Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
frassevapen

Victron Energy död

Rekommendera Poster

Hej jag har en Phoenix 12v 50A som är kass,

Inga lysdioder lyser, men det låter om den och den laddar hackande, någon som har någon aning vad det kan vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du haft laddaren inkopplad över en vecka så finns en "tickle mode" i vart fall för startbatteriet? Men jag hade inte samma modell utan en med integrerad

Har du fler batterier inkopplade, den kan väl ladda två bankar plus start?

Jag skulle mäta mig fram. Har du kräm in? Finns en säkring där någonstans som du ska kolla. Hackar? Mät vad den gör exakt. Vad har batterierna för värde? Säkringen ut är hel?

Om laddaren är gammal ligger tyvärr ett komponentfel nära till hands att misstänka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du haft laddaren inkopplad över en vecka så finns en "tickle mode" i vart fall för startbatteriet? Men jag hade inte samma modell utan en med integrerad

Har du fler batterier inkopplade, den kan väl ladda två bankar plus start?

Jag skulle mäta mig fram. Har du kräm in? Finns en säkring där någonstans som du ska kolla. Hackar? Mät vad den gör exakt. Vad har batterierna för värde? Säkringen ut är hel?

Om laddaren är gammal ligger tyvärr ett komponentfel nära till hands att misstänka.

Jag har 3 st bankar 2 start och en förbrukning, ålder ca 3 år inspänning 230v

den laddar pulserande hörs tydligt stadigt på ca 15 A har stängt av den för att inte koka batterier.

samtliga lysdioder är släckta, säkringen ut sitter den i lådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter säkert en säkring för 230V in... Men den är nog hel om du får ut 15A!

Vilken eller vilka batterier/bankar laddas? Alla, en, två?

Sedan har man alltid säkring ut. Två eller tre kanske för du har väl tre utgångar?

Sitter inne i lådan. Det är därför jag frågar om alla bankar laddas?

Hmmm... Har du två startbatterier? Sitter de på samma laddkrets? För jag är rätt säker på att den modell jag hade, motsvarande fast med en inverter integrerad, den hade två laddutgångar plus startbatteri. Och startbatteriet fick helt annan laddkarakteristik... Inte för förbrukarbatterier alltså?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...