Pauce 10 Postad 12 Maj , 2015 Efter sjösättning så beter sig instrumentet för powertrimen underligt. Är ett Volvo Penta instrument som visar trimmet på en skala -4 till 40 (om jag mins rätt), där -4 är helt nere och 40 så långt upp det kommer. Skalan pendlar nu stundtals upp och ner (även om drevet ej rörs) och ibland tycks det stämma med hur drevet är tiltat. Lite oregelbundet sådär. Kan det lösas genom att trimsändaren på skölden ställs in eller är det kanske kontakterna som glappar. Har haft ner drevet under vintern och även lackat det. Har då såklart målat på trimsändaren, kan det påverka? Någon som varit med om samma fenomen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 12 Maj , 2015 Ser ut som ett sx drev, den lilla runda plattan mitt i bild på höger sida gaffeln är trimgivaren, troligen fukt i den, byt Kan vara svårt att få igenon sladden med sin lilla gummifläns genom skölden dock, efter 50-11 försök kapade jag den och lät den sitta kvar i skölden och gjorde ett nytt hål i akterspegeln ovanför vattenlinjen som jag stoppa in den nya sladen från den nya givaren och sikaflexade, funkat i 3 säsonger nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 12 Maj , 2015 Man kan skarva kabeln med klämhylsor med smältlim och krympfilm, allt i ett. Funkar även under vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 12 Maj , 2015 Är ett DP-SM drev och SX-M sköld.Är lite ute efter vad som är troligaste felkällan med tanke på symptomen. Är inte helt sugen på att köpa ny givare om man inte måste. Behöver ju ta upp båten igen också om det ska åtgärdas så vill gå igenom eventuella olika alternativ först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 12 Maj , 2015 Är ett DP-SM drev och SX-M sköld. Är lite ute efter vad som är troligaste felkällan med tanke på symptomen. Är inte helt sugen på att köpa ny givare om man inte måste. Behöver ju ta upp båten igen också om det ska åtgärdas så vill gå igenom eventuella olika alternativ först. Vill inte låta negativ men jag hade likadant fel på mitt sx diesel drev evc varnade för electric fault och hörde mig för, fick till svar att givarna är undermåligt konstruerade så jag chansade och köpte ny och felet försvann, så det troligaste är att givaren börjar ge upp tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Monticello 14 Postad 12 Maj , 2015 Har likadant drev på min båt. Visade sig att kabeln var av till sensorn. Tycker det fungerar bra utan. Man känner när motorn är rätt tilltad vid planing. Skitdyr att köpa ny tycker jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 12 Maj , 2015 (redigerade) Har likadant drev på min båt. Visade sig att kabeln var av till sensorn. Tycker det fungerar bra utan. Man känner när motorn är rätt tilltad vid planing. Skitdyr att köpa ny tycker jagStämmer så tillvida att man inte har evc system på motorn, då får du hela tiden varning Electric fault och det blir man galen på till slut Redigerad 12 Maj , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 13 Maj , 2015 Är ju som du Ivan65 säger. Har EVC och får ett felmeddelande, däremot så talade felmeddelandet tydligt om att trimmet är för högt. Så förstod direkt vad det var. Men ja, väldigt irriterande. Följdfrågor; Minns du varifrån du köpte din nya? Varifrån billigast? Går det att koppla ur så den inte varnar? Man klarar sig ju egentligen utan själva funktionen, så man slipper varningen tills jag får tummen ur och kan lösa det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 13 Maj , 2015 (redigerade) Åkte på att byta båda mina (dubbla SX-drev) nu på våren. Jättevanligt att dom ger upp enligt varvet. Om du ska byta så observera att det finns två varianter - en med två och en med tre kablar. Kostar ca. 1800:- respektive 2600:- styck. Ett annat problem man kan få om dessa inte funkar korrekt är att mätarna indikerar "Beachläge" vilket innebär att man inte kan trimma ut utan att hålla in "beachspärren". Blir rätt meckigt med tvåhandsfattning med dubbla drev kan jag säga... :-) Redigerad 13 Maj , 2015 av Bobba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Maj , 2015 (redigerade) På ebay finns för 1000 kr med 2 kablar och ca 1500kr med 3 kablar, ta reda på vilken du har bara! Sök på volvo penta sx trim sensor. Redigerad 13 Maj , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Maj , 2015 (redigerade) Vill du inte lyfta upp båten och byta givaren så kan du köpa en ny och sätta den i motorrummet, fixerad på ex vis 0 så slipper du felmeddelanden, den är skarvad på insidan en meter upp från drevet, följ bara kabeln som går från övre insidan drev till kopplingen Redigerad 13 Maj , 2015 av Ivan65 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 13 Maj , 2015 Där är du nog inne på nått i sånt fall, kan vara en temporär lösning. Är den alltså skarvad inne i motorrummet? Enligt verkstadshandboken finns det ett kontaktdon i ganska nära anslutning till sändaren. Där man ska kunna mäta och justera sändaren. Alltså inte inne i motorrummet, kanske finns fler. Hur fungerar givaren? Är den tvådelad och ena delen rör sig när drevet rör sig och den andra är fixerad?Tack för din hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Maj , 2015 (redigerade) Där är du nog inne på nått i sånt fall, kan vara en temporär lösning. Är den alltså skarvad inne i motorrummet? Enligt verkstadshandboken finns det ett kontaktdon i ganska nära anslutning till sändaren. Där man ska kunna mäta och justera sändaren. Alltså inte inne i motorrummet, kanske finns fler. Hur fungerar givaren? Är den tvådelad och ena delen rör sig när drevet rör sig och den andra är fixerad? Tack för din hjälp! Precis, en inre del som följer med drevets rörelser, på mitt sx drev sitter kopplingen/kontakten ca 70-100 cm in om man följer kabeln(svart) en rund koppling vill jag minnas. (Inne i motorrummet) Redigerad 13 Maj , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 13 Maj , 2015 Yes det sitter ett kontaktdon i bakkant på motorn (oftast). Följ kabeln där den kommer in från skölden. Givaren är ett vanligt vridmotstånd egentligen så man justerar den genom att lossa lite grann på givarens skruvar och försiktigt vdrider på givaren tills du har rätt värde. Har för mig att du ska ha ett värde på 11 Ohm mellan de två givarkablarna när drevet står i helt intrimmat läge. När jag gjorde justering efter att ha bytt givare så trimmade jag in drevet helt, lossade kablarna upp på trimindikatorn på panelen och mätte där. justerade sedan givarens position tills motståndet var 11 Ohm vid indikatorn (kablarna ska ej vara anslutna på indikatorn när du justerar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 15 Maj , 2015 Ibland har man tur, kontakten var uppmärkt. Endast två kablar till kontakten så borde då vara den sändaren med två kablar (?) VP nr 3849411?Fö så bekräftas exakt det du skrev Figo av verkstadshandboken, toppen, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 1 Juni , 2015 Ifall någon i framtiden har samma problem så kan jag berätta att jag ledsnade på att det larmade så ryckte ur kontakten till sändaren. Resulterade i att "servicelampa" tändes och att när tändningen går på så står det i menyraden en varning om att en sändare är ur funktion. Nu larmar det inte iaf vid gång så kör omkring såhär tills jag orkar ta upp och byta ut sändaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser