Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
TommyVega

vega - under durken

Rekommendera Poster

hej igen.

jag håller på att rusta min vega för en (eventuell) långsegling, och funderar mycket på utrymmen och förvaring, då båten som bekant e ganska liten. I durken har jag två luckor, längst akterut, typ vid trappan in i kajutan (alltså typ mitten av båten) finns en lycka ner till kölsvinet, där vatten samlas och länspumpen finns. lite längre förut finns en lite lucka till en plastad låda/hylla, för batteri eller dyl.

utöver detta finns inga durkluckor, även fast d finns en hel del durk kvar förut, så att säga, o gissningsvis en del utrymme i kölsvinet som inte går att utnyttja. men jag är lite osäker på vad jag har att vänta mej om jag börjar såga. så min fråga är: vad tror ni? är det värt besväret att såga upp fler durkluckor? finns det ett stuvutrymme därnere? har nån gjort detta eller vågar nån på sig en gissning?

en annan komentar till detta är att jag funderar på att (ytterligare) förstärka mastbalken (vilken är viktigt på vegor). min plan är att bygga en kraftig dörrkarm runt hela dörrhålet, alltså även i nederkant. men om det finns ett utrymme mellan durken o botten på båten/kölen, så kanske d e lämpligare att dra ner "dörrkarmen" hela vägen ner, alltså genom durken. nån ide/gissning/erfarenhet om detta någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig haft just nån Vega, men några  andra båtar med masten på överbygget.

Maststöttningen under däck är viktig. Frågan diskuteras ofta på de olika forumen.

Sparade, i något omarbetad form, ett inlägg i ämnet men beträffande Havsfidra, på min blogg. Någon liten del kan du kanske ha användning av i ditt fall.

http://thallatha.blogspot.se/2012/04/maststottning-pa-havsfidra.html

På min storfidra, bestod hela durken av luckor i innerlainen. Det var massvis med utrymme där.

Ritningar på Albin Vega, Se särskillt ritningen på kölkonstruktionen. Du får skrolla ganska långt fram

http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/Marketstore/Ritning/?msobjid=0000379

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utrymmet under plastdurken ner mot kölen är ca.10 cm, inte särskilt användbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag vill minnas att det ändå fanns rätt bra med utrymmen i Vegan. Vill minnas att vi hade min och brorsans hela semesterpackning i stuvutrymmet i förpiken, akter om vattentanken. Morsan och farsan fick in sovsäckar och kuddar samt semesterpackningen bakom ryggstöden i salongen, man lyfte dem rakt upp... Skorna låg under kojerna tillsammans med badleksaker och annat, visst var det skjutluckor..? Ena stuven i sittbrunnen var full av segel, den andra var ankaret i, i aktern gasolen.

Nä, dåligt med stuvutrymmen i en Vega håller jag inte med om... en hel del andra saker som inte är bra kan jag räkna upp - men inte stuvutrymmen.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...