Pexarn2655 0 Postad 14 Maj , 2015 Min lilla skuta bayliner 2655 sjösattes häromkvällen utan problem, p.g.a dåligt väder tog ja den inte till bryggan samma kväll utan åkte ner morronen därpå och tyckte den lutade lite väl mycke , slet upp motorluckan och där va vattenfyllt som mest upp till en nivå av halva batterierna innan ja fick tag på en pump. Hade även spridit sig till midcabin och vidare till ruffen:( När ja lyckats pumpa ner nivån och klämt ner huvet under motorn såg ja att de rann eller sippra längs med akterspegeln under skölden och antar att de är nått där. Men de svåra nu är att lokalisera vilka skador motorn tagit, generator startmotor var under ytan bl.a men vad mer kan hända , är hela motorn skrot ? Spolade av allt med sötvatten under pumpningen och fick hjälp att lyfta upp båten igen och står nu å vädrar och körs med avfuktare. Hade ju inga som helst problem förra säsongen. Så vad kan ha hänt? Trailer läge på drevetmen de ska väl inte påverka direkt. Hoppas nån har lite stnpunkter eller tips . Har också snackat med försäkringsbolaget men man vet ju aldrig vad som täcks och inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 14 Maj , 2015 Min lilla skuta bayliner 2655 sjösattes häromkvällen utan problem, p.g.a dåligt väder tog ja den inte till bryggan samma kväll utan åkte ner morronen därpå och tyckte den lutade lite väl mycke , slet upp motorluckan och där va vattenfyllt som mest upp till en nivå av halva batterierna innan ja fick tag på en pump. Hade även spridit sig till midcabin och vidare till ruffen:( När ja lyckats pumpa ner nivån och klämt ner huvet under motorn såg ja att de rann eller sippra längs med akterspegeln under skölden och antar att de är nått där. Men de svåra nu är att lokalisera vilka skador motorn tagit, generator startmotor var under ytan bl.a men vad mer kan hända , är hela motorn skrot ? Spolade av allt med sötvatten under pumpningen och fick hjälp att lyfta upp båten igen och står nu å vädrar och körs med avfuktare. Hade ju inga som helst problem förra säsongen. Så vad kan ha hänt? Trailer läge på drevetmen de ska väl inte påverka direkt. Hoppas nån har lite stnpunkter eller tips . Har också snackat med försäkringsbolaget men man vet ju aldrig vad som täcks och inte. Drivknutsbälgen kan ha torkat sönder under vinter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 14 Maj , 2015 Starta motorn på land (glöm inte impellrar osv) och låt den gå varm så kan du ha tur och klara både startmotor och generator. Motorn som sådan tar inte skada av att bli blöt på utsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pexarn2655 0 Postad 14 Maj , 2015 Hur länge bör man vänta innan test? Så då är de kanske lugnt med motorn iaf om man har tur Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 14 Maj , 2015 Du bör inte vänta alls utan den borde startas så fort som möjligt för att startmotor och generator ska klara sig. Nu är det ju iofs ganska små kostnader att byta ut dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 14 Maj , 2015 Startmotorer brukar inte klara att bada. Om man skyndar sig att ta isär den, och torka den kan den klara sig. En badad startmotor brukar funka ett tag, för att sedan ge upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pexarn2655 0 Postad 14 Maj , 2015 Ok , detta hände igår morse . Så ja borde ta mig ner å koppla på vatten å starta helt enkelt? Kan de va andra saker som gått sönder , vattnet va upp till stiften på ena sidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 Maj , 2015 Motorn bör det inte va något problem med. Du kan ju kolla så att det inte kommit in vatten i smörjoljan. Smörjoljan blir i så fall grå. I så fall får man byta olja. Hade lite otur med min dynastart i förra båten. När jag skulle starta motorn på land inför sjösättningen ett år "brann" dynastarten. Motorverkstaden vid den marina jag låg fixade en ny. Ca en vecka senare fick jag baksug i en länspumpsledning och det stod vatten runt motorn ungefär som hos dig. Fick byta olja ett par gånger innan oljan inte längre blev grå efter varmkörning. Var till att börja med orolig för den nya dynastarten. men den fungerade perfekt redan från början. Både start och laddning. Av en speciell anledning stod båten på land hela nästa sommar. När jag skulle sjösätta och starta motorn två år senare fungerade inte dynastarten som startmotor. Lämnade in den på en elverkstad som jobbade med startmotorer och generatorer. Min dynastart var så full med ärg, efter att den badat i Östersjöns bräckta vatten att den inte fungerade. Efter rengöring och genomgång har den sedan fungerat perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 14 Maj , 2015 Om det kommit vatten i motoroljan, är nivån högre än tidigare. Om det är så ska man inte starta motorn förrän man sugit ut vattnet. Om man gör det innan man startar ligger vattnet på botten av tråget, och är lätt att suga ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Maj , 2015 Är det saltvatten så kan elektriska grejer må bra av att bada i sött vatten. Det tråkiga med salt vatten är att när vattnet försvunnit dvs torkat finns en "100%ig" saltlösning kvar. Saltet dunstar inte och så länge det är väldigt torrt väder kan det fungera men så fort det blir lite fuktigt i luften börjar det leda ström mellan plus och minus och ärgningen är igång. Elektronik med tunna ledningsbanor kan försvinna på några timmar. Lossa batterikablarna från batteriet och försök få bort salt överallt. Gott om sötvatten. Allt salt ska bort. Även den minsta gnutta salt blir 100% lösning om än väldigt tunt lager. En generator eller startmotor som varit strömlös och fått bada i sött kan jag tänka mig kan ha klarat sig. Tänk så här. De har redan badat i salt vatten och det blir aldrig värre om de ligger ett tag i sött. Snarare finns chans att få bort allt salt om de ligger och drar några timmar. Jämför med att blötlägga salt sill. Efter ett par dygn är den ettersalta sillen nästan inte salt längre. Sak samma med prylar. Spolar man finns risk att man inte kommer åt överallt. Nedsänkt i vattnet kommer den fysikaliska regeln om utjämning av olika tillstånd att laka ur saltet. Den kraften är nära nog obetvinglig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterpatron 0 Postad 14 Maj , 2015 Även om man rensar sakerna i färskvatten efter att det har badat i saltvatten lämnas en liten hinna av kalk, mineraler osv. Jag håller dock med föregående här uppe att spola rent med färskvatten, men skulle även rekommendera att tömma en sprayburk med Lectra Clean eller liknande för att helt få bort det sista.Startmotorn är nog inte så känslig, däremot kan lagrena i generatorn ha tagit lite stryk. De är antagligen kapslade men lite vatten kan ha letat sig in i alla fall. Så att byta eller försöka smörja upp dom igen är nog att rekommendera. Vad är det för årsmodell på grejerna och vilket vatten har du fått in i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 14 Maj , 2015 Hade Du länspump installerad och den räckte inte till?Bra att veta om olyckan skulle vara framme med bälgarna.... Min lilla skuta bayliner 2655 sjösattes häromkvällen utan problem, p.g.a dåligt väder tog ja den inte till bryggan samma kväll utan åkte ner morronen därpå och tyckte den lutade lite väl mycke , slet upp motorluckan och där va vattenfyllt som mest upp till en nivå av halva batterierna innan ja fick tag på en pump. Hade även spridit sig till midcabin och vidare till ruffen:(När ja lyckats pumpa ner nivån och klämt ner huvet under motorn såg ja att de rann eller sippra längs med akterspegeln under skölden och antar att de är nått där.Men de svåra nu är att lokalisera vilka skador motorn tagit, generator startmotor var under ytan bl.a men vad mer kan hända , är hela motorn skrot ?Spolade av allt med sötvatten under pumpningen och fick hjälp att lyfta upp båten igen och står nu å vädrar och körs med avfuktare.Hade ju inga som helst problem förra säsongen.Så vad kan ha hänt? Trailer läge på drevetmen de ska väl inte påverka direkt.Hoppas nån har lite stnpunkter eller tips .Har också snackat med försäkringsbolaget men man vet ju aldrig vad som täcks och inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pexarn2655 0 Postad 14 Maj , 2015 Även om man rensar sakerna i färskvatten efter att det har badat i saltvatten lämnas en liten hinna av kalk, mineraler osv. Jag håller dock med föregående här uppe att spola rent med färskvatten, men skulle även rekommendera att tömma en sprayburk med Lectra Clean eller liknande för att helt få bort det sista. Startmotorn är nog inte så känslig, däremot kan lagrena i generatorn ha tagit lite stryk. De är antagligen kapslade men lite vatten kan ha letat sig in i alla fall. Så att byta eller försöka smörja upp dom igen är nog att rekommendera. Vad är det för årsmodell på grejerna och vilket vatten har du fått in i båten? Årsmodell på motorn är -98 så inte dagens grejer och de är havsvatten som kom in Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pexarn2655 0 Postad 14 Maj , 2015 Japp länspump finns vet inte om den försökt nån tömning under natten men den gick inte när jag upptäckte det iaf. Så inte mycke till hjälp tyvärr Hade Du länspump installerad och den räckte inte till?Bra att veta om olyckan skulle vara framme med bälgarna.... Min lilla skuta bayliner 2655 sjösattes häromkvällen utan problem, p.g.a dåligt väder tog ja den inte till bryggan samma kväll utan åkte ner morronen därpå och tyckte den lutade lite väl mycke , slet upp motorluckan och där va vattenfyllt som mest upp till en nivå av halva batterierna innan ja fick tag på en pump. Hade även spridit sig till midcabin och vidare till ruffen:( När ja lyckats pumpa ner nivån och klämt ner huvet under motorn såg ja att de rann eller sippra längs med akterspegeln under skölden och antar att de är nått där. Men de svåra nu är att lokalisera vilka skador motorn tagit, generator startmotor var under ytan bl.a men vad mer kan hända , är hela motorn skrot ? Spolade av allt med sötvatten under pumpningen och fick hjälp att lyfta upp båten igen och står nu å vädrar och körs med avfuktare. Hade ju inga som helst problem förra säsongen. Så vad kan ha hänt? Trailer läge på drevetmen de ska väl inte påverka direkt. Hoppas nån har lite stnpunkter eller tips . Har också snackat med försäkringsbolaget men man vet ju aldrig vad som täcks och inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan1 3 Postad 15 Maj , 2015 (redigerade) 5 - PLUMBING MID BILGE PUMP Ref. # Part # Description Quantity 1 61039 BILGE PUMP, 500 GPH 1.0 EA 2 60249 FLOAT SWITCH 1.0 EA 3 55609 3/4 BLACK BILGE HOSE 10.0 FT 4 708 THRU HULL PLAS 3/4" 1.0 EA AFT BILGE PUMP Ref. # Part # Description Quantity 1 61165 BILGE PUMP, 500 GPH 1.0 EA 2 60249 FLOAT SWITCH 1.0 EA 3 55609 3/4 BLACK BILGE HOSE 10.0 FT 4 708 THRU HULL PLAS 3/4" 1.0 EA Missade,detta är en 2855. Men av alla Bayliner jag har har haft (15) så har det varit minst EN som har varit automatisk av pumparna. Redigerad 15 Maj , 2015 av larsan1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan1 3 Postad 15 Maj , 2015 (redigerade) Japp länspump finns vet inte om den försökt nån tömning under natten men den gick inte när jag upptäckte det iaf. Så inte mycke till hjälp tyvärr Hade Du länspump installerad och den räckte inte till?Bra att veta om olyckan skulle vara framme med bälgarna.... Min lilla skuta bayliner 2655 sjösattes häromkvällen utan problem, p.g.a dåligt väder tog ja den inte till bryggan samma kväll utan åkte ner morronen därpå och tyckte den lutade lite väl mycke , slet upp motorluckan och där va vattenfyllt som mest upp till en nivå av halva batterierna innan ja fick tag på en pump. Hade även spridit sig till midcabin och vidare till ruffen:( När ja lyckats pumpa ner nivån och klämt ner huvet under motorn såg ja att de rann eller sippra längs med akterspegeln under skölden och antar att de är nått där. Men de svåra nu är att lokalisera vilka skador motorn tagit, generator startmotor var under ytan bl.a men vad mer kan hända , är hela motorn skrot ? Spolade av allt med sötvatten under pumpningen och fick hjälp att lyfta upp båten igen och står nu å vädrar och körs med avfuktare. Hade ju inga som helst problem förra säsongen. Så vad kan ha hänt? Trailer läge på drevetmen de ska väl inte påverka direkt. Hoppas nån har lite stnpunkter eller tips . Har också snackat med försäkringsbolaget men man vet ju aldrig vad som täcks och inte. 5 - PLUMBING FORWARD BILGE PUMP Ref. # Part # Description Quantity 1 61039 BILGE PUMP, 500 GPH 1.0 EA 2 55069 BILGE PUMP HOSE, 3/4" 9.0 FT 3 60249 FLOAT SWITCH 1.0 EA * 708 THRU HULL PLAS 3/4" 1.0 EA BILGE PUMP SYSTEM - AFT Ref. # Part # Description Quantity * 60249 FLOAT SWITCH-SURE BAIL 1.0 EA * 61165 BILGE PUMP, 1000 GPH 1.0 EA * 55609 3/4" BLACK BILGE HOSE 500FT/BX 10.0 FT * 1571 8 X 3/4" PFH SS 6.0 EA * 708 THRUHULL, PLASTIC, 3/4" 1.0 EA Här är 2655.an Redigerad 15 Maj , 2015 av larsan1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pexarn2655 0 Postad 17 Maj , 2015 Tack för tipsen , har inte gjort så mycke mer än att torka upp den hittills , tog ett par bilder under upptiltat drev, sitter en slang med sprickor i men vet inte vad den är till men hoppas på svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterpatron 0 Postad 26 Maj , 2015 Som Ivan65 skriver ovan, det är väl drivknutsbälgen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser