Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Spancox

Nexus system, vilka instrument har ni nytta av?

Rekommendera Poster

Vi skall utöka vårt NX2 system med lite fler instrument och har nu köpt en multi control till.

Vi har därmed 2 st NX2 Mutli control, ett analogt NX2 Wind, Nexus Server FDX samt HPC compass.

Vi funderar på att köpa till en Steer pilot samt en kompass (båda analoga).

Hur ser er Nexusinstrumentering ut? Är det någon här som använder steer pilot?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp. Steer pilot är väldigt bra när vi inte tagit med plottern ut i skiväder... Lägg in waypoint och styr bara! Lite nervig visare tills vi kom på att det gick att justera...

Vi använder också för att styra kompasskurs.

Viktigaste användningen är dock MOB men då måste du ha en knapp också...

Sedan finns en vindriktningsvariant som ger lite mer info än den analoga. Vet inte om jag ändå föredrar den analoga... Vi kappseglar inte. Då är det en helt annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, Funkis!

Vi hade det digitala vindistrumentet i NX-serien innan vi bytte upp oss till NX2. Fördelen med det var ju att man fick riktning och styrka på samma instrument, men nackdelarna var flera. Digitalt = svårt med polariserade solglasögon och plottrigt. En enkel vindpil är omöljlig att misstolka.

Jag skulle vilja ha en knapp som man trycker en gång för att sätta steer pilot, och håller man in den tre sekunder så blir det MOB. Får nog snickra ihop det själv men det bör vara görligt.

Nu har vi beställt lite fler instrument, vår setup kommer att bli, två multi control, en analog steer pilot, en analog kompass samt en analog vindvisare.

Tror att det kommer att bli svinbra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte Nexus på utdöende!?

Skall flytta ut mitt vindistrument och logg/lodinstrument till sittbrunnen. 

Garmin, som tagit över Silva, hade en lösning för att få en repiter inne i styrhytten, som kostade skjortan. Hjertmans hade några av Nexus repitrar kvar i Göteborg.

Dom sålde även Silvakompasser till nedsatt pris. Köpte två - en till sittbrunnen och en till styrhytten. När de kom stod det Garmin på dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, Nexus är ju borta som märke så jag tänkte passa på att komplettera upp med de instrument jag tycker att vi saknar idag. Att byta ut alla till annan leverantörs går ju, även att komplettera med Garmins grejer men då blir det ju olika utseende och risk för strul med kompatibiliteten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nexus prylarna tillverkas inte längre. Men det är fortfarande bland det bästa som finns vägt mot kostnaden.

Jag har under flera år haft 1 st MultiControl, 1 st Digital Wind och 1 GPS Navigator i sitbrunen. Har nu under våren kommit över begagnade instrument (displayer) för mycket bra pris och har nu totalt i sittbrunnen:

3 st MultiControl

1 st Digital Wind

1 st Analog Wind

1 st Steer Pilot

1 st GPS Navigator.

Har inte hunnit segla så mycket ännu men jag har satt samma dämpning men de visar ungefär samma värden (men inte exakt lika).

Det jag har minst nytta av är GPS Navigatorn, men den visar SOG/COG och ibland har jag den som klocka, skulle kunna klara mig utan den. Jag vill inte vara utan Digitala Vindinstrumentet, likaså är det kanon att ha flera MultiControl då de visar allt. Jag skulle inte skaffa ett separat kompassintrument då har jag mycket hellre en MultiControl.

Mina givare är Nexus nWind, HPC kopass och nGPS och de siter alla på Nexus Network.

Allting i Nexus systemet kan kopplas samman med NMEA2000 om man skaffar en Garmin GND-10 box och då kan man koppla in Garmins nya NMEA2000 instrument. Garmin använder även Nexus vindgivare nWind men numera heter den gWind och har en Garmindekal på sig.

Redigerad av SteX

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, Stex!

Vi har nu HPC kompass, 43mm logg, 43mm lod, gWind som givare på Nexusnätet.

Med de inköpta instrumenten har vi 2st multi control, steer pilot, analog vind samt kompass.

Garmin GND10 har vi redan då vindgivaren (nWind) lade av och Garmin ersatte den med en gWind. Tydligen bundlas gWind med GND10 för att den skall passa Devicenet (NMEA2000).

Vad har du för nytta av den digitala vinden när du har den analog med? Jag gillade det analoga instrumentet bättre, men det vill ju till att man har minst 2 multi så att man får ut vindstyrkan någonstans med.

GPSinstrumentet ser jag ingen större nytta med, jag antar att du fick det billigt? :-)

På multisarna tänkte jag köra med djup och sann vindstyrka på ena samt fart genom vatten och tripmätare på det andra som default. Om man kommer på att man är där och pillar för mycket får man väl ändra det under sommaren.

Vi har ju även en plotter (Raymarine c95) som skall få NMEA2000 från GND10 så då kan jag ha en del info där med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, Nexus är ju borta som märke så jag tänkte passa på att komplettera upp med de instrument jag tycker att vi saknar idag. Att byta ut alla till annan leverantörs går ju, även att komplettera med Garmins grejer men då blir det ju olika utseende och risk för strul med kompatibiliteten. 

Skall man sätta till en repiter av Garmins fabrikat så så får man köpa nån form av box som översätter från Nexus till Garmin. Den var inte gratis.

Men det kan ju finnas instrument ute hos olika handlare. Hjertmans hade inga såna jag skulle ha i Sundsvall, men det fanns några enstaka på olika ställen i Sverige. Sen går det säkert att få tag på begagnade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man sätta till en repiter av Garmins fabrikat så så får man köpa nån form av box som översätter från Nexus till Garmin. Den var inte gratis.

Men det kan ju finnas instrument ute hos olika handlare. Hjertmans hade inga såna jag skulle ha i Sundsvall, men det fanns några enstaka på olika ställen i Sverige. Sen går det säkert att få tag på begagnade.

Konverterboxen från Garmin heter GND10 och kostar strax över tusingen. Den konverterar mellan Nexus nätverket och NMEA 2000 (Devicenet). Sedan behöver man även ett NMEA startkit för ca 500 om man inte redan har ett NMEA backbone i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej Spancox,

Har bara seglat några timmar med "nya" analoga vindinstrumentet after att ha kört med det digitala under flera år.

Har inte fått den analoga att visa korrekt vindvinkel ännu, jag vill inte vara utan det digitala vindinstrumentet.

Man kan via ett Multiinstrument sätta om man vill visa AWA eller TWA, det finns masa kluriga inställningar där man kan ställa in att samtliga instrument visar samma eller om man vill ha olika på olika instrument.

GPS Navigatorn satt på när jag köpte båten. Ev behövs en sådan vid kalibrering, men det är absolut nödvändigt att ha en bra GPS signal för att så SOG vändigt med en sådan vid kalibrering då SOG (Speed over ground.

HPC kompassen är bra då den används för beräkning av vindstyrka för att kompenserar för båtens lutning.

Steer Pilot behöver en sk trimknapp för att användas optimalt, har skaffat en trådlös pryl från Kina där jag kan ge trimsignal från rorkulten. Har även en MOB som är trådlös.

Det blir en sväng imorgon tisdagkväll, men ska jag vara ärlig så kikar jag mest på vindex och segel iallafall. Har precis bytt vindgivare från den äldre Silva till en nWind, räknar med att få högre kvalitet på vindmätningarna.

Vi har inte spikat vad vi vill visa, det blir under semestern i sommar som jag har tid att fundera djupare på sådana saker.

Redigerad av SteX

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med logg, vindgivare och kompass sammankopplade så har blivit väldigt förtjust i funktionen att kunna se verkliga vindens riktning i grader. Det syns direkt om vinden ändrar riktning så att det blir effektivare att slå för att vinna lite mer höjd på kryssen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konverterboxen från Garmin heter GND10 och kostar strax över tusingen. Den konverterar mellan Nexus nätverket och NMEA 2000 (Devicenet). Sedan behöver man även ett NMEA startkit för ca 500 om man inte redan har ett NMEA backbone i båten.

Nexusrepitern kostade hos Hjertmans 2490 kr.

Garmins alternativ ungefär det dubbla. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är en Nexus Repeater? Är det ett intrument/display?

Förutom mina 3 MultiControl har jag lyxat till det med ytterligare en vid navbordet. Tänker att det blir bekvämt att kolla på instrumentet under semestern för att kolla tex vindriktning och styrka under natten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom mina 3 MultiControl har jag lyxat till det med ytterligare en vid navbordet. Tänker att det blir bekvämt att kolla på instrumentet under semestern för att kolla tex vindriktning och styrka under natten.

Det var bara min hastigt påkommna benämning på det instrumentet som kan visa allt som visas på de andra instrumenten - kanske det du kallar multicontroler.

Plockade fram mina ordrar hos Hjertmans, där jag ligger och väntar på passagerare för vidare transport till Hållö. 

På Ordelsedeln står det

"5385-101 NX Seadata instrument"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var bara min hastigt påkommna benämning på det instrumentet som kan visa allt som visas på de andra instrumenten - kanske det du kallar multicontroler.

Plockade fram mina ordrar hos Hjertmans, där jag ligger och väntar på passagerare för vidare transport till Hållö. 

På Ordelsedeln står det

"5385-101 NX Seadata instrument"

Jaha, du har NX systemet, jag har NX2 vilket jag täven tror att tråskaparen har.

NX2 är ett lite enklare system som inte har någon server och man kan inte heller plocka ut några data till omvärlden. Men du kan skaffar en Garmin GND-10 box (utan att använda NMEA2000) och därifrån kan du koppla in en dator mha en USB kabel och använda Nexus Racing, du kan då välja att kommunicera med snabba FDX eller långsamma NMEA0183. Jag tror att det fungerar alldelens utmärkt och det är inget som Garmin har gjort reklam för.

Nackdelen med NX var att man inte kunde plocka ur några data till omvärlden för att göra det var man tvungen att skaffa det mer avancerade NX2 systemet. Men med "omvandlaren" GND-10 kan man för en billig peng få betydligt mer funktionalitet.

En NX2 MultiControll är ett superinstrument som visar allting, allt är kopppat till en Nexus FDX NX2 server.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...