Jonte_66 0 Postad 12 Maj , 2015 hej har en 25hk evinrude 2takt från 1992, som startmotorn klickar på har haft bort kåpan och kollat drevet och såg att de va slitet som tusan undrar om nån vet om de går å köpa drevet löst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 13 Maj , 2015 (redigerade) Här ser du vilka delar som går att köpa löst till den startmotorn i USA.. Säkert finns samma delar i Sverige oxå. Dock e det ju så att det TYVÄRR inte går att köpa delar till Evinrude och Mercury från USA längre. Alternativt får du gå till en Svensk handlare och betala vad det kostar, eller ordna med nån bulvan från USA. http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1991/E25TELEIE/ELECTRIC%20STARTER%20&%20SOLENOID/parts.html Jag skulle köpa 5 små O-ringar till Prime startern för ett par månader sen till en likadan motor. 850 Kr skulle Evinrude i Sverige ha för dom....850:- Inte ens hela motorn e värd detta. Jag köpte ett helt sett med O-ringar i tumstorlek som var motståndskraftiga mot bensin för 250 kr och det hela fixade sig, men man blir ju väldigt bedrövad när man stöter på sådan prissättning. Det är ju direkt ocker! Redigerad 13 Maj , 2015 av Tirill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 13 Maj , 2015 (redigerade) Försök koppla förbi startreläet för att kolla att inte felet sitter där, kontakterna brukar lätt bli brända med åren och då klickar det bara. Metoden är burdus men funkar alltid; man sätter en startkabel mellan batteriets pluspol och startmotorns pluspol. Motorn vill gärna vrida sig en aning när(om) startmotorn slår igång så det är bra att ha en hjälpande hand som håller i motorn. Startreläet, eller solenoiden är den lilla prylen som startmotorns pluskabel går igenom. På äldre motorer brukar den sitta ungefär 10 cm akterut från startmotorn sett, bara att följa kabeln... Redigerad 13 Maj , 2015 av Faderullan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 13 Maj , 2015 Varför går det inte att handla reservdelar från USA längre? Jag har tidigare handlat från ishopmarine.com utan problem. Annars finns väl i princip allt på Ebay... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 14 Maj , 2015 Ja, jag har ju inte gått igenom alla Amerkanska firmor, så om ishop säljer till Europa är svårt att se på deras sida. Jag tror det inte då den är mkt stor.Men jag har kollat på ett halvdussin andra och där är det sen nåt år samma. De Europeiska generalagenterna har tvingat BRP (Evinrudes moderbolag) att hota de Amerikanska återförsäljarna med att de drar in samarbetet med de som inte åtlyder detta att de inte får EXPORTERA delar ut ur USA, detta skall gå via de nationella kedjorna. Och orsaken till detta är ju inte svår att lista ut .....Titta på vad de tar ut av mina O-ringar...I Sverige lägger man på mångdubbla och helt orimliga avancer på saker o ting. Du kan se hur texten ser ut på alla Evinrudes reservdelslistor på bifogad fil. Kanske det går att köpa via E Bay på nåt sätt, men då utan BRPs tillåtelse eller vetskap Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser