Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
mb180

Johnson båtmotor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan

Är det någon som har erfarenhet av en Johnson 50 hk 2-takt från år 2000?

Vad jag förstår så tillverkas inte Johnson motorerna  längre.

Bra eller dåligt köp?

Redigerad av mb180

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är någorlunda välvårdad kan den vara en trotjänare i åratal ännu. Johnson och Evinrude är samma motor och billiga reservdelar finns att fås både som original och tillbehör.

Om förra ägaren inte har raka svar på när det blev gjort senast så skall man byta impeller och kanske termostat. Missfärgningar runt topplocken antyder varmgång och då letar man vidare efter en bättre motor.
Somliga gillar inte den lite ojämna gången som tvåcylindriga motorer har på lågvarv. Själv tycker jag fördelen med få rörliga delar överväger :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med föregående talare, fördelen med få rörliga delar överväger. Kör själv en sån motor du funderar på, men min är från 1983. Pålitligare motor tror jag inte finns. Ger du den lite kärlek så håller den i generationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer också med dom tidigare två talarna. Jag ägde en av 1984 års modell under många år på 90 talet. Den enda egentliga skillnaden mot en -00a är separat oljesmörjning, som kom 1985. Många kopplar bort den på äldre motorer och kör på 2% direkt i tanken för att ta bort en källa till fel (väldigt dyrt fel) Jag vet dock inte hur vanligt det är. Prata med någon auktoriserad och fråga om dom tycker du ska blanda oljan själv. Med tanke på hur länge den motorn hängde med, så måste det varit en väldigt lyckad konstruktion. Fanns som 40, 50, 55 och 60hk från 70 talet in på 2000 talet på samma block. Dock blev 60 hk 3 cylindrig 1986, då den fick dela block med 70 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för alla svar, nu känner jag mig tryggare i mitt beslut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...