Marge08 0 Postad 9 Maj , 2015 Hur ska jag göra för att få fåglarna att låta bli att bygga bo vid badbryggan eller badstegen? Nån som har nåt kreativt tips? Och hur ser reglerna ut för att fösa bort boet när det väl finns där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 9 Maj , 2015 En gummiorm kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marge08 0 Postad 9 Maj , 2015 Tips på hur jag får bort ett bo som redan finns där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Maj , 2015 Förmodar att problemet gäller ovälkommen ansamling av fåglarnas "matsmältnings-produkter" och inte fåglarna i sig? För de väsnas eller bits väl knappast? ;-)Kalman här på forumet verkar isf ha testat det mesta. Kolla DENNA och denna gamla forumtråd.Angående pippifåglars lagliga hemfridsrätt vid häckning så är den nog noll, undantaget möjligen utrotninghotade arter eller bon i naturreservat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 9 Maj , 2015 Vad är det för fåglar det handlar om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marge08 0 Postad 9 Maj , 2015 Sothöna! För att förtydliga så är det inte fågelskit som är problemet utan att de helt klart har utsett vår båts badbrygga/stege till den ultimata platsen att föda upp sin avkomma på..... Vi vill bli av med boet omgående och dessutom hitta nåt som gör att de inte bara direkt återvänder och bygger upp boet igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 9 Maj , 2015 Ok, fina fåglar men förstår att det inte är den optimala platsen att bygga bo på. Vet ju inte hur det ser ut hos dig men jag hade försiktigt tagit lyft bort boet utan att skada det. Man kanske kan skjuta in en tunn träskiva under det. Varsamt flyttat det till någon lämplig plats i närheten t.ex en vassrugge Optimalt är det om föräldrarna är i närheten och ser vad du sysslar med så de kan hitta boet efter flytten. Tidigare förslaget om en gummiorm på badbrygga kanske inte är så dumt. Eller den konstgjorda uggla som finns i båttillbehörsbutikerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Maj , 2015 Sothönor ruvar en månad eller så... Vi har en i vassen nedanför vår brygga. Som förra året... Min hågkomst är att de drar direkt när ungarna kommer, de uppsöker en så skyddad plats de kan ( fiskmåsarna kommer... Tyvärr !) Så jag tror inte de stannar på din badbrygga... Har du inte tålamod att vänta kan du givetvis flytta boet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser