Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Nim26

Bränslemätare

Rekommendera Poster

hej

är det någon som vet hur man kopplar in en gammal VDO bränslemätare?

jag har två sladdar från givaren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ena sladden till minus och den andra till instrumentet. Instrumentet mäter resistansen mot minus genom givaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok men det finns 3-4 st att välja mellan på givaren!jag försöker hitta en bild på baksidan på mätaren men har inte lyckats:(

Sen undrar jag om något kan gå sönder ifall jag kopplar dom två från givaren tvärtom?eller funkar det då bara inte.

Anledningen att den inte är inkopplad verkar vara att när dom bytte motor (TAMD31) och tank satte in ett nytt instrument där allt är seriekopplat såsom oljetryck laddning och temp samt varvräknare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

6466-new_2007-11-18-tankgivare2.jpg

Redigerad av Pentax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En typisk VDO givare, en anslutning, på bilden ovan.

 

Instrumentet jordas genom denna anslutning, har aldrig sett någon givare av denna typ med 3/4 anslutningar.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns också givare med en extra utgång för en varningslampa för låg bränslenivå men det är en sällsynthet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En typisk VDO givare, en anslutning, på bilden ovan.

 

Instrumentet jordas genom denna anslutning, har aldrig sett någon givare av denna typ med 3/4 anslutningar.

 

 

 

Kalle

Hej

Nej det har inte jag heller!

däremot så skrev jag fel om dom 3-4 stiften jag har!

Jag menade mätaren givetvis och inget annat:)

Jag har inte lyckats se så mycket av givaren mer än att det kom två sladdar från den.

Det jag fortfarande inte fattar är hur jag skall koppla in vad på mätaren? Den ena sladden från givaren skall till mätaren men vilken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätaren kopplas till 12v, jord, och ena kabeln från givaren. En ev. fjärde kabel kan vara belysning. Från givaren kopplas en kabel till jord och den andra till mätaren.

Exempel på inkoppling av biltemas mätare.

Hej

tack för svaret och länken klockrent:)

Men!! har fortfarande två bruna sladdar från tanken!!

Vilken är jord?

Måste jag bryta upp durken?

Eller är det ända som händer om jag kopplar tvärtom att inget fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mätaren kopplas till 12v, jord, och ena kabeln från givaren. En ev. fjärde kabel kan vara belysning. Från givaren kopplas en kabel till jord och den andra till mätaren.

Exempel på inkoppling av biltemas mätare.

Hej

tack för svaret och länken klockrent:)

Men!! har fortfarande två bruna sladdar från tanken!!

Vilken är jord?

Måste jag bryta upp durken?

Eller är det ända som händer om jag kopplar tvärtom att inget fungerar?

 

 

Det borde väl kvitta vilken som är vilken? Det blir olika mycket motstånd över dem beroende på hur mycket bränsle du har i tanken helt enkelt...

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det är ok att jag lånar tråden, min bränslemätare svajar fram och tillbaka när man kör/gungar båten. Var ska motståndet sitta som gör att mätaren visar stabil nivå. I instrumentet eller i givaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att den ena är tankens jordning, och den andra är instrumentets jordning.

 

Det spelar nog i princip ingen roll vilken du kopplar in i instrumentet, funktionen bör bli densamma.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det är ok att jag lånar tråden, min bränslemätare svajar fram och tillbaka när man kör/gungar båten. Var ska motståndet sitta som gör att mätaren visar stabil nivå. I instrumentet eller i givaren?

 

Eftersom det är en vätska vi vill mäta så inträffar detta fenomen, har du en hävarmsflotör kan man placera flotören i den riktningen som det är minst variation på vätskan.

 

Även byte till en modern linjär givare kan ha positiv effekt.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar det vara så på båtgivare alltså? På bilsidan har ju mätarna sedan länge en inbyggd tröghet (motstånd?) så inte mätaren ska fladdra runt.

 

 

 

Hoppas att det är ok att jag lånar tråden, min bränslemätare svajar fram och tillbaka när man kör/gungar båten. Var ska motståndet sitta som gör att mätaren visar stabil nivå. I instrumentet eller i givaren?

 

Eftersom det är en vätska vi vill mäta så inträffar detta fenomen, har du en hävarmsflotör kan man placera flotören i den riktningen som det är minst variation på vätskan.

 

Även byte till en modern linjär givare kan ha positiv effekt.

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg rätt:

Bränslegivare ska var enpoliga, jord i tanken.

Givare för vattentank är tvåpoliga eftersom tanken inte nödvändigtvis är av metal.

Detta gäller äldre givare, modern är alltid tvåpoliga.

 

För att dämpa lägger man en kondensator över givaringången på instrumentet, kommer inte riktigt ihåg med 10uf typ. Vitsigt att hålla reda på +/-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...