Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
smoegen

Snacka om att vara sugen

Rekommendera Poster

Bara ett halvt dygn kvar att jobba, sedan lite mer att få gjort på båten innan sjösättning och hemsegling. .. gissa om jag är sugen, har under ett par år bara seglat min allmoge båt men nu kastar jag snart loss i en för mej ny båt.... blir spännande att se om en Lord Helmsman svarar opp mot förväntningarna?

Och en del nytt blir det ju, bla min första båt med 7/8 dels rigg, även självslående fock blir en ny erfarenhet. ... Men det tror jag nog att jag kan lära mej att leva med?

Nåväl, jag återkommer här med lägesrapporter. .. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte alls du är sugen. Varför skulle du vara det!?  ;)

Intala dig själv att din nya båt är en gammal Fingal eller ännu hellre en ännu äldre havsfidra. Då kan jag garantera att lorden motsvarar de förväntningarna med råge.  :)

Självslående fock - bara att styra! Har du blivit lat på gamla dar!?

Tommy

Utan ett uns av avundsjuka.  :ph34r:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lat jag?? En mycket klok man sade en gång till mej... det enda som är värre än arbete är onödigt arbete,, för övrigt samma man som upplyste mej att man borde hålla sig undan båtar och fruntimmer... Nåväl, ,, lyssna på goda råd har nog aldrig varit min starka sida.... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där om onödigt arbete var faktiskt en arbetskamrat till mig som alltid brukade säga, Lennart Gerilöv från Hunnebostrand. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men som den kloke man du är så lyssnar du ju på andras råd,, själv så lyssnar jag ju knappt på mej själv,, tex så anser jag just nu att jag borde ägna mej åt min båt istället för att ligga på rygg å författa detta inlägg...... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men som den kloke man du är så lyssnar du ju på andras råd,, själv så lyssnar jag ju knappt på mej själv,, tex så anser jag just nu att jag borde ägna mej åt min båt istället för att ligga på rygg å författa detta inlägg...... =)

Ett annat talesätt som den mycket kloke grovarbetaren vi hade på elverket - "Reis" Reinert Claesson, alltid brukade säga;

"Fem minuter - det är också sjömansarbete".

Fast skynda dig nu, så du får sjösatt och seglat hem så vi får se "båtskrället" :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer sig, nu skall jag sörpla i mej kaffekoppen och koppla ihop plotter å vhf.... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte kaffekoppen - oavsett vad den är tillverkad av - lite hårdsmält!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som älskar hemsegling har tyvärr inte nån båt att segla hem. Den vi har är dessvärre för passande för att bytas ut.

Lite undrande är jag dock över om var båten ligger nu. Blir det en strapats över nån vecka eller är det Gravarne - Smögen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten ligger i Oskarshamn och TS skall segla den till Hasselösund. Den ön där den sk Smögenbron har sitt ö-fäste. Så det blir en tur på styvt två veckor.

Jag hoppas ju på att TS inte skall hinna segla ända hem innan han tvingas att sätta sig bakom ratten på "sin" lastbil. Har lovat att segla resterande sträcka om han inte skulle hinna.  :)

Det är inte ofta TS brukar göra mig besviken,men jag är rädd för att dedt blir så denna gången.  :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju så att TS är både nyfiken och tidsoptimist till din läggning.?. Så det kan bli intressant. . .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och tiden rinner iväg,,, hoppas nu verkligen att jag får sjösatt på måndag... men jag får ligga i och segla.... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Sega maskinförarna på ostkusten!?  :o

Är båten "shipshape and bristol fashion"!?

Annars får du väl ägna dagen åt finliret.

Stuva ankaret väl så du inte stupankrar på Lars-Olsgrunden.

Akta dig för ubåten som brukar siktas i Kalmarsund

post-106994-0-51726500-1431848157_thumb.jpg

Vad du än gör - gå inte vägen om Hanö - speciellt inte på natten.

Då kan det gå för dig som för draken som blev bländad av fyren och störtade i berget.

post-106994-0-01492900-1431848283_thumb.jpg

Nu brukar du ju inte göra som jag säger. Jag varnade dig ju redan som en lite rara scout för båtar och tjejer. På Hanö finns också en jättekvinna, som försökte bygga en landförbindelse, men som aldrig fick den klar.

post-106994-0-78929300-1431848390_thumb.jpg

Nej gå direkt på Kåseberga, fast gå inte i land. Sist jag var där, skulle jag ju absolut upp och titta på Ale Stenar. I Skeppssättningen var det två häxor som utförde nån magisk rit.

post-106994-0-99942000-1431848539_thumb.jpg

När det gäller Falsterbokanalen så håll akt på tiden. Broöppning 15 april – 30 september 06.00-22.00 (Öppning varje hel timme utom 08.00 och 17.00)

Jag kom 16.15 och fick vänta nästan två timmar. På Södra sidan av bron var det mycket dåligt att förtöja för en sån liten båt som min.

Rå Småbåtshamn är väl inte så dumt om du behöver skaffa grejer som du saknar, tappat eller gått sönder. Hjertmans har en affär alldeles vid kajen.

Hallands Väderö skall du segla förbi. Går du in där kan det gå så illa som för mig. Första gången jag var där blev jag kvar i en vecka.  :(  :o  :wacko:  :) 

Glommen är ock inget dumt ställe.

post-106994-0-24847400-1431849014_thumb.jpg

Sen är det bara i stort sett Bohuskusten kvar. Synda dig hem nu så vi får se båtskrället.  :P

post-106994-0-71164900-1431849180_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag bytt samtliga filter, provstartat den dieseldrivna järngenuan, , och har även lyckats å få skräp i propellern på torra land,,, råkade starta motorn med växeln i,,, på propellern hängde min sopsäck. .... =)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall inte vara lätt.... Detta har dragit ut på tiden, Nu blir det sjösättning kl 16.00.... hur det går med masten återstår att se.... om någon känner några trevliga personer i Oskarshamn så tar jag tacksamt emot ett par extra nävar... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall inte vara lätt.... Detta har dragit ut på tiden, Nu blir det sjösättning kl 16.00.... hur det går med masten återstår att se.... om någon känner några trevliga personer i Oskarshamn så tar jag tacksamt emot ett par extra nävar... =)

Olika faller ödets lotter. 

Själv ligger jag vid Fiskhallskajen på  Smögen och väntar på passagerare till TV-inspelningen på Hållö. Har precis avnjutit en "Havets Wallenbergare" hos Göstas fisk.

Var tvungen att gå ut till Hållö, tidigt i morse, för att jordfelsbrytaren löste ut när man anslöt i det trefasutag vi monterade förra veckan. Att det skall ha så himla stor betydelse var man ansluter "nollan"  :huh:

När jag gick från springet 05.30 regnade det ganska redigt och blåst en ostlig vind 13 M/sek; Tog inte regnbyxorna på mig när jag gick upp till Kapellet/Fyren. Jag blev våt.  :lol:

Men nu ligger jag i förpikskojen och är mätt, solens skiner och  det har mojnat till ca 6 m/sek, 

Är det du eller ostkustborna som är krångelpellar. Kunde inte den som sjösatte båten mastat på. Det blir enklare när du kommer hem. Då fixar Anders eller Anders eller din namne en sån bagatell i ett vinkla ett. Träffade Anders O i går nere på Springet, där han och en båtägare stod och tittade i aktern på en motorbåt. Det såg ut som det saknades en hel del. Är det drev de kallar såndär skräp sto sticker ut ur akterspegeln med en propeller på!?

Förbeställde ialla fall upptagning - nån gång före midsommar. Har nog växt en del på Thallatha och kanske mest på propellern. Hon går ogärna över  knop just nu.

Du kommer väl härma mig i fortsättningen. Ta upp när alla andra"fommar" fått sjösatt.Det är skapligt varmt ute och gott om plats på hamnplanen och massvis med bockar lediga.

Fördelen är att man hinner med att va ute en hel del på våren, även det går nån knop saktare, men det finns ju ingen anledning att jäkta.

Lycka till med sjösättning och mastning och riggning och allt.

Ser först framm mot en bild på Härligeheten och så småningom också på .......... jag du vet.

post-106994-0-72533900-1432037501_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösättning med truck kostar 750 pengar , fast avgift... men att masta på då vill de ha timpeng, å när det kan ske vet ingen... men detta löser sig.... har bett om hjälp via ett forum för veteraner , så kanske jag får några tappra fd soldater ifrån utlandsresan till hjälp.... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunde han inte mastat direkt!?

Det tar ju inte många minuter att lyfta en mast på plats och sätta fast fyra vant/stag

Min käre nyblivne Lord Helsmanägare. Det finns ett uttryck som säger;"snålheten bedrar ofta visheten"  :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom sjösatte med en brädgårdstruck, rörande masten så hänvisas jag till mastkran. .. men just faller regnet. Så jag sörplar kaffe så länge.. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom sjösatte med en brädgårdstruck, rörande masten så hänvisas jag till mastkran. .. men just faller regnet. Så jag sörplar kaffe så länge.. =)

Så mycket enklare allt är i Bohuslän.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodu, , man är nog lite bortskämd. .. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...