Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
johanagren

Köra från Norrland (typ Umeå) till Sthlm

Rekommendera Poster

Är det någon som har gjort den resan och kan berätta lite om hur lång tid det tar i verkligheten och andra saker som är bra att tänka på.

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du tänk färdas i/på... för slags fortskaffningsmedel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du tänk färdas i/på... för slags fortskaffningsmedel?

 

En motorbåt Scand 27

 

//J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom vissa minimigränser tar en resa på sjön den tid man har till förfogande.

 

Umeå - Stockholm är ungefär 350 distansminuter, enligt mitt sätt att mäta när jag grovplanerar. 

 

Din båt har väl en toppfart på strax under 30 knop. Nu är jag i grund och botten seglare och begriper mig inte på motorbåtar, men skulle gissa att du kan hålla en marschfart på 20 knop.

 

Kör du nonstop så bör du kunna köra sträckan på ett dygn. Tar du natthamn så på två.

 

För egen del skulle jag tycka det var oerhört synd att göra så. Det finns så fruktansvärt många fina ställen under vägen.

 

Köpte en båt i Kåge - norr om Skellefteå och seglade Kåge.Haparanda-Stockholm. När jag grovmätte fick jag det till 800 distansminuter - det blev i verkligheten styvt 1000 distansminuter. Jag resonerade som så att 100 distansminuter i veckan var nog lagom i dessa fjärran okända farvatten. Jag begärde 8 plus 2 veckors semester och tjänstledigt. Första reaktionen från min chef kan vi lämna därhän.

 

Din marschhastighet är visserligen 7 ggr högre än min. Dina 20 mot mina 3.  :)

 

Gick uteslutande för motor de första 14 dagarna. Det var praktiskt taget helt vindstilla. Förstod från början att bränsle vid kajen inte var det enklaste. Här hemma finns det hur många tankställe som helst. På Norlandskusten kunde jag tanka vid kajen i Luleå, Härnösand (fast då hade jag full tank) och Öregrund. I Örnsköldsvik fanns det visserligen en sjötapp vid småbåtshamnen, men killen som skötte den var på 3 veckors semester i Skottland.

 

Sen fanns det några Sedelautomater. Fick inte någon att fungera. Däremot var jag ständigt på jakt efter diesel. Hade två 5-liters reservdunkar som jag släpade på i hopp om att hitta en tapp där jag kunde fylla på förådet. 0,5 till 2 km fick jag ibland bära mina dunkar fyllda med diesel. 

 

En grovarbetare på jobbet brukade alltid säga - "Liten börda tynger lång väg".

 

Det vi kallar "säckekärra" kallar väl stockholmarna "pirra". Det är inte dumt om man måste transportera stora mängder bränsle.

 

Eller så får man planera så att man har bränsle mellan de platser där man säkert kan få tag på bränsle. Vi seglare har ju den fördelen att vi inte är helt beroende av diesel - bara nästan.  :P

 

Om man räknar väldigt grovt är det styvt 100 distansminuter mellan Umeå och Härnösand. 130/140 distansminuter mellan Härnösand och Öregrund och närmare 100 mellan Öregrund  och Furusund.

 

Jag skulle utan vidare kunnat slå ihjäl fyra veckor på sträckan.

 

Järnnäsklubb

 

Hela Höga kusten, med Mjältön som ett absolut måste.

 

post-106994-0-27022900-1431000783_thumb.jpg

 

post-106994-0-50541600-1431000832_thumb.jpg

 

 

SXK-klubbhamn Lillubban

 

Hölick

Agö

Prästgrund 

Storljungfrun

 

För att inte tala om alla fina ställen om man går inne vid land

 

Söderhamn, Ljusne och ner igenom mot Gävle.

 

Eggegrund

 

Björns fyrplats kan väl kvitta, men SXK-bojar där är inte dumma som natthamn - dvs om man är medlem.

 

Skärgården mellan Öregrund och Väddö kanal är fin. Det  finns mycket trevligt på vägen.

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/haparanda-stockholm-2004_5761.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med toaen här ovan helt och hållet, jättesynd att bränna förbi så fina platser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju en fantastisk reseberättelse du hade på din blogg där Thallatha. Är en båtresa av det här slaget genomförbar även om man inte är någon rutinerad sjöfarare utan mest har puttrat runt i närområrdet.

En realistisk hastighet med tanke på ljudnivå och komfort torde f ö vara 13-14 knop.

 

//J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju en fantastisk reseberättelse du hade på din blogg där Thallatha. Är en båtresa av det här slaget genomförbar även om man inte är någon rutinerad sjöfarare utan mest har puttrat runt i närområrdet.

En realistisk hastighet med tanke på ljudnivå och komfort torde f ö vara 13-14 knop.

 

//J

 

Det är ju ännu bättre än 20 knop.

 

Det finns ju en gammal sång där en textrad säger; "blåser det inte, så ligger vi still" Som den nästan avfällige seglare som jag är, ligger jag inte still om det inte blåser och jag bestämt mig för att röra på mig - då går jag för motor.

 

Ligger still - det gör jag när det blåser småspik, eller "regnet det bara öser ner".

 

Nu kan ju min gräns för vad som avses med "blåsa småspik" va betydligt högre än din, men tycker man att det är för dåligt väder för att ge sig ut, bör man absolut ta en liggdag. Vad man klarar av ökar ju efter hand. Fast -kanske inte för alla.  :mellow:

 

Studera sjökortet över de olika dagsetapperna. Lägg in waypoints i plottern och läs det som finns i böcker och på nätet om den tänkta dagsetappen.

 

Framför allt ta det lugnt och ta gott om tid för hela resan.

 

Vad var det hon skrev - Karin Boye.

 

"Nog finns det mål och mening med vår färd,

men det är vägen, som är mödan värd."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... man kan ju köra 20 knop och göra många stopp också...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...