Makkansjogren 0 Postad 9 Maj , 2015 Hej! Har en mercury 115hk som inte startade. Det pep när jag vred om nyckeln och klickade när jag vred till start men selenoiden reagerade inte. Hade därför loss strömkablarna på startreläet och selenoiden och skrapade lite ärj (stavning?) från kabelskorna och satte tillbaka det ingen. Efter det så piper det inte längre när jag vrider om nyckeln och tilten fungerar inte. Har kontrollerat alla muttrar och det ser ok ut. Hittade att bifogad brun kabel inte var inkopplad, men hittar ingen motsvarande lös kabel. Kan jag ha kommit åt och lossat något av misstag? Vad är det som sker när det piper? Om någon har en liten förklaring så kanske det kan hjälps mig hitta felet. Jättetacksam för all hjälp jag kan få! Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 9 Maj , 2015 Bild på kabeln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 9 Maj , 2015 Sannolikt tempgivare, som om du vill kan kopplas till ett instrument till om du vill. Mät spänningen på batteriet under startförsök. Skall inte understiga 10 V. Om detta är OK. Mäta upp spänningsfallet mellan kopplingspunkterna efrån batteriets poler till startmotorn så kan du lokalisera felet. Följ både plus- och jord- (minus) ledningen Ev. batteriavskiljare är ofta en källa till liknade fel. Ibland kan det vara bra med info om ÅM. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 9 Maj , 2015 (redigerade) Pipet i när du vrider om nyckeln är ett test att summern fungerar. Menade du att solenoiden klickade, men startmotorn inte gick runt? Är du säker på att du inter har mixxat kablarna? Redigerad 9 Maj , 2015 av modifieradvega Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 11 Maj , 2015 Hej! Tack för era svar! Hittade felet med varför den var helt död, verkar som att den 20A säkring som sitter i motorn på plus-sidan från reglaget. Så nu fungerar det någorlunda. Hur jag ska fixa glappet vet jag inte riktigt, men säkringen går inte ner tillräckligt i den vattentäta "hylsan" (eller vad det nu kallas). Så nu är jag i alla fall tillbaka till orginalfelet, förmodligen en trasig solenoid då det klickar vid start men startmotorn går inte. Kuggen som hoppar upp och drar igång motorn går väldigt lätt och fint så det är inte den som kärvar. Har en 20A multimeter - bränner jag den om jag mäter solenoid/startmotor vid ett startförsök? Startmotorn sägs ju dra 100-150A vid start men kanske är en så kort sekvens att set inte påverkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 12 Maj , 2015 Hej! Tack för era svar! Hittade felet med varför den var helt död, verkar som att den 20A säkring som sitter i motorn på plus-sidan från reglaget. Så nu fungerar det någorlunda. Hur jag ska fixa glappet vet jag inte riktigt, men säkringen går inte ner tillräckligt i den vattentäta "hylsan" (eller vad det nu kallas). Så nu är jag i alla fall tillbaka till orginalfelet, förmodligen en trasig solenoid då det klickar vid start men startmotorn går inte. Kuggen som hoppar upp och drar igång motorn går väldigt lätt och fint så det är inte den som kärvar. Har en 20A multimeter - bränner jag den om jag mäter solenoid/startmotor vid ett startförsök? Startmotorn sägs ju dra 100-150A vid start men kanske är en så kort sekvens att set inte påverkar? Om du kopplar multimetern parallellt och ställer vredet i läge V= så bränner du ingenting, då mäter du spänningen. Om du däremot försöker koppla i serie för att mäta strömmen så kommer det nog att brinna friskt. Köp då hellre en tångamperemeter, dyrt men väldigt användbart. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser