Jas65 2 Postad 10 Maj , 2015 Hej Tittat en del på båtar med blåa skrov men förstått från andra att det lätt blir synbara märken vid känning ex mot en Y bom, finns det ngt bra sätt att åtgärda ifall det inte gått genom gelcoaten? /Jas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 10 Maj , 2015 Jag har haft blå båt. Vet inte om jag tycker att det blir märken lättare än andra färger. Men det jag tyckte vad jobbigt på den äldre båt vi hade var oxidering som syns tydligt på färgade båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Maj , 2015 Färgen bleks med tiden. Hade en båt med blått skrov och vi målade om den själva… på lite längre håll syntes inte våra "enstaka penseldrag" utan många sa att båten såg välhållen ut. Tror att det är betydligt svårare att måla om en vit båt? Märken? Jo. Men polering gör en hel del och så finns det färgad polerpasta som går ner i repan och i mitt tycke ser man inte repor på fem meters håll. Blekningen syns mycket mer…. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 11 Maj , 2015 Iom att foliering har blivit så bra och dessutom relativt lätt att laga så skulle jag nog fundera på att köpa en vit båt och sedan foliera den blå eller vilken färg man nu vill ha. Jag skulle nog inte heller måla om en befintlig blå båt som blivit blekare. Skulle nog fundera på foliering där med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ElHokko 4 Postad 11 Maj , 2015 Jag hade blå båt förut och repor syns, men någon här på forumet hade den kloka iden att måla i dem med vanliga vaxkritor. Det funkade bra som en tillfällig lösning medan man låg i vattnet tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jas65 2 Postad 11 Maj , 2015 Tack för svaren. Mvh Jack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 11 Maj , 2015 Man kan förmodligen få reda på en färgnummer till den blå båten och sedan får en liten mängd reparationsfärg från en billackaffär och kanske lappa i med en liten pensel. Jag har under det senaste halvåret lackat två Yamarin båtar, den blå randen alltså. Generellt sett såg väl randen inte värre ut än resten av skroven, men en riktigt djup repa syns bra, då de underliggande skikten av plast och glasfiber är så mycket ljusare. Båtarna målades med vanlig tvåkomponents billack, och det fungerar perfekt förutsatt att man får bukt med porigheten i skrovytan. För att få ett vettigt resultat bör man nog måla med billackspruta. Folie kan nog vara ett vettigt alternativ, men blir litet känsligare, och troligen inte lika blankt som billack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 11 Maj , 2015 Håller på att vaxa bla min blå rand som har bleknat med åren. Har några gånger nu gått över med biltemas lackrengöring, 2 ggr, sedan deras färgade vax o är helt nöjd med resultatet, antal vax beror på när man själv är nöjd, mest blekta 2-3 ggr, tar ju inte lång tid i mitt fall. Repor fylls till viss del men lite färg skulle inte skada på dom värsta. Gör om det nån gång under säsongen endast där solen ligger på hela dagarna Som sagt nån meter från ytan ser det helt ok ut o varit rejält blekt av tidens tand, solen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Maj , 2015 Iom att foliering har blivit så bra och dessutom relativt lätt att laga så skulle jag nog fundera på att köpa en vit båt och sedan foliera den blå eller vilken färg man nu vill ha. Jag skulle nog inte heller måla om en befintlig blå båt som blivit blekare. Skulle nog fundera på foliering där med. Det är en väldigt intressant tanke. Jag diskuterade detta lite med reklamgubbarna som höll på att foliera en bil med kolfiberliknande folie. De trodde inte det borde vara något problem, generös som man är erbjöd jag min båt som försöksobjekt men de har inte nappat än Det finns massor av rolig folie, dessutom går det att printa. Mahogny skulle vara fint ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 11 Maj , 2015 Ja flera tillverkare. Bl a nimbus, xo och targa erbjuder ju foliering numera så jag tror det kan vara ett bra alternativ. Skulle kunna tänka mig det på min båt, helt klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Maj , 2015 Ja flera tillverkare. Bl a nimbus, xo och targa erbjuder ju foliering numera så jag tror det kan vara ett bra alternativ. Skulle kunna tänka mig det på min båt, helt klart. Coolt, det viste jag inte. Skulle vara kul att höra hur ägarna upplever det. Föresten, jag tror jag ändra mig, inte mahogny utan jakaranda får det bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Expanderkilen 6 Postad 12 Maj , 2015 Min båt hade små horisontella ytor som var före detta blåa numera vita med nästan lurvig yta. Lösningen är att börja grovt och i många steg gå uppåt. Våtslippapper 400, 800, 1200, 1500, 2000 samt avsluta med 2500. Sen polermedel 500, 2400 och till sist 4000. Detta gav mycket bra resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 13 Maj , 2015 Ja flera tillverkare. Bl a nimbus, xo och targa erbjuder ju foliering numera så jag tror det kan vara ett bra alternativ. Skulle kunna tänka mig det på min båt, helt klart. Coolt, det viste jag inte. Skulle vara kul att höra hur ägarna upplever det. Föresten, jag tror jag ändra mig, inte mahogny utan jakaranda får det bli. Om folieringen i långa loppet visar sig hålla bra så tror jag den kan ta över en del från färgad gelcoat. Har sett videos på hur man reparerar skador i folien och det verkar betydligt enklare än att fixa till skadad gelcoat. Så där verkar det finnas en rätt stor fördel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser