Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Axelvevaxel

Givare Dragonflay

Rekommendera Poster

Hej finns det ngn som placerat givaren för Raymarins Dragonflay ekolodet inne mot skrovet istället för i vatten linjen bakpå.

Hörde att på Garmins plotter/ekolod går det alldeles utmärkt att göra detta. Man skulle lägga fullt med Sikaflex och trycka fast den mot skrovbotten.

Fördelen är ju att slippa borrhål o beväxtning mm.post-106454-0-09946800-1431240823.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt givaren i en påse med vatten och prova, passa även på att prova ut bästa platsen under gång.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Givare med downvu-teknik är inte tänkta att monteras inomskrovs just för att bottentopografin inte skulle fungera korrekt.

Det verkar dock fungerat i en del fall man sett på nätet, speciellt i kanoter och liknande.

Själva djupangivelsen kommer säkert funka

Redigerad av Vulgarsonic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag skall placera den enl beskrivningen i akterspegeln o måla lite Romson färg på den.  Då kommer den nog bli optimal . :)  :)

Inga havstulpaner mm.

Har tänkt om!

Redigerad av Axelvevaxel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Åsa Romson ! :)

En riktigt giftig färg som Romson bottenmålat sin båt med, kan inte undgått ngn?

Redigerad av Axelvevaxel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo mig har det ungått. Försvarar mig med att det kan anses vara något nationsrelaterat.

Vi finländare har inte alla memoriserat den skandalen...   ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en Sternsaver på nätet (sternsaver.com) så jag kan montera downvue-givaren på akterspegeln utan att borra i båten! Amerikansk produkt som är en fiffig platta som limmas fast på akterspegeln. Har inte hittat den i Sverige så jag köpte min på ebay från USA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...