myrre 0 Postad 7 Maj , 2015 Hejsan, ny medlem Min Mariner 5M S 6E3 165385 trilskas... Har renoverat upp den med omtätat drev, ny impeller, tätat om kylvattenlocket på blocket, rensat ut kylkanaler, städat ur förgasaren, bytt membran i pumpen och fräsch bensin. Startar lätt, svarar fint och går i 7-8 min med växel i en rulle med vatten. Frid och fröjd tills den varvar upp lite grann för att sedan stanna. Min felsökning är hittills baserad på amatörmässiga slutsatser som är så här: Med handpumpen får jag in bensin i förgasaren efter en handfull tryck. Jag tror att bensinpumpen fungerar i o m att den inte kan gå på enbart bensinen i flottörhuset i 7-8 min. Flottören rör sig fritt och drar ner nålen - som också löper fritt. Nålen har en gummi/neopren-täckt spets och jag kan tycka att den "kletar" fast en aning så att den inte släpper av egen vikt men dock med hjälp av flottören. Nu vet jag inte vad jag borde göra härnäst - kan någon hjälp mig? Tack på förhand, Myrre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 7 Maj , 2015 Nålen skall inte kleta fast ö.h.t. Prova att göra rent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myrre 0 Postad 7 Maj , 2015 Ok, jag förstår. Finns det något rekommenderat rengöringsmedel för denna neopren-försedda spets? Igår använde jag enbart avfettning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 7 Maj , 2015 Tankens avluftning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myrre 0 Postad 7 Maj , 2015 Bra tack, nämnde inte det i min analys... Jodå, den/det funkar som det ska. Ett test var att så fort motorn startade skruvade jag åt luftskruven och då stannade motorn tämligen snabbt (indikerar att bränslepumpen funkar och att det inte blir vakuum i tanken med luftskruven öppen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myrre 0 Postad 8 Maj , 2015 Nu har jag hittat felet. Det var i tanken (separat sådan). På anslutningsdonet för slangens snabbkoppling går det ett rör ner i botten på tanken. Det röret slöt inte tätt mot nippeln på detta don. Således tjuvluft. Ganska lurigt fel men lätt att kolla om man kör ner slangen (utan snabbkoppling) i tanken direkt och motorn går som den ska är ju felet isolerat till i detta anslutning-don/rör. Tack för mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser