tretorn76 0 Postad 10 Maj , 2015 Ska sätta in en stationär vhf i båten en Storbleka. Har hittat ett utmärkt ställe i instrumentpanelen. Kruxet är bara att den hamnar ca 15 cm ifrån båtens kompass. Finns det risk att vhf:en kan störa kompassen, eller är detta försumbart? //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 10 Maj , 2015 Brukar stå ett avstånd i radions bruksanvisning, men 15 cm lär nog absolut märkas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Maj , 2015 (redigerade) 15 cm känns för litet faktiskt. Det är ungefär avståndet som jag brukade placera en läsk i aluminium när jag som navlärare bad eleverna att deviera kompassen… sedan bad jag om ursäkt för mitt dumma tilltag att glömma burken… och bad dem kolla om kompassen ändrat sig när jag lyft bort burken. Yeppp! Jag skulle själv sikta på en halvmeter, minst. Redigerad 10 Maj , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tretorn76 0 Postad 10 Maj , 2015 Har lusläst manualen, men det står inget alls. Ska jag räkna med en halvmeter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 10 Maj , 2015 Jädrar, 10gr Al på 15 cm gör skillnad. Jag bör byta plomberna till keramik, Snarast! Nä, men på allvar. Jag har betraktaktat aluminium och austernitisk stål som omagnetiskt i kompassens närhet. Men en kompass jobbar med svaga fält. Ska leka med fluxgaten till autopiloten med ölburk, (nä, jag ska inte dricka. För då infinner sig döden innom kort) ;-) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 10 Maj , 2015 Innan du monterar så håll radion på ca det tänkta avståndet, har stationen inbyggd högtalare så tror jag den bör vara ett gott stycke ifrån kompassen. .. när jag monterade ny plotter så stod det en meter i manualen, likaså för commandmicen som jag skall ha i sittbrunnen. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 10 Maj , 2015 På min nyinköpta iCOM så står det att den skall placeras minst 1 m från kompassen.Skit, eftersom jag tänkte ha den så att man når den från stiibrunnen... (Varför kan man inte få förlängningskabel till handmicken?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 10 Maj , 2015 Icom har en commandmic, alla radions funktioner där du önskar å ha dom... enda skillnaden är att displayen är lite mindre.... =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 10 Maj , 2015 Icom har en commandmic, alla radions funktioner där du önskar å ha dom... enda skillnaden är att displayen är lite mindre.... =) Ja men den kostar ju lika mycket som hela radion! Varför inte bara en lång spiralsladd så man slipper gå ner i ruffen när man skall svara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 10 Maj , 2015 Tror nog att även det skulle kunna vara möjligt, en högtalare i sittbrunnen å en längre kabel... ingen dum idé alls. .. Kanske läge å slå en signal till Swedish Radio supply å föreslå detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tretorn76 0 Postad 11 Maj , 2015 När jag ändå är igång. Nån som har nåt bra tips på en billig/budget antenn som kan fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 11 Maj , 2015 Som jag har förstått så bör man köpa billig radio och dyr antenn hellre än tvärt om.Det är antennen och kabeln som avgör hur bra du hör/hörs.(Med billig/dyr menas kvalitet, inte nödvändigtvis pris!) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Maj , 2015 Ska man placera radion så nära kompassen så ska man nog plocka ur högtalaren. Sen är det bara att deviera. Aluminium är omagnetiskt men påverkas ändå av magnetism och tvärtom. I princip är alla antenner bra dvs, normalt hör/hors du inte bättre med en dyr antenn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 15 Maj , 2015 Jag har en kompass som jag kan flytta med mig men dess plats när jag inte använder den är vid styrplatsen, ca 1 meter från VHF men bara nån halvmeter från Antennkablar. Det brukar snurra som tusan. Som antenn har jag en vanlig random motorbåtsantenn köpt för några 100-lappar och jag hör det mesta som sänds i området. Det viktigaste enligt mina erfarenheter är att kablar och kontakter är i gott skick. En ärjad kontakt försämrar betydligt hörbarhet. Ett tips är att fetta in kontakterna när allt är iskruvat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Maj , 2015 Kontakter är det som till 97% krånglar. Resterande är klämda kablar. Den typen av kontakt som ofta används, UHF eller PL259 är ganska dålig. I synnerhet om den är lödd av någon som inte kan. Kontakterna bör vara pressade. Betydligt bättre om man använder BNC eller N för skarvar. Fetta in, ja absolut. Denna är oslagbar: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Vaseline-Spray-2000019077/ När man avslutar installationen så bör man göra en SWR-mätning, då först vet man om man får ut effekten i antennen. En SWR-meter kostar några hundra, kanske något för båtklubben att skaffa. Men annars finns det pengar att tjäna här. Jag hjälte en bryggranne att mäta vilket naturligtvis resulterade i att vi fick byta däckskarven. En annan kille undrade vad vi gjorde så jag fick kolla även hos honom. Det blev några stycken och när jag åkte hem så kunde jag konstatera att SWR-meter, press och skalverktyg hade betalat sig med ett visst överskott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser