pseudonym 1 167 Postad 7 Maj , 2015 (redigerade) Har köpt ett skrov i modell av den tvåmastade motorseglaren Brilliant. Den ritades av Knud H Reimers 1970 till Orrskärsbåtar. Skulle vara kul om någon känner till om det verkligen byggdes någon båt efter ritningarna? Båten är 12,26 x 3,69 i verklig storlek och 124 x 36 cm i modell. Byggd i glasfiber i ett fåtal exemplar varav jag har ett. Har fått en del bilder från byggaren. Denna skall bli en seglande radiostyrd modell med många skalalika detaljer. Har en genua på fungerande rulle liggandes som kan passa. Fick med en spinnaker som dessvärre blir knepig att få till rent platsmässigt under däck med in/ut rullning. Vikt troligen runt 12-15 kg färdig seglande modell. Video på spinnakerfunktion. Hittade ritningar på sjöhistoriska muséet. http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/Marketstore/Ritning/?msobjid=0005725 Redigerad 7 Maj , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 7 Maj , 2015 Wow!,, ! =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 9 Maj , 2015 Detta bygge blir spännande att följa, hoppas du vill hålla oss uppdaterade på hur det fortskrider. . =) Visade bilderna för en arbetskamrat som sysslar med radiostyrda prylar, han vart imponerad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 9 Maj , 2015 (redigerade) Tids nog får man tid till det här oxå. Får ta lite i taget och bilder kommer säkert för uppdatering. Först var jag nog ute för att kolla om det finns någon riktig båt av denna modellen. Det ritades ju båtar till höger och vänster ute i ladorna på 70-talet, en del blev realitet av, andra inte. Av skrovformen att döma är det en potent långfärdsseglare med vackra linjer. Att sedan ha två sittbrunnar är ju lite udda, men det gör båtens charm ännu större. Jag har redan en del byggmaterial att börja med men en metallsvarv står högt på önskelistan just nu. Annars är det ju poppis med 3D-skrivare just nu vilket hade varit en dröm att tillgå när det finns så mycket man kan göra. Bara en sån sak som att tillverka ett Delta eller Bruce ankare blir ju mycket enklare, låt vara att det blir i plast men som utsmyckning märker man ju ingen skillnad, det är först när man upptäcker att det flyter man börjar undra. Priserna på 3D-skrivare börjar ju gå neråt och de finns ju numera som byggsatser från ca, 5000:- bl,a från Velleman (www.kjell.com). Av en god vän fick jag en liten handsnidad bohuseka som passar som handsken som tenderbåt i dävertar. Med god fantasi kommer även nyckelringarna i form av fendrar från Seasea att passa perfekt. Radiostyrt blir bägge rodren, motor, rullfocken, ev, spinnaker (om det funkar), övrig skotning, lanternor, och kanske lite annat som dyker upp under resans gång. Redigerad 9 Maj , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Maj , 2015 En mycket charmerande båt, lägg gärna upp om du hittar info/bilder. Det är troligen en väldigt vettig långfärdsbåt. Den extra sittbrunnen akter gillar jag, bra uppsikt över seglen och man slipper beblanda sig med vinschslavarna. Lösningen finns på några Hinckley's. Idag modellseglar man FPV antar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 10 Maj , 2015 En mycket charmerande båt, lägg gärna upp om du hittar info/bilder. Det är troligen en väldigt vettig långfärdsbåt. Den extra sittbrunnen akter gillar jag, bra uppsikt över seglen och man slipper beblanda sig med vinschslavarna. Lösningen finns på några Hinckley's. Idag modellseglar man FPV antar jag? Har några bilder från byggaren. Har ej noterat FPV inom modellsegling, dock inom flyget där det är vanligt, fast strikt reglerat, dock struntar många i detta så incidenter inträffar runt flygplatser. Jag flyger själv modellflyg men föredrar segel även där så mitt favoritplan är 4 meter i spännvidd och försett med gps för att se höjd och fart direkt i radion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 10 Maj , 2015 Är det fusk med solpaneler på fotopapper? Små vantskruvar är nästan lika dyra som stora. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 Maj , 2015 Det går framåt med bygget. En 40-fotare måste ju ha ett ankarspel, nåt annat går ju inte så därför fick ett tillverkas med fantasin som grund. Solpanelerna är klara. Nedgångsluckor till akterruffen klara, ska till ytterligare två. Bygget går vidare..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 19 Maj , 2015 Underbart! Vilken finish. Modelbyggen fascinerar. Fins det någon ställe för att köpa skrov till skalmodeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 20 Maj , 2015 (redigerade) Underbart! Vilken finish. Modelbyggen fascinerar. Fins det någon ställe för att köpa skrov till skalmodeller? Det finns en del att välja på från olika tillverkare. Firman Eskaders i Stockholm har just nu ett skrov till ångbåtsbogseraren Frej hemma. http://www.eskader.se/sv/fartygsmodeller/1552-glasfiberskrov-till-frej.htmlOch ritningen till den samma. http://www.eskader.se/sv/fartygsmodeller/1466-tjalk-ritning.html Sedan finns det en hel drös av liknande hos handlare i England där det är mycket populärt med detta. Det vanligaste är dock att bygga skroven i trä med spant och list. Det billigaste sättet är att bygga från scratch, där man får tag på en ritning från sjöhistoriska muséet och bygger helt efter den med vad man har. Det finns åtskilliga imponerande byggen av olika fartyg på www.modellbygge.ifokus.se. Här ett exempel på en kustfraktare på skotska västkusten, byggd på ett glasfiberskrov. http://modellbygge.ifokus.se/articles/553940948e0e7476a8002b74-bygglogg-eilean-mr-del-37?discussions-4 Redigerad 20 Maj , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 20 Maj , 2015 Tack för tipset. Frej är rätt typ av båt. Tipset om sjöhistoriska var även bra. Dom har ju ritningar till min förra båt. Kanske skulle bygga eget skrov. Jag höll på med RC flyg förr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 20 Maj , 2015 Tack för tipset. Frej är rätt typ av båt. Tipset om sjöhistoriska var även bra. Dom har ju ritningar till min förra båt. Kanske skulle bygga eget skrov. Jag höll på med RC flyg förr Flyg håller jag på med än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 20 Maj , 2015 Det verkar som elflyg har tagit över, ser inget metanolflyg numer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 20 Maj , 2015 Större modeller och bensinare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser