narancha 0 Postad 6 Maj , 2015 Tjena allihopa! Jag har precis upptäck en tråkig grej. Det är, som man kan se på bilden, sprickor runt om roderinfästningen ovan vattenlinjen. Vad behöver jag göra åt dessa sprickorna? ska jag skruva loss rodret och fylla i gelcoaten eller behöver jag göra något mer avancerat? Jag har tyvärr samma sprickor runt om mantågsstöttorna på båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 7 Maj , 2015 Grundproblemet är att det inte är tillräcklig avlastning "på baksidan" av infästningarna. Har du bilder på hur det ser ut på andra sidan? Det ska åtminstone vara riktigt rejäla brickor men helst också en skiva av tex plyfa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 933 Postad 8 Maj , 2015 Hur ser konstrukionen ut inne i akterspegeln? Är det sandwichmodellen? Vad är det i så fall för distansmaterial? Om det är plywood inne i akterspegeln så kan det bli så där om det kommer in vatten och börjar ruttna i plywooden. Då behövs det en större reparation för att det ska bli bra. Är det homogent laminat så är det nog som skrevs ovan - för klena förstärkningar på baksidan. Sen är det inte ovanligt att det blir sprickor på det här sättet i ett åldrande plastlaminat. Om det är homogent inne i akterspegeln så kan du nog vänta tills hösten med att åtgärda det. Du kan ju öva dig på mantågsfotsfästena under sommaren. De bör ju vara lättare åtkomliga när du ligger i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
narancha 0 Postad 8 Maj , 2015 Tack så mycket för era svar! Jag ska kolla nästa gång jag är på båten hur det ser ut på baksidan. Hur akterspegeln är uppbyggd har jag ingen aning om, men det är en maxi 77.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser