätt gummisort blir en utmaning. Märker att jag får hjälp att tänka när jag skriver. En typ av damask kom just för mig. Med inbyggd fjäder. Flexibel slang blir samma sak men lättare att ta upp stora rörelser. Låna en fjäderdamask från frugans hoj? Sätta in lämplig fjäder. Nä det är bäst att sluta här så får det ge sig. Spårar lätt ur med alla möjliga lösningar. Men ett kul ämne att spåna över. Hoppa att en av mina bästa vänner och seglarkompis - Kalman - inte läser detta. Han och du Forgus 31 hade varit enorma eller förfärliga, om ni slagit ihop era kloka huvuden. Det är såna här innovationer som han funderar på - precis hela tiden. Eller som en arbetskompis alltid brukade säga. Det finns inget omöjligt - det besvärliga tar bara lite längre tid. Tommy Tekniskt ointresserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Maj , 2015 Jo jag har i flera år varit inne på T-rör och rörkrök och kopparrör att löda ihop kombinerat med sanitetsslang som det är gjort idag vid tanken. Men tanken sitter i ett hörn i en garderob och rören inkräktar på utrymmet. Mer rör blir inte på pluskontot så då fick jag idén med genvägen genom tanktaket. I mitt fall räcker det med själva utsugsbeslaget även kallat "stosen". Det är egentligen en väldigt enkel installation men därför kan man passa på att krångla till det i lämplig grad. Får jag bara upp hålen och en osviklig tätning så blir mitt utsug inget som tar plats. Stosen som jag såg på SeaSea är c:a 10cm lång och kommer ned i tanktaket eftersom avståndet kanske är 6-8 cm från däck till tanktaket. Får se om vi fortsätter att baja i Maja eller om det blir nån acceptabel lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Maj , 2015 Tätningen/packningen och i och för sig hålet i tanken skulle kanske va så tror att det ger ett ganska stor rörelsemöjlighet föratt ändå hålla tät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2015 (redigerade) Men om du gör ett par träbitar som passar mellan däck och tank med klämpassning, skuvar ihop tre av dem och slår in innan du trycker däcksförskruvning. Sen fyller du lådan med gegga och skruvar dit den fjärde delen så vore det ju fan om det skulle läcka. Däcksförskruvning vekar ju praktiskt nog vara konisk? Jag skulle nog lägga vulktejp på den för att få tätt. Redigerad 16 Maj , 2015 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Maj , 2015 Kanske räcker med en sån hopplös typ som jag i en båt annars skulle det vara trevligt med en transportsegling. Den som lever får se. Men frugan är alltid pigg på nya mål med vår båt så det räcker oftast. En gång gjorde vi en transport av en Benetau 33-fotare som skulle hem till Malmö från Lysekil på senhösten och vi lyckades få några dagar med soligt och lugnt väder. Det var den gången jag berättat om tidigare att båten fick nästan stopp i bränsletillförseln och klarade högst samma fart som Nissan. Frugan stod på en brygga vid första marinan och vinkade och mitt i Nissans flodfåra låg jag i Benetaun helt stilla. Jag tänkte att de undrar väl varför jag inte försöker komma in till bryggan. Kom inte ihåg om jag hann ringa men plötsligt lossnade proppen och båten gjorde full fart igen. Ett kul minne. Frugan var med på resten av resan och vi hann med ett stopp på Ven med cykeltur och promenad. Det är kul att ha en egen tråd att offtoppica i efter humör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Maj , 2015 2015-05-16 vid 20:15 skrev bhemac: Men om du gör ett par träbitar som passar mellan däck och tank med klämpassning, skuvar ihop tre av dem och slår in innan du trycker däcksförskruvning. Sen fyller du lådan med gegga och skruvar dit den fjärde delen så vore det ju fan om det skulle läcka. Däcksförskruvning vekar ju praktiskt nog vara konisk? Jag skulle nog lägga vulktejp på den för att få tätt. Däcksförskruvning.png Den låter möjlig täthetsmässigt men det blir Stel operation med svårigheter att överblicka hållfastheten. Tanken kommer att vara en större del av båtens styvhet än att bara som tidigare hänga fastskruvad på skottet. Men ditt förslag leder vidare. Just nu i skrivande stund känner jag för att testa nån enkel variant men som lätt går att ändra om det skulle börja lukta t.ex. om fastsättningen görs lätt avskruvbar dvs ser till att fylla upp runt hålet i däck med epoxi och gängar upp de tre hålen för långa syrafasta skuvar kan jag lätt dra upp stosen med påhängande "tätningsdamask" och dykrör. Det blir ett litet hål som kan funka som kameralucka om än inte för en man. Den första damasken får bli vad jag hittar. Ska försöka röja upp i hobbyrum och arbetsrummet i källaren där det är lite osorterade grejer. Finns inget gjuter jag en slang i sika eller tvåkomponentsgummi som väl härdar snabbare. Med facit i hand kan jag lättare ta upp och göra om tills det blir luktfritt. Tätningen blir då varianten av typen tätningen trycker mot tankens tak oc flexar tillräckligt för att täta även efter rörelser på kryss och av gående på däck. Gillar lösa konstruktioner som är lätt att justera och som inte påverkas av nåt som är svårt att överblicka. Brukar ta upp parallellen med ljuddämparen på min Lambretta som smeden svetsade fästena på ett par gånger varefter att den tredje gången bara hängdes upp med snöre. Då höll det. Om man omsätter din idé till en enkelt borttagbar variant kunde kanske ett gummirör platsgjutas på nåt sätt mellan däck och tanktak. Hälla i uppifrån i ett yttre och inre rör som sen tas bort när gummitätningen härdat. Fast kan vara svår att göra om. Kanske släppmedel på alla ytor men då blir det samma som att gjuta tätningen externt. Tankarna får vandra vidare och jag får se vad upprensningen i källaren ger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 17 Maj , 2015 2015-05-17 vid 04:16 skrev forgus31: Tankarna får vandra vidare och jag får se vad upprensningen i källaren ger. Usch ja - den som ändå fått rensar upp i sin källare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Maj , 2015 Ändstopp för avloppsrör http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Avloppsror-andstopp-2000034460/borde kunna användas. Det finns lite olika gummi grejor för avloppsrör som skulle kunna fungera. Sen finns det gjutsilikon som man enkelt kan gjuta en stump mellan tank och däck. Vi gjorde några avgjutningar med sådant för länge sen och det var väldigt smidigt att jobba med. Slöjddetaljer i Skara borde ha. Hade man byggt från början så hade man kunnat hänga tanken i däcket med ett par reglar emellan. Fast hade man byggt från början så hade jag nog ställt toaletten på en tank. Den här skulle kunna fungera för mig. Det är en fläns för montering av Wema-givare, kostar runt 300. Gängan är R32 alltså kan man stoppa i ett 38 mm RF rör och svetsa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Maj , 2015 Ja det var ett bra tips igen. Sitter just i båten och undrar hur tjockt skarndäcket är. Avståndet mellan däck och tanktak runt 28 mm. Med däcktjocklek på 50mm behövs minst 90 mm stos för att nå ner i tanktaket med lite marginal. Tyvärr hade SeaSea stängt. Nån som vet höjdmåtten på stosen på Behemacs bild. Det är den jag tänkt. Finns det andra tänkbara kandidater, Med 60 mm hål finns det plats för 5 mm tätningsrör typ Biltemas enl Behemacs tips. Fantastiskt med dialog på nätet. Skönt också att slippa kommentarer som vet du så lite att du måste fråga ska du nog inte försöka själv. Lyfte fram masten men för blåsigt för att masta på. Ingen kö vid mastkranarna idag. Men soligt och fint när jag tittar ut ur den skönt gungande båten. Mastlös ger högre gungfrekvens känner jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Maj , 2015 Det här är ju det bästa med forum, genom att fundera på ditt problem så löser jag mitt problem! Utan whiskey doftande, onödiga kommentera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Maj , 2015 Åkte förbi Hornbach och kollade på gummigrunkor. Hittade några töjbara gummigrunkor för 40 till 50mm och även större storlekar. Tror nåt sånt kan funka.Köpte också ett 40mm grått plaströr med inbyggd packning för skarvning med likadant. Sånt som kan gjutas in i betong. Skulle nog passa som dykrör. Känns som jag kan våga borra ned till tanken när det blir stadigt väder och all hemtjänst är avklarad. Väljer nog att borra ett för stort hål och fyller med epoxi och gängar för de tre skruvarna. Eller karvar ur divinycellen. Klarar inte av att lägga in bilder tyvärr. Försökte med datorn också men Windows 8.1 och jag är inte vänner. Massor med nya konstiga ändringar i handhavandet. Appar i datorn. Går det att lägga upp bilder med androiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Maj , 2015 Smart med avloppsrör, de är ju avsedda för just skit... -- Jag skruvade bort handfat mm och konstaterad att ska jag borra så får det bli med vinkelväxel. Halvkul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Maj , 2015 (redigerade) Mjuka följsamma muffar lätt att kränga på och få annan diameter. Passar där man inte har övertryck som i toatanken. Redigerad 18 Maj , 2015 av forgus31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Maj , 2015 (redigerade) Sådan har jag använt vid övergång från plast till gamla, gjutna avloppsrör. Jag var lite skeptisk om det verkligen skulle hålla tätt men det har det gjort i flera år nu i ett horisontellt rör från köket. Borde fungera som genomföring för sanitetsslang rätt ner i tanken. Hm, vad enkelt! Redigerad 18 Maj , 2015 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser