hbengtsson 174 Postad 15 Maj , 2015 Har planer på att skaffa en Nimbus 26 Epoca (diesel) och undrar lite över hur nojjig man skall vara med motorerna. Det var ett tag sedan jag var med båt och vet att utvecklingen på dieslarna har gått framåt, både till det bättre och sämre (?). Bättre i den meningen att dom blivit lättare, effektivare och kanske snålare. Men på bekostnad av hållbarhet? Tycker jag tämligen ofta läser i annonserna att motorerna är renoverade eller utbytta. Ett exempel. Finns en Epoca 00:a just nu på Blocket med "totalrenoverad KAD43" kan man läsa. Detta gjordes 2010 - dvs efter 10 år i drift. Vet inte om det är positivt eller negativt - man undrar ju. Finns ytterligare en Epoca från -00 som har en utbytesmotor (iofs bensin) Håller dom inte mer? Är medveten om att det som med allt annat är en fråga om skötsel/service/körstil och givetvis antal timmar. Men jag förutsätter att de flesta ägare till dessa båtar i alla fall sköter servicen? Och någon "ungdomsracer" inbillar jag mig inte att Epocan är. Så finns det någon generell tumregel? Skall man alltid kalkylera med motorrenovering "inom några år" när man köper en 15-20 år gammal daycruiser? Förutsatt att det inte gjorts med full dokumentation nyligen då förstås. Följdfrågan om man utgår från det västa; vad kostar en helrenovering av t ex KAD 42/43/44/300? Jag har NOLL kunskap så det är in på varv som gäller. Alt renoverad utbytesmaskin. Kan ju vara bra att ta höjd för detta innan man köper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser