Nim26 170 Postad 13 Maj , 2015 hej är det någon som vet hur man kopplar in en gammal VDO bränslemätare? jag har två sladdar från givaren.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 13 Maj , 2015 Ena sladden till minus och den andra till instrumentet. Instrumentet mäter resistansen mot minus genom givaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 19 Maj , 2015 ok men det finns 3-4 st att välja mellan på givaren!jag försöker hitta en bild på baksidan på mätaren men har inte lyckats:( Sen undrar jag om något kan gå sönder ifall jag kopplar dom två från givaren tvärtom?eller funkar det då bara inte. Anledningen att den inte är inkopplad verkar vara att när dom bytte motor (TAMD31) och tank satte in ett nytt instrument där allt är seriekopplat såsom oljetryck laddning och temp samt varvräknare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 19 Maj , 2015 Mätaren kopplas till 12v, jord, och ena kabeln från givaren. En ev. fjärde kabel kan vara belysning. Från givaren kopplas en kabel till jord och den andra till mätaren. Exempel på inkoppling av biltemas mätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2015 (redigerade) Redigerad 19 Maj , 2015 av Pentax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2015 En typisk VDO givare, en anslutning, på bilden ovan. Instrumentet jordas genom denna anslutning, har aldrig sett någon givare av denna typ med 3/4 anslutningar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 19 Maj , 2015 Det finns också givare med en extra utgång för en varningslampa för låg bränslenivå men det är en sällsynthet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 20 Maj , 2015 En typisk VDO givare, en anslutning, på bilden ovan. Instrumentet jordas genom denna anslutning, har aldrig sett någon givare av denna typ med 3/4 anslutningar. Kalle Hej Nej det har inte jag heller! däremot så skrev jag fel om dom 3-4 stiften jag har! Jag menade mätaren givetvis och inget annat:) Jag har inte lyckats se så mycket av givaren mer än att det kom två sladdar från den. Det jag fortfarande inte fattar är hur jag skall koppla in vad på mätaren? Den ena sladden från givaren skall till mätaren men vilken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 20 Maj , 2015 Mätaren kopplas till 12v, jord, och ena kabeln från givaren. En ev. fjärde kabel kan vara belysning. Från givaren kopplas en kabel till jord och den andra till mätaren. Exempel på inkoppling av biltemas mätare. Hej tack för svaret och länken klockrent:) Men!! har fortfarande två bruna sladdar från tanken!! Vilken är jord? Måste jag bryta upp durken? Eller är det ända som händer om jag kopplar tvärtom att inget fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 20 Maj , 2015 Mätaren kopplas till 12v, jord, och ena kabeln från givaren. En ev. fjärde kabel kan vara belysning. Från givaren kopplas en kabel till jord och den andra till mätaren. Exempel på inkoppling av biltemas mätare. Hej tack för svaret och länken klockrent:) Men!! har fortfarande två bruna sladdar från tanken!! Vilken är jord? Måste jag bryta upp durken? Eller är det ända som händer om jag kopplar tvärtom att inget fungerar? Det borde väl kvitta vilken som är vilken? Det blir olika mycket motstånd över dem beroende på hur mycket bränsle du har i tanken helt enkelt... /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 20 Maj , 2015 Hoppas att det är ok att jag lånar tråden, min bränslemätare svajar fram och tillbaka när man kör/gungar båten. Var ska motståndet sitta som gör att mätaren visar stabil nivå. I instrumentet eller i givaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Maj , 2015 Jag skulle tro att den ena är tankens jordning, och den andra är instrumentets jordning. Det spelar nog i princip ingen roll vilken du kopplar in i instrumentet, funktionen bör bli densamma. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Maj , 2015 Hoppas att det är ok att jag lånar tråden, min bränslemätare svajar fram och tillbaka när man kör/gungar båten. Var ska motståndet sitta som gör att mätaren visar stabil nivå. I instrumentet eller i givaren? Eftersom det är en vätska vi vill mäta så inträffar detta fenomen, har du en hävarmsflotör kan man placera flotören i den riktningen som det är minst variation på vätskan. Även byte till en modern linjär givare kan ha positiv effekt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 20 Maj , 2015 Brukar det vara så på båtgivare alltså? På bilsidan har ju mätarna sedan länge en inbyggd tröghet (motstånd?) så inte mätaren ska fladdra runt. Hoppas att det är ok att jag lånar tråden, min bränslemätare svajar fram och tillbaka när man kör/gungar båten. Var ska motståndet sitta som gör att mätaren visar stabil nivå. I instrumentet eller i givaren? Eftersom det är en vätska vi vill mäta så inträffar detta fenomen, har du en hävarmsflotör kan man placera flotören i den riktningen som det är minst variation på vätskan. Även byte till en modern linjär givare kan ha positiv effekt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Maj , 2015 Om jag kommer ihåg rätt: Bränslegivare ska var enpoliga, jord i tanken. Givare för vattentank är tvåpoliga eftersom tanken inte nödvändigtvis är av metal. Detta gäller äldre givare, modern är alltid tvåpoliga. För att dämpa lägger man en kondensator över givaringången på instrumentet, kommer inte riktigt ihåg med 10uf typ. Vitsigt att hålla reda på +/- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser