anders-p 0 Postad 14 Maj , 2015 Har skickat frågan innan, är det någon på detta forum som har en aning om fabrikatet Craftsman dom tillverkar motorer och lite annan utrustning till båtar, deras prisbild är rätt tilltalande för oss båtfolk. Men är det nått att ha.. Mycket tacksam för era åsikter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 27 Maj , 2015 Välj något känt märke,du kan behöva någon reservdel framöver. En motor har ju lång livslängd, vi pratar här om uppåt 40 år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Maj , 2015 Välj något känt märke,du kan behöva någon reservdel framöver. En motor har ju lång livslängd, vi pratar här om uppåt 40 år Då faller ju dom mest kända här bort. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stockankare 0 Postad 27 Maj , 2015 Wasa varvet i södertälje skriver på sin sida http://wasayachts.eu/servicevarvet/motorbyte/att " Livslängden på en dieselmotor är någonstans mellan 10 till 15 år. Det ofta inte antalet gångtimmar som är orsaken till att motorn tar slut utan helt enkelt åldern." Jag ringde en installatör som installerar motorer och frågade honom om det stämde och han tyckte det verkade rimligt, jag valde då att renovera "den gamla trotjänaren" . Med facit i hand skulle jag köpt en ny motor, kanske inte en yanmar eller vp, det finns många kubota och mitsubichi baserade motorer att välja på, och vårdat den som ett barn... Installatörens visdomsord som jag tog till mig var att ställa in en avfuktare i motorrummet över vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 28 Maj , 2015 Den undre gränsen, 10 år, verkar felaktig i mina ögon. Väldigt många båtar på blocket från 70 och 80-talet har originalmotorn kvar? Min dotter med familj köpte en Accent som hade en Yanmar, den går utmärkt. Och de flesta båtägare, bedömer jag, byter inte ens glykol regelbundet ( där additiverna som hämmar korrosion blir sakta sämre efter några år ) eller zinkanoder? Så utan åtgärd alls skulle jag som en gissning säga att livslängd är 20-30 år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2015 (redigerade) Med det uttalandet om en modern motors livslängd blir det med näbbar och klor vi kör vidare med den gamla som är av den sorten som håller betydligt längre än 15 år. Varje vår är jag lite spänd på om den ska starta. Nu är den 36 år och är teoretiskt sett pensionerad. Hade jag haft den som huvuddrivkälla skulle den ha varit utbytt för längesen. Nu gör den inte så mycket längre då solceller har tagit över eltillverkningen helt. Vi har inte ens nån generator längre. Ut och in i hamnen och vid segling i trånga leder. Duger bra till det. Med det uttalandet om en modern motors livslängd blir med näbbar och klor vi kör vidare med den gamla som är av den sorten som håller betydligt längre än 15 år. Varje vår är jag lite spänd på om den ska starta. Nu är den 36 år och är teoretiskt sett pensionerad. Hade jag haft den som huvuddrivkälla skulle den ha varit utbytt för längesen. Nu gör den inte så mycket längre då solceller har tagit över eltillverkningen helt. Vi har inte ens nån generator längre. Ut och in i hamnen och vid segling i trånga leder. Duger bra till det. Redigerad 28 Maj , 2015 av forgus31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2015 Inte alltid så lätt med mobilen. Här citerade jag mig själv men kan inte göra nåt åt det. Men vem bryr sig om hundra år. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 28 Maj , 2015 Wasa varvet i södertälje skriver på sin sida http://wasayachts.eu/servicevarvet/motorbyte/att " Livslängden på en dieselmotor är någonstans mellan 10 till 15 år. Det ofta inte antalet gångtimmar som är orsaken till att motorn tar slut utan helt enkelt åldern." Jag ringde en installatör som installerar motorer och frågade honom om det stämde och han tyckte det verkade rimligt, jag valde då att renovera "den gamla trotjänaren" . Med facit i hand skulle jag köpt en ny motor, kanske inte en yanmar eller vp, det finns många kubota och mitsubichi baserade motorer att välja på, och vårdat den som ett barn... Installatörens visdomsord som jag tog till mig var att ställa in en avfuktare i motorrummet över vintern. Att åldern i sig skulle ta kål på en motor är ett mycket konstigt påstående. Det är helt riktigt att mycket packningsmaterial och tätningar som kan må bra av att bytas ut då. Men om motorn är riktigt konserverad och skött har åldern annars ingen större betydelse. Det finns massor av gamla dieslar som tuffar och går som är mycket äldre än 10-15 år. Snarare kanske påståendet gäller helt moderna dieslar vars elektronik verkar ge många ägare huvudvärk och hål i plånboken redan efter några år. Sannolikt har dieslars livlängd blivit betydligt kortare med mycket elektronik, större effektuttag och lättare konstruktioner med mycket lättmetall mot de som idag går fortfarande efter 30-40 år. De är inte heller lätta att renovera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 28 Maj , 2015 Som flera har påpekat. En välskött och okomplicerad dieselmotor i en segelbåt håller utan vidare i 40 år. Detta gäller även om den är sjövattenkyld, i varje fall på ostkusten. En högpresterande modern (mycket elektronik) dieselmotor i en motorbåt som körs mycket har säkert mycket kortare livslängd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 29 Maj , 2015 Min egen motor var en MD 6 från 1973, den pensionerades 2013. Då var den fortfarande i bra skick. Den startade varje vår efter några varv med dynastarten, lite oljedropp under var allt som den led av. Jag fick t.o.m. betalt för den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 29 Maj , 2015 Tilläggas kan att den fick slutet kylsystem 1989. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser