seglarfreaken 55 Postad 10 Maj , 2015 Under de åren som vi har haft Furlexrulle till focken så har vi aldrig använt hjälpmataren. Änden av gummikorden på någon dm har fått sitta där och hängt med utan att vi har kapat den. Under alla de år som vi har haft Furlexrullen upplever vi det som att inrullningen slirar lite då och då vilket får till följd att vi till slut behöver ladda om inhalningslinan på rullen. Inte kan väl hjälpmataren o stroppen påverka detta? Däremot vet jag att jag har slarvat med att smörja övre fallsvirveln vilket jag snarast skall råda bot på. Den fasta inmatningen på förstaget sitter ca 120 cm upp och jag har svårt att trä in förliket nedanför den. Är det där uppe som l hjälpmataren skall sitta? Jag tycker inte att det framgår riktigt i bruksanvisningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 10 Maj , 2015 (redigerade) Hjälpmataren bör sitta ungefär mitt emellan däck och förstagets 'fasta' inmatning och ganska nära förstaget för att göra bäst nytta. Dess uppgift är ju att styra förliket in mot förstagets likränna så det inte kalvar ur när man hissar förseglet. Ligger man lugnt vid bryggan och har folk på fördäck när man hissar behövs nog inte hjälpmataren, den är däremot ovärderlig om man t ex byter försegel ute på havet och det är gungigt och dragigt på jobbet... Redigerad 10 Maj , 2015 av Larsakelarsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 10 Maj , 2015 Tack! Då förstår jag bättre samtidigt som jag inser att vi har i stort sett aldrig behov av den eftersom vi byter aldrig försegel och trär på focken på förstagsrullen i princip ven gång om året och detta under lugna omständigheter. Men det här med att att det slirar och är trögt och kärvar vid inrullningwn blir jag inte riktigt klok på. Eller kan det vara så enkelt att det beror på attövre fallsvirveln behöver fettas in vvilket vi faktiskt aldrig har gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 12 Maj , 2015 Det du upplever som att det slirar kan vara att linan spinns på på ena sidan på rullen och blir en hög, som rasar när det blir drag i linan vid inrullning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 12 Maj , 2015 Bromsa linan när seglet går ut så det hamnar bra på rullen. För oss går det lättare att få in seglet om vi släpper på akterstaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Maj , 2015 Vad har du för Furlex-rulle?Själv har jag en Furlex 100S där hjälpmataren sitter helt nära lintrumman.(Eller satt, den har ramlat bort. Troligen för att gummicorden blev spröd av solljus.)På sidan 19 av 52 framgår hur den skall fästas, och att den maximalt skall kunna dras ut 30 cm.Har du riktat lintrummans öppning noga mot den främsta av relingens ledblock? Råkade vrida min bara litet snett men det blev genast rejält mycket trögare att rulla in.Använder du rätt likränna?Höger ränna om inrullning sker moturs o vice versa. Böjradien i segelduken längs liket blir lite mindre skarp om man gjort rätt, kanske påverkar det även trögheten vid inledningen av första inrullningsvarvet? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 13 Maj , 2015 Har upplevt precis samma problem som du. Har nu under vintern gjort de åtgärde som du pratar om - satt tillbaka hjälpmataren, smörjat alla lagren samt bytt lina. Åtekommer när jag provat. Jag kan inte förstå hur rullen tappar "antal inlindade varav" när man använder den så att man får ladda på med med mer varv efter ett antal in & ut rullningar . Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 13 Maj , 2015 Jag köpte en båt för några år sen där ut och inrullning gick trögt. Efter att ha fettat in kullagren blev det stor skillnand. Det var som natt och dag. Prova detta så slutar det nog att kärva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 13 Maj , 2015 Jag köpte en båt för några år sen där ut och inrullning gick trögt. Efter att ha fettat in kullagren blev det stor skillnand. Det var som natt och dag. Prova detta så slutar det nog att kärva. Ja, Seldèns Furlexfett är ett måsste minst 1 g/år. MEN spola med sötvatten ofta. Saltavlagring i kullagren blandat med fett blir en seg gröt. Om rullen är gamal bör fallsvivel o rulltrumman demonteras för nogran rengöring. (Ja, det är pilligt och mängder av kulor. Håll i hatten ;-) ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 13 Maj , 2015 Bra tips Stan! Jag tror att där har vi felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser