Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
patalm001

lackeringsproblem toplac, rinner!?

Rekommendera Poster

Hej

Jag håller på att lackera sidorna över listen på en maxi95. Jag använder mig av international toplac. Underarbetet var bra men förmodligen använde jag för mycket färg - rinner och ser för DJ...igt ut! Fråga, om möjligt, hur räddar jag mitt arbete utan att slippa bort allt? Kan jag få bort "rinningen" med våtslippning utan att all färg åker av.

Min tanke var att låta det härda några dagar och sen försöka att våtslipa försiktigt i förhoppning att inte behöva börja om helt från början...

Tips, lösningar emottas hemskt gärna. Lite uppgiven här hemma efter många dagars arbete och kast resultat.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen specialist på målning, men jag har för mig att man måste späda färgen om det är kallt för att undvika att det rinner. Har för mig att jag fick det rådet på förekommen anledning när jag skulle måla ett skrov med 2K-färg nån gång runt 1980. 

 

Du får naturligtvis slipa så att du får bort rinnen. Att det sen försvinner en hel del av den andra färgen är nått som du får ta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

syntetfärg rinner lätt, dra ett tunt fästlager och låt det nästan torka ut innan du går nästa varv, börjar de rinna kan det ibland vara bättre att torka bort det på en gång och börja om, små rinningar första varvet kan ibland gå att styrka ut lite med fingret och sen löser nästa varv ut det så det blir osynligt.  

har det väl torkat går det väl våtslippa eller torrt 320 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara svårt att få till det med bara slipning. Jag brukar rulla ut färgen med liten skumgummirulle på en halv kvadratmeter i gången och genast därefter släta ut med en bra pensel. Då får man ett jämnt färglager som inte rinner lika lätt som när man använder bara rulle eller pensel. Smidigast går det om man är två...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Trodde det gällde sprutning av internationals syntetlack. Vid ett tillfälle sprutade jag toplac 1-k färg spädd med vanlig snabb förtunning och då löste sig tidigare lager och rann,  men med mild syntetförtuning så löses inte tidigare lager lika enkelt.

 

2-k färg är mycket lättare att spruta går att dra på betydligt mer utan rinningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har målat friborden med Toplac. Färgen "håller färgen" bra men slits lätt av gnugg från fendrar o dyl. Den är dock lätt att fläckbättra även om båten ligger i sjön utan att bättringen syns. Jag använder då en skumpensel eller jetstrykare. http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/verktyg/penslar-moddlare/skumpensel-100mm    Enkelt och dropp - och rinnfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har målat friborden med Toplac. Färgen "håller färgen" bra men slits lätt av gnugg från fendrar o dyl. Den är dock lätt att fläckbättra även om båten ligger i sjön utan att bättringen syns. Jag använder då en skumpensel eller jetstrykare. http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/verktyg/penslar-moddlare/skumpensel-100mm    Enkelt och dropp - och rinnfritt.

 

Använde skumpensel när jag målade snobbranden på förra båten, måste säga att det var det bästa målarverktyget jag provat för det ändamålet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tipset från Faderullan ovan angående skumrulle omnämndes förr i Internationals metodbok. Detta och fler tips fanns i originalutgåvan enligt bilden* nedan.
Själv följde jag dess råd för många år sedan och blev nöjd med resultatet. Blev visserligen inte spegelblank toplac-yta överallt på friborden för jag hade litet bråttom. Alltför många lager färg i tät följd gav bitvis "apelsinskal" men några rinningar uppstod inte.
Perfekt kulör med topcoatens "gelcoat-grå" i mitt fall, enkelt att bättra. Färgrester kan sparas länge i tätslutande burk och återanvändas med lämplig lösningsmedels-spädning. Finns nog ännu bättre produkter i dag men men.

I TS fall hade jag varit benägen att strunta i utseendet denna säsong och låtit färgen torka ordentligt till nästa vår. Ingen vaxning ännu, blir bara extrajobb om du då vill hyfsa finishen.

Haha, kombinationer där man kan undslippa jobb med ändå hyfsat sakliga skäl har alltid tilltalat mig. Inte för nån skulle komma fram och skrattandes peka finger åt bordläggningens utseende men ändå. Dessutom slipper man ju att själv se sin egen bordläggning vid seglats, hela hysterin kring vårarbetets kvalitet känns liksom från en annan värld efter sjösättningen. Rimligen en struntsaks-värld detta med färgytans utseende i jämförelse.
*) Hittade vad jag tror är hela ursprungliga originalet av metodboken HÄR.
post-86835-0-79221900-1432211476_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hoppsan, menade naturligtvis hela tiden Top-lac i ovanstående inlägg.
(Top-coat är en helt annan och tvåkomponentsbaserad-produkt.
Hehe, en vacker dag kommer jag förhoppningsvis lära mig att särskilja dessa betydelsefulla skillnader även vid snabbt skrivna inlägg!? Om nu inte ålderns minnesluckor hinner sabba fortare än inlärningsförmågan tillför ny kunskap?
[självfallet fånigt att behöva göra ett helt nytt inlägg om en sådan pyttedetalj, men forumets nya plattform förbjuder tyvärr smärre rättelser redan efter två timmar.
(I dessa nya FB/twitter-tider tycks tyvärr eftertänksamhet om fakta-nyanser inte längre premieras, omsorg av ordval offras alltmer i en allmän hets i riktning mot snabbt babbel? Visserligen bra med snabba svar och diskussioner på många sätt. Men jag vägrar godkänna sådan hets med redigering, har fortfarande ambitionen att varenda ett av mina enskilda inlägg skall vara fria från faktafel, gärna ha källhänvisningar, vara begriplig för alla. Förutom naturligtvis A&O, vara helst klockrent tydlig för trådkaparen. Nå... försök ursäkta detta egentligen onödiga pedanteri-inlägg. Kan inte hjälpa det, min ambition är alltid att varenda inlägg skall vara fri från faktafel, och gärna därtill språkligt korrekt så google-översättaren har en chans om nån utlänning mot förmodan skulle läsa inlägget. Fan vad jag hatar tvåtimmars-regelns sabbande. :-)] 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nästan rörd när jag hittar en meningsfrände när det gäller krav på det egna skrivandet. Vi tillhör nog tyvärr en krympande skara. En liten fråga bara. Känner du verkligen en sådan omsorg om trådkapare :)?

 

Citat:

"Förutom naturligtvis A&O, vara helst klockrent tydlig för trådkaparen." 

 

Mvh/Sea Maniac 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyss målat hela båten med Internationals 1-k lacksystem.

 

Rinning slapp jag för att jag rollade tunna lager med skumgummiroller. Det innebär att jag fick rolla minst 3 lager med snövita för att det skulle täcka, men som sagt det blev rinningsfritt.

 

Jag har även hållit på och målat på gränsen till för kallt. Runt 5 grader, men aldrig när det var risk för under 0. (under 0 avrådde international från efter epostkontakt). Höll mig även då till att påbörja målningen tidigt så det han härda ett tag innan det blev kväll/natt.

 

Jag hade ett problem med att det skummade(små, små bubblor). Lösningen eller "tekniken" för att få bort det var helt enkelt att jag fick lägga tid på varje dragning. Dra fram och tillbaka samt löst ibland så att bubblorna försvann. Givetvis blir det tunna lager, men tålamod många dagar så blev det bra! Förövrigt löser färgen upp biltemas skumgummirollers så kör du med dem får du byta en hel del :)

 

Vaxning ska inte göras första året utan det kan göras nästa år efter epostkontakt med färgtillverkaren(de borde veta). Likaså gick det väll inte att polera färgen heller.

 

På vissa ställen hade jag lite problem med efterinning. T ex. om det var ett ställe där färg ansamlades. Upp mot/under listen t ex. så där fick jag stå och kika noga en stund efter och om det rann, snabbt vara där och stryka ut det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumgummirollern har en tendens att bilda luftbubblor i färgen, därför är efterstrykning med pensel viktigt. Gäller bara att inte vänta med penseln, hinner färgen bara sätta sig det allra minsta är det för sent och penseln drar spår i ytan snarare än slätar ut. Jag brukar bara rulla ut en halv kvadratmeter åt gången och pensla. Har man en kompis blir det förstås bättre flöde i arbetsgången :-)

Vill man ha en riktigt blank och fin yta så polerar man med mild rubbing typ Farécla, men inte förrän vid nästa vår...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...