Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Makkansjogren

Mercury 115hk helt död

Rekommendera Poster

Hej!

Har en mercury 115hk som inte startade. Det pep när jag vred om nyckeln och klickade när jag vred till start men selenoiden reagerade inte.

Hade därför loss strömkablarna på startreläet och selenoiden och skrapade lite ärj (stavning?) från kabelskorna och satte tillbaka det ingen.

Efter det så piper det inte längre när jag vrider om nyckeln och tilten fungerar inte. Har kontrollerat alla muttrar och det ser ok ut.

Hittade att bifogad brun kabel inte var inkopplad, men hittar ingen motsvarande lös kabel.

Kan jag ha kommit åt och lossat något av misstag?

Vad är det som sker när det piper? Om någon har en liten förklaring så kanske det kan hjälps mig hitta felet.

Jättetacksam för all hjälp jag kan få!

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikt tempgivare, som om du vill kan kopplas till ett instrument till om du vill.

Mät spänningen på batteriet under startförsök. Skall inte understiga 10 V.

Om detta är OK. Mäta upp spänningsfallet mellan kopplingspunkterna efrån batteriets poler till startmotorn så kan du lokalisera felet. Följ både plus- och jord- (minus) ledningen

Ev. batteriavskiljare är ofta en källa till liknade fel.

Ibland kan det vara bra med info om ÅM.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Pipet i när du vrider om nyckeln är ett test att summern fungerar.

Menade du att solenoiden klickade, men startmotorn inte gick runt?

Är du säker på att du inter har mixxat kablarna?

Redigerad av modifieradvega

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för era svar!

Hittade felet med varför den var helt död, verkar som att den 20A säkring som sitter i motorn på plus-sidan från reglaget. Så nu fungerar det någorlunda. Hur jag ska fixa glappet vet jag inte riktigt, men säkringen går inte ner tillräckligt i den vattentäta "hylsan" (eller vad det nu kallas).

Så nu är jag i alla fall tillbaka till orginalfelet, förmodligen en trasig solenoid då det klickar vid start men startmotorn går inte.

Kuggen som hoppar upp och drar igång motorn går väldigt lätt och fint så det är inte den som kärvar.

Har en 20A multimeter - bränner jag den om jag mäter solenoid/startmotor vid ett startförsök? Startmotorn sägs ju dra 100-150A vid start men kanske är en så kort sekvens att set inte påverkar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för era svar!

Hittade felet med varför den var helt död, verkar som att den 20A säkring som sitter i motorn på plus-sidan från reglaget. Så nu fungerar det någorlunda. Hur jag ska fixa glappet vet jag inte riktigt, men säkringen går inte ner tillräckligt i den vattentäta "hylsan" (eller vad det nu kallas).

Så nu är jag i alla fall tillbaka till orginalfelet, förmodligen en trasig solenoid då det klickar vid start men startmotorn går inte.

Kuggen som hoppar upp och drar igång motorn går väldigt lätt och fint så det är inte den som kärvar.

Har en 20A multimeter - bränner jag den om jag mäter solenoid/startmotor vid ett startförsök? Startmotorn sägs ju dra 100-150A vid start men kanske är en så kort sekvens att set inte påverkar?

Om du kopplar multimetern parallellt och ställer vredet i läge V= så bränner du ingenting, då mäter du spänningen. Om du däremot försöker koppla i serie för att mäta strömmen så kommer det nog att brinna friskt. Köp då hellre en tångamperemeter, dyrt men väldigt användbart.

/B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...