paddelnisse 0 Postad 13 Maj , 2015 Tänkte byta min lilla kompkylbox mot en lte större (runt 20l) och vill ha så den går att köra på 220v.kommer till största delen gå mot solpanel så den ska vara så stömsnål som möjligt har ni några att rekomdera eller är alla nya likvärdiga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Maj , 2015 De stora märkena använder antagligen samma typ av kompressor så skillnader är små? Beror mycket på isoleringen... Har för mig något märke skickar med en isoleringshuv eller vad det kan heta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 13 Maj , 2015 Antar att vi snackar om en komplett kylbox? Alltså inte en egenbyggd box å separat kompressor å kylelement? Om så är fallet så är min Isotherm riggad så att den själv väljer 220 om den kan få det... har dock inte koll på hur mycket den förbrukar i skrivande stund. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Maj , 2015 Förra året köpte jag en Isotherm TB18 som komplement till ordinarie kyl. De skulle vara bäst enligt någon test. Vi körde den som frys (=glass) men även som kyl i både bil och båt. Den fungerar mycket bra och är inte så tung. Den saknar möjlighet att köra direkt på 230V. I mitt fall kompletterade jag med ett switchat nätaggregat (50 kr på eBay). Nätaggregatet är på 3,42@19V. Nätaggregat och 12V är kopplade via varsin diod vilket gör att kylen går på båtens 12V men när man landansluter så går den automatiskt på 230V. Men vill man inte ha automatiken så får man flytta pluggen till ett nätaggregat med 4A@12V. Mitt nätaggregat är egentligen en datorladdare, kylen kan köras på 12-24V så vilket aggregat som helst som kan ge 50W duger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 13 Maj , 2015 Förra året köpte jag en Isotherm TB18 som komplement till ordinarie kyl. De skulle vara bäst enligt någon test. Vi körde den som frys (=glass) men även som kyl i både bil och båt. Den fungerar mycket bra och är inte så tung. Den saknar möjlighet att köra direkt på 230V. I mitt fall kompletterade jag med ett switchat nätaggregat (50 kr på eBay). Nätaggregatet är på 3,42@19V. Nätaggregat och 12V är kopplade via varsin diod vilket gör att kylen går på båtens 12V men när man landansluter så går den automatiskt på 230V. Men vill man inte ha automatiken så får man flytta pluggen till ett nätaggregat med 4A@12V. Mitt nätaggregat är egentligen en datorladdare, kylen kan köras på 12-24V så vilket aggregat som helst som kan ge 50W duger. Jag har minsta Isotermboxen på 11liter skulle vilja lite större och vart intresserad av ditt nätaggregat har noll koll på det där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Maj , 2015 Typ denna http://www.ebay.com/itm/19V-3-42A-Laptop-Charger-AC-Adapter-Power-Supply-for-ACER-Aspire-GATEWAY-ASUS-hg-/271687369775?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f41d4442f Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 13 Maj , 2015 ok.så får jag bara byta kontackt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Maj , 2015 Du behöver även en nätkabel: http://www.ebay.com/itm/EU-Wall-Plug-1-2M-4FT-AC-Power-Cord-3-Prong-Cable-for-Laptop-YU-/151510602280?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2346bc5228 Kabel i båten: http://www.ebay.com/itm/1pcs-Power-supply-DC-5-5-x-2-5mm-Male-Plug-Cable-adapter-extension-cord-2M-200cm-/351262572134?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51c8e17e66 Klipp av kabeln till kylen och sätt en sådan här: http://www.ebay.com/itm/1-pcs-5-5-x-2-5mm-DC-12V-Female-Power-Jack-Adapter-Plug-Connector-/301301726633?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4626fb7da9 Jag väntar på att garantin ska gå ut så jag kan sätta ett jack direkt i kylboxen. http://www.ebay.com/itm/Copper-5-5mm-X-2-5mm-3A-DC-Socket-Power-Charger-Plug-Panel-Mount-Screw-Nut-/301142022989?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item461d769b4d Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 16 Maj , 2015 Om det är en portabel kompressorkylbox du söker så är de flesta kapabla att drivas med både 12 och 230v. Exempel i länken nedan http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/frys-kyl-boxar/kylbox-frysbox-isotherm-tb31lit Har du laddning när du har landsström så är kylens 1A förbrukning inte så mycket att bry sig om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2015 Om det är en portabel kompressorkylbox du söker så är de flesta kapabla att drivas med både 12 och 230v. Exempel i länken nedan http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/frys-kyl-boxar/kylbox-frysbox-isotherm-tb31lit Har du laddning när du har landsström så är kylens 1A förbrukning inte så mycket att bry sig om. Det är bara de större boxarna som TB31 som har inbyggd möjlighet till att drivas på 230V. Behöver man inte 31 liter utan det räcker med 18 liter så får man en betydligt lättare box, 8,6 mot 18,6 kg. Till den mindre finns ett löst nätaggregat som kostar 690 kr. Har man landström och en lite större laddare så kan man köra på båtens el, har man däremot en mindre laddare så kan det vara bra att separatmata kylboxen. Ligger man långa tider med landström så är det bra att inte belasta 12V systemet eftersom det ofta stör laddaren och man risker att batterierna får för hög spänning. Sen kanske man vill kunna köra boxen hemma. En kompis har en Maxi77a, den mindre boxen TB18 passade perfekt. Han kör igång boxen hemma, laddar den och tar med ombord. Laddaren ombord ger 6A och det vill han ha till batterierna när han ligger med landström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 16 Maj , 2015 Bara och bara :-) Jag vill nog vidhålla att de flesta toppmatade isothermboxarna kan drivas av 230v TB31, TB41, TB45, TB51, TB55 kan köras på 230v. Det är endast ;-) TB15, och TB18 som inte är kompletta. Vad specifikt är det man tappar utöver en 1A i snitt på att låta laddaren försörja kylskåpet? Jag tycker att en batteriladdare reglerar ström och precics som båtmaskineriet gör. Borde man ha en separat strömförsörjning av kylen vid motorgång också? ;-) Kanske en bränslecell... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ehslege 0 Postad 16 Maj , 2015 Hej bhemac, Det vore intressant att veta exakt var i Maxi 77 som TB18 passar. Kan du utveckla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 16 Maj , 2015 Mycket bra tips kommer här ser jag Misstog mig på min kylbox den var en waeco Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2015 Hej bhemac, Det vore intressant att veta exakt var i Maxi 77 som TB18 passar. Kan du utveckla? Jag ska kolla, ägaren är fotograf så det borde inte vara något problem Återkommer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2015 Bara och bara :-) Jag vill nog vidhålla att de flesta toppmatade isothermboxarna kan drivas av 230v TB31, TB41, TB45, TB51, TB55 kan köras på 230v. Det är endast ;-) TB15, och TB18 som inte är kompletta. Vad specifikt är det man tappar utöver en 1A i snitt på att låta laddaren försörja kylskåpet? Jag tycker att en batteriladdare reglerar ström och precics som båtmaskineriet gör. Borde man ha en separat strömförsörjning av kylen vid motorgång också? ;-) Kanske en bränslecell... ;-) TS ville ha en box runt 20 lit så jag antog att TB15 & TB18 är de mest intressante. Jag hade också gärna haft inb. nätdel men de som hade det var tydligen inte lika bra. Jo det är så här att intelligenta laddare går over från sitt "boost" läge till "float" när laddströmmen understiger runt en ampere. Ligger det då en belastning runt en ampere så går inte laddaren ner och fortsätter trycka på med ca 14,4V. Detta är ett känt fenomen som tagits upp flera gånger här. För någon dag eller så spelar det ingen roll men ska man ligga veckor så är det mindre bra. Det finns laddare där man kan stänga av boostfunktionen, annars bör man ersätta laddaren med ett nätaggregat som ger 13,6V konstant. Har man veckovis med motorgång så bör man ha någon begränsning av spänningen, enklast i form av ett relä och en diod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 16 Maj , 2015 TS ville ha en box runt 20 lit så jag antog att TB15 & TB18 är de mest intressante. Jag hade också gärna haft inb. nätdel men de som hade det var tydligen inte lika bra. Jo det är så här att intelligenta laddare går over från sitt "boost" läge till "float" när laddströmmen understiger runt en ampere. Ligger det då en belastning runt en ampere så går inte laddaren ner och fortsätter trycka på med ca 14,4V. Detta är ett känt fenomen som tagits upp flera gånger här. För någon dag eller så spelar det ingen roll men ska man ligga veckor så är det mindre bra. Det finns laddare där man kan stänga av boostfunktionen, annars bör man ersätta laddaren med ett nätaggregat som ger 13,6V konstant. Har man veckovis med motorgång så bör man ha någon begränsning av spänningen, enklast i form av ett relä och en diod. Man bör alltså inte ha 12v förbrukare igång samtidigt som generator eller laddare? Undrar om man kan optimera sig till döds.. ;-) Vad är den "tydliga" svagheten med integrerad nätdel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2015 Det fanns andra boxar i samma storlek men de boxarna var inte lika bra. Isotherm är, som jag uppfattat det, bäst. Det finns ingen nackdel med inb nätdel, tvärtom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Maj , 2015 Hej bhemac, Det vore intressant att veta exakt var i Maxi 77 som TB18 passar. Kan du utveckla? "mellan trappan och pentryt om man ej har inombordare" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ehslege 0 Postad 17 Maj , 2015 Ok tack, tyvärr har jag inombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Maj , 2015 Ok tack, tyvärr har jag inombordare. Det ska du nog inte bara ledsen för -- Min box används som frys (=glass). Först skulle den få stå i ena soffan men sen kom jag på att det är bättre att ha den i ena stuvfacket. Tanken är en yttre låda av frigolit. Nu var det någon idiot som dragit en dräneringsslang där jag hade räknat ut att boxen skulle stå så i somras fick den stå lös. Men även om man skulle använda den som kyl så är inte stuvfacket så dumt, det minskar onödigt spring i boxen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 24 Juli , 2016 Uppdatering-fick ett jäkligt bra pris på en isoterm 30l bytte båda batterierna förra året och med min 50w panel+plottern så går jag back hela tiden även nu senaste seglings v med underbart väder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 24 Juli , 2016 Det brukar bli jämvikt efter ett tag; ju mer urladdat ett batteri är, ju lättare tar det emot laddning. Så säg att batteriet t ex ligger och pendlar mellan 70-80% när du är ute en längre tid så är det jätte-okej. Däremot är det toppen om batterierna ligger på 100% när du kommer ner efter allt varit avslaget en vecka och ni skall ut över helgen. Hur länge var du ute? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 24 Juli , 2016 Det brukar bli jämvikt efter ett tag; ju mer urladdat ett batteri är, ju lättare tar det emot laddning. Så säg att batteriet t ex ligger och pendlar mellan 70-80% när du är ute en längre tid så är det jätte-okej. Däremot är det toppen om batterierna ligger på 100% när du kommer ner efter allt varit avslaget en vecka och ni skall ut över helgen. Hur länge var du ute? Var ute 1 v och till helgen är det fullt igen, men jag skulle vilja ha lite mer power och det är inte ett alternativ med pinne i aktern ;-) får ta med en gammal panel och lägga löst på däck om jag ska vara ute längre tid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juli , 2016 Alternativet till att lägga en panel på däck är att hänga den vertikalt i pushpitt. Det ger mer än man tror! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Juli , 2016 Om du bara har plats för 1st 50w panel, areamässigt, kan du ju ha dom ihopkopplade och på varandra. När du behöver mer kräm lägger du dom så båda exponeras..... förutsatt du har plats såklart. Men du sa nåt om att ha en lös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 24 Juli , 2016 Fast, varför mer power? Om du är ute en vecka och har kräm hela tiden verkar det ju funka..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 24 Juli , 2016 Med tanke på att jag nästa sommar tänker vara ute längre!och vädret är kanske inte så här bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Juli , 2016 Du kan ju alltid skaffa ett elaggregat å bli riktigt popullär på köpet. Köpte ett i impuls men har bara provstartat det hemma en gång. Konkade den till båten i alla fall. Gäller väl att hitta rätt tillfälle då jag vill diska i varmt vatten och har tiden det tar att varmvattenberedaren ska hinna värma. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 24 Juli , 2016 (redigerade) Äsch; jag misstänker det går bra även med lite mindre med sol. Jag snålar rätt bra med elen, och har ungefär samma utrustning som du har, men 2X18 W solpaneler. Har ingen mätare (=stressmoment bara) och har alltid haft ström. Nu har jag inombordare, flyttar mig varje dag och går ibland för motor (spöregn eller ingen vind). Varmvatten värmer jag f ö på spisen i en kastrull; skulle aldrig få för mig att installera varmvattenberedare som går på el. Redigerad 24 Juli , 2016 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 24 Juli , 2016 Jag har ingen laddning ifrån glassvispen och den undviker jag!Det löser sig och dom där mätarna kostar ju en förmögenhet? har biltemas ciggplugg som talar om vad jag har kvar,kostar nada typ 50lapp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser