gragru 0 Postad 11 Maj , 2015 Jag har två stycken solceller (och två regulatorer). Först tänkte jag koppla in dessa på förbrukningsbatteriet, men insåg att det skulle behöva borras en del i båten.Då slog det mig att det inte borde ha någon betydelse om man istället kopplar in solcellerna i elcentralen på båten. Strömmen kommer ju till batterierna ändå. Finns det någon nackdel att göra på det sättet?Fördelen är också att jag kan, med batteriväljaren, välja vilket batteri som ska laddas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 Maj , 2015 Nackdelen är väl att om du ställer batteriomkopplaren på "O" så laddas inget av batterierna. Om det är den båten som du visar i profilbild, så är det väl minimalt med borrning som krävs. Fast vi kan ju ha väldigt olika definitioner av "en del borrning". Nej - jag skulle lägga (elektriskt) varje regulator på förbrukningsbatteriet med var sin säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gragru 0 Postad 11 Maj , 2015 Tack för svaret, och det har du ju rätt i, om man har omkopplaren på "0" blir inget laddat.Får nog fundera ett varv till på detta.Skaffat ny båt, ska lägga upp bild på den :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 Maj , 2015 Håltagning kan va det besvärligaste på ett jobb. Elkablar vill man dessutom att de skall ligga där de varken syns eller nåt annat får plats. För att minska på antalet klammror lägger jag så ofta det går VP-rör- den gamla sortens elektrikerrör i plast, hårda och dra kablarna i den. Du använder väl tvåledare typ 2x2,5 eller kanske hellre 2x4. Ju grövre desto bättre (inom en viss gräns). Brukar, trotts att de är hårda, gå att smyga undan rätt bra. Fast jag är ju yrkesskadad på det området och när jag har fått för mig nåt enormt envis. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gragru 0 Postad 2 Juni , 2015 Ville göra ett tillägg, och ställa en fråga.Det visar sig att det inte är så bra att ha två regulatorer. Då den ena regulatorn ger ström, så slås den andra av, då den tror att batteriet är fulladdat. Lösningen verkar vara att parallell-koppla solcellerna före en ensam regulator.Man bör dock se till att det finns en back-diod i solcellerna, då strömmen annars riskerar att leta sig in bakvägen genom den skuggade solcellen.En fråga, det finns tre anslutningar på moderna regulatorer:1. Solcell in2. Batteri ut 3. Förbrukning/Last (med en lamp-symbol)Min fråga är hur kontakt 3 ska kopplas? Och ska båtens förbrukare inte vara kopplade direkt till batteriet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Juni , 2015 Om du vill att regulator ska stänga av utgående ström till förbrukare när batterierna börjar bli urladdade så kopplar du förbrukare till "kontakt 3" Annars spelar det ingen roll. Själv har jag ingen last på regulatorn. När jag stänger huvudströmmen fortsätter endast kylboxarna att gå. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Juni , 2015 Oftast fungerar det bra med två eller flera regulatorer på samma batteri. MPPT regulatorer kan dock ha problem. Har man panelerna parallellkopplade på samma batteri behövs inga backdioder. Det är väldigt bra att koppla förbrukarna via regulatorns lastutgång, man får både en elektronisk säkring och över/underspänningsskydd. Många båtägare använder inte denna fina funktion men tex i hus och sommarstugor används den alltid. På många regulatorer kan man med en knapp stänga av förbrukarna - smidigt om regulatorn sitter bra till. Huvudbrytaren är egentligen en batterifrånskiljare (kan även kalla den för arbetsbrytare). Den ska sitta så nära batterierna som möjligt och användas lika ofta som man använder huvuströmbrytaren hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 3 Juni , 2015 Jag har en liten båt utan någon bra plats för en solpanel så jag har monterat ihop en 25W solpanel med en regulator på baksidan och en cigarettändarplugg. Denna kopplar jag in i ett uttag när jag vill använda panelen. Jag brukar lämna den inkopplad och brytaren till förbrukningsbatteriet påslagen när båten ligger i hamn. Det fungerar utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 Juni , 2015 Håller oftast med sign bhemac men... Inte använda huvudbrytare? Jag använder aldrig huvudbrytaren hemma men där är ju spänningen på alltid? I båten bryter jag bort batterierna med huvudbrytare alltid, dvs varje gång när jag lämnar båten. Det är för att det ska vara spänningslöst till allt utom det som ska vara på 24/7, dvs länspumpar och larm, batterimätare. Ev kylskåp om jag ska ut snart. Kylen har egen säkring och egen brytare. Om man endast använder huvudbrytaren som en säkerhetsbrytare vid brand/kortis så kan man givetvis lämna den på? Personligen tycker jag TS kan dra sin solcell till säkringstavlan men sätt då inkopplingen före huvudbrytaren och till en egen säkring. Då kan du stänga av huvudbrytaren men lämna solcellerna inkopplade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 3 Juni , 2015 Laddning är ju väldigt känsligt för spänningsfall så innan man kopplar in i centralen ska man kolla att kablarna är tillräckligt grova. Givetvis beroende på längd och effekt på panelerna men jag skulle inte vilja ha mindre än 4,5mm2 i någon installation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Juni , 2015 En huvudbrytare ska bryta allt - utan undantag. Det är därför det heter just huvudbrytare. CE-reglerna säger att man kan koppla tex larm före. Huvudbrytaren uppgift är att göra systemet spänningslöst, tex om det börjar ryka bakom elcentralen. I sådan situation, som inte är helt ovanlig, vill man att både laddning, kyl, länspump, belyning mm ska brytas. Sen kan man ha en "senilbrytare" som man slår av när man lämnar båten. Den kan också sitta mer praktiskt till. Alternativet är att använda regulatorns knapp för lastutgången. Eller, om man tex har en central med dvärgbrytare, slår man av de man vill ha avstängda. Så har jag det, kyl och länspump brukar alltid vara på, när jag går ut slår jag på det jag behöver men slår tex inte på belysning vilket minskar risken för att några lampor lyser dagtid. Larmet är kopplat direkt på ett av batterierna, förhoppningsvis lite svårare att sabotera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 Juni , 2015 (redigerade) Så kan man göra med brytare för spänningen i båten... Varje båt ser ju lite olika ut? Men det blir semantik också, vad man kallar de olika brytarna... kan bli otydligt? Dock är ju funktionerna tydliga och varje båtägare vet ju sina egna rutiner! Huvudbrytare som alltid står på och används för att bryta allt vid fara, typ brand ( säkerhetsbrytare?) Brytare i en central där man slår av de som inte ska vara på när jag lämnar båten ( funktionsnamn? ) Man kan använda brytare före/på solcellsregulatorn för förbrukare ( har inget bra namn här... ) Huvudbrytare som bryter nästan allt utom 7/24 funktioner och solcellsladdning ( senilbrytaren? ) Brytare som tar bort manöverström till motorn ( dold tjuvbrytare? ) Redigerad 3 Juni , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Juni , 2015 (redigerade) En huvudbrytare ska bryta allt - utan undantag. Det är därför det heter just huvudbrytare. CE-reglerna säger att man kan koppla tex larm före. Huvudbrytaren uppgift är att göra systemet spänningslöst, tex om det börjar ryka bakom elcentralen. I sådan situation, som inte är helt ovanlig, vill man att både laddning, kyl, länspump, belyning mm ska brytas. Sen kan man ha en "senilbrytare" som man slår av när man lämnar båten. Den kan också sitta mer praktiskt till. Alternativet är att använda regulatorns knapp för lastutgången. Eller, om man tex har en central med dvärgbrytare, slår man av de man vill ha avstängda. Så har jag det, kyl och länspump brukar alltid vara på, när jag går ut slår jag på det jag behöver men slår tex inte på belysning vilket minskar risken för att några lampor lyser dagtid. Larmet är kopplat direkt på ett av batterierna, förhoppningsvis lite svårare att sabotera. Sen är det ju så att många av de brytare som säljs idag bara är batterifrånskiljare och inte klarar att bryta några större strömmar. Hade en sån där 1,1+2, 2 och 0 batteriväljare/frånskiljare. Det hände nåt med min dynastart, så när jag tryckte på startnappen så drog den igång och stoppade sen inte. Det rök och flög gnistor ur den. Bröt spontant på batterifrånskiljaren, varvid den också barn upp. Är nästan själv förvånad hur snabbt jag kunde lossa en kabel på batteriet. Själv har jag en dylik batterifrånskiljare/väljare i min nuvarande båt, som sitter åtkomlig inne i däckssalongen. Den har jag för att göra elcentralen till de flesta förbrukningsgrupper spänningslös. I läge 1+2 kopplar jag ihop förbrukningsbanken med startbatteriet. För såna viktiga saker som länspumpar, batteriladdare, solcellspaneler och värmaren, har jag en liten elcentral, som ligger direkt på batteriet via en stor huvudsäkring. När barna var små brukade alltid frugan säga till dem "Börjar det brinna - så gå ut". Börjar det brinna ombord och man inte kan göra nåt åt det så - GÅ ILAND (eller i värsta fall i gummibåten). Det finns fabriker som bara gör båtar. Redigerad 3 Juni , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser