Gäst Postad 12 Maj , 2015 Ingen fråga är för dum för den okunnige. Jag har en fråga som nog är väldigt lätt att svara på efter att ha läst många av era trådar här då det gäller motorer så ser jag att ni även är duktiga på motoriska saker också. Jag är inte alls intresserad eller kunnig på motorer så här kommer den. Vatten till motorn kommer det bara utifrån eller måste jag själv hälla på färskvatten, som jag gör på bilen? Jag förmodar att det är så för i sittbrunnen har jag påfyllning för diesel och ett för vatten. Förmodar att det är till för vatten till motorn som ska fyllas på där. Dricksvatten finns för påfyllning i fören. Bara vatten eller någon rostskyddsmedel isf? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 12 Maj , 2015 Kolla vart slangarna går Jag är värdelös på motorer men att det skulle finnas någon påfyllning av vatten till motorn på det sättet kan jag väl inte tänka mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 12 Maj , 2015 Hej, det låter konstigt, vissa båtar har 2 tankar för färskvatten men i min värld så suger alla inombordare in kylvatten från sjön, antingen via drev eller annan genomföring. Låter dock kunnigare människor svara med bestämdhet Det är inte en liten tank för kylarvätska du har där föresten? Många har sötvattenskylning, alltså så suger drevet in sjövatten som kyler en värmeväxlare, likt bilens kylare, vilken sedan kyler motorn. Detta för att motorn inte ska utsättas för saltvatten. I så fall bör du ha glykol där, smaka och se 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 12 Maj , 2015 (redigerade) Utombordaren tar kylvatten från underhuset nere på riggen/strax ovanför propellern. Intressant om du har två vattentankar varav en oklar - gör som föregående talare förslog, kolla slangarna. Edit: haha, läste "Min första UTOMBORDARE" så jag, mitt svar är mindre relevant! Redigerad 12 Maj , 2015 av Bjaerven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Maj , 2015 Om detta kan vi bara spekulera, och det hjälper inte TS. Jag föreslår TS att fota påfyllningarna bak i båten, Den i fören är ju till nästan 100% dricksvatten. Och inte bara locken utan slangarna under däck är ju mest intressant så vi kan se vart dom går. Då ska du nog kunna få hjälp TS. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 12 Maj , 2015 Det finns många bra beskrivningar av hur marindieslars kylning funkar, bl a Stefan Fors 'bibel': www.kb-kbh.dk/shipslib/.../volvo_penta_md5a_for_dummies_se.pdf Där kan du läsa om saltvattenkylning från sid 56. Det han inte nämner är att det finns motorer med sötvattenkylning, dvs ett slutet system med vanligt vatten o glykol, som i sin tur kyls av ett saltvattensystem med intag på drevet, en pump och en värmeväxlare, precis som lindius antyder. Då sitter det i regel en liten plasttank ovanför motorn med ett skruvlock och där fyller man på kranvatten o glykol vid behov. Som tidigare sagts: Kolla vart slangarna går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 12 Maj , 2015 Ring säljaren och be om lite tips och trix? Eller ännu bättre, om han bor nära, be honom köra 1h genomgång av båtens alla eventuella abrovinker. Skulle jag sälja de båtar jag seglar utan en genomgång med checklista av hur alla egenhändigt uttänkta lösningar fungerar skulle säljaren inte komma många meter, tankspolningar eller gasollagade middagar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 12 Maj , 2015 Kolla på vattenpumpen, Se vad slangarna går. då hittar du svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser