Figo 31 Postad 28 Maj , 2015 Har inget egentligt belägg gör att detta stämmer men jag tror att smartpassen reglerar detta själv. Har sneglat på min batteriövervakningen när jag kör. Spänningen variera mellan låga 13 och uppemot 14,7 när förbrukningen är fulladdad. Känns som den pulslsddar. När jag slår över och kollar ampere då visar den bara några tiondels A in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 28 Maj , 2015 (redigerade) Edit: Jag behöver alltså en D250S för reglering av laddningen, men frågan kvarstår om jag behöver ett batteri mellan generator och Ctek som buffert, eller om man kan mata D250S direkt utan risk för generatorn. Hittade detta diagram på nätet som förklarar hur 250 och Smartpass jobbar. Tyvärr behövs ju dessutom ett skiljerelä för att ladda två separata bankar. Redigerad 28 Maj , 2015 av Sjoingenjoren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 28 Maj , 2015 Kolla http://sterling-power.com/, de har flera olika lösningar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Maj , 2015 Såvitt jag vet har D250S ingen möjlighet att välja AGM, man kan nog anta att D250S kommer att förkorta livet på AGM batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 28 Maj , 2015 Nej den har ingen knapp för val, men det står i instruktionen att den passar till samtliga batterier, inkl AGM och GEL så jag antar den har automatisk avkänning. På Cteks andra modeller har man en väljare, så det är lite underligt, det håller jag med om. Nu sitter jag och kikar på http://sterling-power.com/products/universal-advanced-digital-regulato-pro-reg-bw-waterproof vilket verkar vara en smart lösning som reglerar generatorn direkt, om än lite bökigare att installera. Har mailat Ctek för att få svar på min fråga ang ingående från generator/batteri. Får se vad dom svarar - och när. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 28 Maj , 2015 http://www.bruceschwab.com/uploads/reg_1manual.pdf , Har just beställt en sådan här mackapär, Någon som provat ? Lite bättre pris samt lite bättre(i teorin) funktioner än Sterling. Återkommer när den är monterad o provkörd. Skall sitta på en B...ema 100A generator, Verkar finnas mycket att tjäna på att ' manipulera' generatorn. God kväll Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Maj , 2015 Det finns all anlednings att göra något för att få bättre laddning från generatorn. Tre alternativ: Byt till en intelligent regulator, tyvärr tar de bra betalt för dessa. Sätt in en "generatorlurare tex Sterling ProRegBW eller Smart Charge One. Nackdel: Man måste ansluta kablar inne i generatorn. DC/DC omvandlare tex Sterling AB1280. Nackdel: dyr. Fördel: Inget ingrepp i generatorn, kan koppla flera generatorer, vindsnurror, landstömsladdare mm. Ctek D250S är också en DC/DC-omvandlare men begränsad till 20A, kompletterar man med Smartpass så laddar generatorn direkt och D250S kopplas in när strömmen understiger 20A. Över det görs inget för att generatorn ska ladda mer. Sjoingenjoren: Ctek skriver att D250S passar sig till alla batterityper. Men de skriver inget om vilka spänningar de olika batterityperna laddas med. elektrikarn: Smart Charge One verkar bra av vad som skrivits. Vad får du betala? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 29 Maj , 2015 Enligt vad det står i lite artiklar osv ger D250S ut 14.75V och det är ju högt för AGM. Dessutom kommer jag inte ifrån dilemmat med reglering av laddningen till startbatteriet om det måste sitta på primärsidan av Cteken. Då försvinner ju halva poängen med systemet. Underligt... Återstår nog då att ersätta regulatorn i generatorn med Sterling eller motsvarande om man vill ha korrekt spänning ut ur generatorn men det är ju en lite jobb med det. Får se om jag får något vettigt svar av Ctek inom rimlig tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 29 Maj , 2015 (redigerade) Varför inte läsa manualen? s.23 http://www.ctek.com/Archive/ProductManualPdf/SMARTPASS_EN.pdf d250s+smartpass är ett skiljerelä i sig. Instruktionerna säger att systemet är till för AGM. Jag antar att CTEK vet vad de pratar om: s.25: All types of 12 V lead-acid batteries (WET, MF, Ca/Ca, AGM and GEL) Systemet laddar batterierna i 5 steg och håller dem på 95-100 % kapacitet. Redigerad 29 Maj , 2015 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Maj , 2015 Startbatteriet före D250S dvs direkt på generatorn, alltså få man samma funktion som ett skiljerelä. Stek säger att D250S passar alla batterier. Visst, det gör en generator också. Frågan är bara hur bra tex AGM mår och hur gamla de blir. Det står ingenstans att D250S automatiskt ställer in rätt spänning för olika batterityper. Det är fö ganska svårt att göra en bra sådan automatik, för en 230V är det enklare. På Sterling, Smart Charge One mfl ställer man batterityp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 29 Maj , 2015 Startbatteriet före D250S dvs direkt på generatorn, alltså få man samma funktion som ett skiljerelä. Stek säger att D250S passar alla batterier. Visst, det gör en generator också. Frågan är bara hur bra tex AGM mår och hur gamla de blir. Det står ingenstans att D250S automatiskt ställer in rätt spänning för olika batterityper. Det är fö ganska svårt att göra en bra sådan automatik, för en 230V är det enklare. På Sterling, Smart Charge One mfl ställer man batterityp. Om cteks grejer skulle förkorta livslängden på AGM batterier trots att de säger att det fungerar föreligger stämningsgrund, konsumentskydd mm. så jag tvivlar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 29 Maj , 2015 D250S kommer inte förstöra några AGM-batterier. Laddningen är temperaturkompenserad med 14.4V vid 20C om jag minns rätt. Float ligger på 13,7V. Jag kollade upp allt detta innan jag skaffade D250S och nya AGM-batterier under vinterns renovering av elsystem. Den fungerar ypperligt som solcellsregulator och hade den bara haft kapacitet att lämna ström på 80-100A hade det vart en ypperlig produkt. Tyvärr gör den inte det och Smartpass gör som sagts tidigare inte mycket mer än att förbikoppla D250S vid strömmar över 20A. Sterling "generatorlurare" och en bra solcellsregulator hade såhär i efterhand vart ett bättre alternativ. Få se efter säsongen om jag slänger ut Smartpass, skaffar en sterling och behåller D250S som solcellsregulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Maj , 2015 Startbatteriet före D250S dvs direkt på generatorn, alltså få man samma funktion som ett skiljerelä. Stek säger att D250S passar alla batterier. Visst, det gör en generator också. Frågan är bara hur bra tex AGM mår och hur gamla de blir. Det står ingenstans att D250S automatiskt ställer in rätt spänning för olika batterityper. Det är fö ganska svårt att göra en bra sådan automatik, för en 230V är det enklare. På Sterling, Smart Charge One mfl ställer man batterityp. Om cteks grejer skulle förkorta livslängden på AGM batterier trots att de säger att det fungerar föreligger stämningsgrund, konsumentskydd mm. så jag tvivlar. Men det är nog dyrt att i rätten visa att batteriernas livslängd förkortats med något/några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Maj , 2015 D250S kommer inte förstöra några AGM-batterier. Laddningen är temperaturkompenserad med 14.4V vid 20C om jag minns rätt. Float ligger på 13,7V. Jag kollade upp allt detta innan jag skaffade D250S och nya AGM-batterier under vinterns renovering av elsystem. Den fungerar ypperligt som solcellsregulator och hade den bara haft kapacitet att lämna ström på 80-100A hade det vart en ypperlig produkt. Tyvärr gör den inte det och Smartpass gör som sagts tidigare inte mycket mer än att förbikoppla D250S vid strömmar över 20A. Sterling "generatorlurare" och en bra solcellsregulator hade såhär i efterhand vart ett bättre alternativ. Få se efter säsongen om jag slänger ut Smartpass, skaffar en sterling och behåller D250S som solcellsregulator. Fick du uppgifterna av Ctek? Det finns ju olika typer av AGM och GEL, man brukar skilja på amerikanska och europeiska. Vissa ska en floatspänning på 13,3V och kan 13,7 vara förödande. Inte så mycket vid generatorladdning som med solpaneler som laddar dag efter dag (vi kan ju hoppas på att det blir så, sol alltså). Håll koll på spänningen i sommar och berätta gärna här. Sterlings generatorlurare är nog det mest prisvärda alternativet att få ut max ur generatorn, det finns några liknande produkter tex Smart Chargé One. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 29 Maj , 2015 Jag har läst manualen och även mailat Ctek. Fick svar som var i stil med goddag-yxskaft, men kompletterade med att upprepa infon en gång till, så får se om dom fattar galoppen. Visst fungerar det som ett skiljerelä, men problemet är att jag har ett AGM som startbatteri också, och om jag skall ladda det direkt med generatorn för att mata D250S som i sin tur laddar förbrukningsbanken blir den sistnämnda korrekt laddad medan startbatteriet inte får någon reglerad laddning alls - precis som idag då jag inte har något fancy installerat mellan generator och batterier. Det jag då vill göra är att sätta en D250S DIREKT efter generatorn och efter den separera batteribankarna med ett vanligt skiljerelä. Det är det som är dilemmat. Om man måste ha ett batteri på D250S ingående pluspol tillsammans med generatorkabeln för att det skall fungera får man ju bara optimal laddning på ena batteribanken. Det förtäljer inte manualen även om man kanske kan tolka deras översättningar på "startbatteri" till t.ex "släpvagnskabel" "generator" "solcell" som att man de facto inte behöver koppla generatorn tillsammans med ett batteri. Dock sitter det ju oftast ett batteri i dragbilen man kopplar släpvagnskabeln på, så för Ctek kanske det inte är något dom tänkt på. Vore ju tråkigt att chansa och koppla generatorn direkt på D250S för att upptäcka att den bryter kretsen och bränner generatorn... Lutar åt att man får ta några timmars skruvande och installera en smart regulator från Sterling där man dessutom kan välja europeisk standard på AGM. Appropå automatisk avkänning så står det visst att D250S klarar alla batterier, men om man ser på alla andra modeller t.ex toppmodellen M300 jag redan har, så får man snällt knappa in batterityp själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 29 Maj , 2015 Svaret kom snabbt! (kopierat från mail med stavfel och allt) Slutsatsen är då att D250S är en ganska onödig pryl (om man inte har solceller) då man enligt Ctek inte behöver den.. För att toppa startbatteriet behöver man således en rejäl hamnladdare ändå för att D250S skall öppna och toppa startbatteriet, vilket man helt enkelt kan lösa med ett vanligt laddrelä om man kan leva med att motorn inte laddar optimalt vid drift. Minst sagt tänkvärt. Hej Namn, En generator måste ha ett batteri kopplat till sig och det gör att en D250S Dual kan inte installeras direkt på en generator utan startbatteriet. Med en D250S Dual så får du en laddning i fem steg och batteriet blir uppladdat och underhållsladdat. När det gäller statbatteriet så kommer den att laddas från generatorn som förut. Och i de flesta fall är det inge problem att generatorn laddar statbatteriet, då motorn går så begränsad tid. Hälsningar Namn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Maj , 2015 Jag tror inte du behöver lägga några timmar på att montera Sterling, kolla beskrivningen. Jo D250S är en väldigt onödig pryl. De första 4-5 timmarna laddar generatorn utan D250S, därefter får man 20A laddning från D250S - en stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 30 Maj , 2015 Jag har köpt en Sterling AB12130. Visst är den ganska dyr men tänk på att man kan använda den för 4-stegs laddnings via landström också. I mitt fall har jag en gammal "dum" laddare som nu blir "smart" genom att kopplas till AB12130. På så sätt slipper jag köpa en ny laddare och "sparar" litet pengar. I princip borde det fungera lika bra med vilket spänningsaggregat som helst (ifall man inte har någon laddare redan). En ytterligare bonus är att jag kommer att kunna utnyttja generatorerna från båda mina motorer istället för bara den ena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Maj , 2015 Du kan ha vilken spänningskälla som helst till Sterling-burken så länge det finns en strömbegränsning dvs när spänningskällan börjar närma sig max effekt så ska spänningen börja sjunka. Den är ju mycket enkel att montera och när man säljer båten kan man enkelt plocka ur den och ta med till nästa båt, husbil mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 1 Juni , 2015 (redigerade) D250S kommer inte förstöra några AGM-batterier. Laddningen är temperaturkompenserad med 14.4V vid 20C om jag minns rätt. Float ligger på 13,7V. Jag kollade upp allt detta innan jag skaffade D250S och nya AGM-batterier under vinterns renovering av elsystem. Den fungerar ypperligt som solcellsregulator och hade den bara haft kapacitet att lämna ström på 80-100A hade det vart en ypperlig produkt. Tyvärr gör den inte det och Smartpass gör som sagts tidigare inte mycket mer än att förbikoppla D250S vid strömmar över 20A. Sterling "generatorlurare" och en bra solcellsregulator hade såhär i efterhand vart ett bättre alternativ. Få se efter säsongen om jag slänger ut Smartpass, skaffar en sterling och behåller D250S som solcellsregulator. Fick du uppgifterna av Ctek? Det finns ju olika typer av AGM och GEL, man brukar skilja på amerikanska och europeiska. Vissa ska en floatspänning på 13,3V och kan 13,7 vara förödande. Inte så mycket vid generatorladdning som med solpaneler som laddar dag efter dag (vi kan ju hoppas på att det blir så, sol alltså). Håll koll på spänningen i sommar och berätta gärna här. Sterlings generatorlurare är nog det mest prisvärda alternativet att få ut max ur generatorn, det finns några liknande produkter tex Smart Chargé One. Kollade med CTEK innan jag köpte prylarna och har nu även verifierats IRL. Alla AGM jag har kikat på har haft rekommenderad float mellan 13.6-13.9V men visst, har man batterier som kräver 13.3V float så är inte D250S lämplig ens som solcellsregulator. Å andra sidan är i princip inga andra solcellsregulatorer lämpliga heller eftersom de gärna ligger uppåt 14V float. Hade en Naps NC5 i förra båten och den höll runt 14-14.2V float. Inget vidare. Redigerad 1 Juni , 2015 av Bobba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 1 Juni , 2015 D250S kommer inte förstöra några AGM-batterier. Laddningen är temperaturkompenserad med 14.4V vid 20C om jag minns rätt. Float ligger på 13,7V. Jag kollade upp allt detta innan jag skaffade D250S och nya AGM-batterier under vinterns renovering av elsystem. Den fungerar ypperligt som solcellsregulator och hade den bara haft kapacitet att lämna ström på 80-100A hade det vart en ypperlig produkt. Tyvärr gör den inte det och Smartpass gör som sagts tidigare inte mycket mer än att förbikoppla D250S vid strömmar över 20A. Sterling "generatorlurare" och en bra solcellsregulator hade såhär i efterhand vart ett bättre alternativ. Få se efter säsongen om jag slänger ut Smartpass, skaffar en sterling och behåller D250S som solcellsregulator. Fick du uppgifterna av Ctek? Det finns ju olika typer av AGM och GEL, man brukar skilja på amerikanska och europeiska. Vissa ska en floatspänning på 13,3V och kan 13,7 vara förödande. Inte så mycket vid generatorladdning som med solpaneler som laddar dag efter dag (vi kan ju hoppas på att det blir så, sol alltså). Håll koll på spänningen i sommar och berätta gärna här. Sterlings generatorlurare är nog det mest prisvärda alternativet att få ut max ur generatorn, det finns några liknande produkter tex Smart Chargé One. Kollade med CTEK innan jag köpte prylarna och har nu även verifierats IRL. Alla AGM jag har kikat på har haft rekommenderad float mellan 13.6-13.9V men visst, har man batterier som kräver 13.3V float så är inte D250S lämplig ens som solcellsregulator. Å andra sidan är i princip inga andra solcellsregulatorer lämpliga heller eftersom de gärna ligger uppåt 14V float. Hade en Naps NC5 i förra båten och den höll runt 14-14.2V float. Inget vidare. Enligt spec ska NAPS NC-5 ge 13.8 V float spänning. http://www.napssystems.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/11/NC5-UK-.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 1 Juni , 2015 D250S kommer inte förstöra några AGM-batterier. Laddningen är temperaturkompenserad med 14.4V vid 20C om jag minns rätt. Float ligger på 13,7V. Jag kollade upp allt detta innan jag skaffade D250S och nya AGM-batterier under vinterns renovering av elsystem. Den fungerar ypperligt som solcellsregulator och hade den bara haft kapacitet att lämna ström på 80-100A hade det vart en ypperlig produkt. Tyvärr gör den inte det och Smartpass gör som sagts tidigare inte mycket mer än att förbikoppla D250S vid strömmar över 20A. Sterling "generatorlurare" och en bra solcellsregulator hade såhär i efterhand vart ett bättre alternativ. Få se efter säsongen om jag slänger ut Smartpass, skaffar en sterling och behåller D250S som solcellsregulator. Fick du uppgifterna av Ctek? Det finns ju olika typer av AGM och GEL, man brukar skilja på amerikanska och europeiska. Vissa ska en floatspänning på 13,3V och kan 13,7 vara förödande. Inte så mycket vid generatorladdning som med solpaneler som laddar dag efter dag (vi kan ju hoppas på att det blir så, sol alltså). Håll koll på spänningen i sommar och berätta gärna här. Sterlings generatorlurare är nog det mest prisvärda alternativet att få ut max ur generatorn, det finns några liknande produkter tex Smart Chargé One. Kollade med CTEK innan jag köpte prylarna och har nu även verifierats IRL. Alla AGM jag har kikat på har haft rekommenderad float mellan 13.6-13.9V men visst, har man batterier som kräver 13.3V float så är inte D250S lämplig ens som solcellsregulator. Å andra sidan är i princip inga andra solcellsregulatorer lämpliga heller eftersom de gärna ligger uppåt 14V float. Hade en Naps NC5 i förra båten och den höll runt 14-14.2V float. Inget vidare. Enligt spec ska NAPS NC-5 ge 13.8 V float spänning. http://www.napssystems.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/11/NC5-UK-.pdf Det är möjligt men det gör den inte, såvida inte den jag hade var trasig, vilket jag inte tror då den reglerade bra i övrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeffePensar 3 Postad 27 Juni , 2016 Lyfter denna tråd lite då jag inte hittar nån annan om just D250S Dual. Jag har min inkopplad med solcell, plus och minus till dualen. Sen från dualen till förbrukningsbatteri. kopplar jag in solcellen ser jag att solcells lampan tänds, men powerlampan tänds aldrig, inte heller lampan för förbrukningsbatteriet. Tips på varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 27 Juni , 2016 Har du anslutit Dualen till 12V minus på förbrukningssidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 27 Juni , 2016 Lyfter denna tråd lite då jag inte hittar nån annan om just D250S Dual. Jag har min inkopplad med solcell, plus och minus till dualen. Sen från dualen till förbrukningsbatteri. kopplar jag in solcellen ser jag att solcells lampan tänds, men powerlampan tänds aldrig, inte heller lampan för förbrukningsbatteriet. Tips på varför? D250s måste få jord den också: OBS! Det är inte mycket gäng på anslutningarna så det går inte riktigt att stapla den ena kabelskon efter den andra på dem. Möjligen tunna men inte grova crimpskor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeffePensar 3 Postad 9 Juli , 2016 Visade sig att solcellen laddade för dåligt, defekt helt enkelt, så med ny cell så tändes alla lampor på Dualen korrekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser