sverker-1 1 Postad 8 Maj , 2015 Hej Undrar hur hårt man ska dra fast propellern, det är ett VP 290 DP drev. mvh Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Maj , 2015 Jag brukar 1) fetta in alla skruvar ordentligt så man får loss dem i höst. 2) Dra åt ordentligt med handkraft med de verktyg som följer med, men inte så jag kräks. Notera att några av gängorna är i aluminium medan skruvarna är i stål så de tål inte vad som helst. Har fungerat varje år sedan 2006. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 8 Maj , 2015 Det finns garanterat ett åtdragningmoment. Dra åt tills det inte är något glapp + lite till, ganska hårt med andra ord. Amerikanarna har alltid åtdragningsmonent på minsta lilla skruv, annars tar de väl till mutterknacken på en 5mm bult Skämt å sido. Anders_St har helt rätt, gå på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 8 Maj , 2015 Jag brukar 1) fetta in alla skruvar ordentligt så man får loss dem i höst. 2) Dra åt ordentligt med handkraft med de verktyg som följer med, men inte så jag kräks. Notera att några av gängorna är i aluminium medan skruvarna är i stål så de tål inte vad som helst. Har fungerat varje år sedan 2006. Vad har du för propeller med massa skruvar på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Supra00 1 Postad 8 Maj , 2015 Hej, 70-80nm på mutter o bult. Konan skall dras "hårt" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Supra00 1 Postad 8 Maj , 2015 Sorry 50-75nm står det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Maj , 2015 (redigerade) Jag brukar 1) fetta in alla skruvar ordentligt så man får loss dem i höst. 2) Dra åt ordentligt med handkraft med de verktyg som följer med, men inte så jag kräks. Notera att några av gängorna är i aluminium medan skruvarna är i stål så de tål inte vad som helst. Har fungerat varje år sedan 2006. Vad har du för propeller med massa skruvar på? Ah, jag tar av hela drevet. Då blir det en massa skruvar som måste dras i, därav mitt yrande om aluminium. En del skruvar dras i drevblocket, med viss eftertanke.... :-) Redigerad 8 Maj , 2015 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Maj , 2015 Inte bara i USA ska man momentdra alla skruvförband, finns tabeller på nätet med moment för olika storlekar på gänger. I allmänhet drar folk åt klenare skruvar alldeles för hårt, och grövre för dåligt! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser