Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Gäst

Vad kostar det att bygga en båt?

Rekommendera Poster

Gäst

Jag har en kollega som håller på att bygga sin 40-fotare själv. Han är halvvägs och om två år sticker han iväg jorden runt. Att det går framåt och att det kommer att bli bra tvivlar jag inte på. Han är en seriös och energisk person. Han säger att hela klabbet kommer att gå på en bit under 500,000 kronor. Är det verkligen möjligt att bygga en segelbåt på 40 fot för så lite pengar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste när man säger bygger en segelbåt är väl att man köper ett halvfabrikat. Det lär inte går att komma undan med de pengarna då. Gör man allt själv och genar där det går, har egna lokaler och så vidare så borde det kunna gå. Hittar man saker begagnat så ökar sannolikheten. Annars går det snabbt att bränna en halv miljon bara på utrustning.

Varför inte fråga hur han räknat? Vad är med och vad är inte med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Han är väldigt hemlighetsfull. Han talar inte så mycket om det. Dessa pengar gäller från första inköpet till sista innan han kastar loss på sin långtur. Skrov, segel, teknik, inredning osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Han är väldigt hemlighetsfull. Han talar inte så mycket om det. Dessa pengar gäller från första inköpet till sista innan han kastar loss på sin långtur. Skrov, segel, teknik, inredning osv.

Jag tycker 500.000 låter "snålt".

Antigen köper han mycket grejer 2.hand eller han döljer massor av smått i gott för sig själv och sin bättre 7/8-del ;-)

Jag vill tro en 40 fot långfärdsutrustad båt kostar minimum 2 miljioner från varv. Normalt vill nära 1/2-parten av detta vara lönekostnader.

Redigerad av Oldtimer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter orimligt lite. Jag håller nog med Oldtimer i det här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det riktiga svaret är egentligen att ingen vet därför att ingen har blivit helt klar ännu :)

--

500 låter lite men inte omöjligt. Kan man köpa många saker begagnade så går det nog. Jag vet en kille som köpte ett ca 40 fots skrov med motor, rigg, virke och massor med inredningsdetaljer för en spottstyver. Det var ett projekt som hade pågått i många år men ej blivit klart. Så visst går det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...