Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Natalea

Solex panik får det inte att fungera

Rekommendera Poster

Hej på er alla

 

En snabb fråga, hur ska membranet sitta i acc pumpen

Ska fjädern sitta runt "stiftet" eller innaför membranet

Naturliga vore väl ändå att det sitter innanför mebranet för att göra ngn nytta? Axeln ska väl trycka på "pinnen " på membranet för att sedan fjädra tillbaka

 

Jag har bytt membran och flödesventilen och nu lever förgasarna sitt eget liv

Varvar upp massor för att sedan helt dö, går inte att hålla ett jämt varvtal utan att pumpa med gasen när den håller på att dö , någonstans har jag satt ihop dom fel antar jag...

Någon som vet om någon meck i Stockholm som vill ta sig an problemet så tar jag gärna numret ! Smsa eller maila mig på 070-422 63 89 eller 0704226389@telia.com

 

Volvo b20 konverterad till en aq 115 med dubbla solex 44 pai eller om den kallas aq 130...

 

Stort tack om någon kan tipsa om möjliga fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter på din beskrivning som att acc-pumpen fungerar eftersom det hjälper att pumpa med gasen?
Fel i lågfartskretsen??

Finns en hel del info om man bildgooglar. Även filmsekvenser, HÄR syns hur acc-pumpen och fjädern monteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter på din beskrivning som att acc-pumpen fungerar eftersom det hjälper att pumpa med gasen?

Fel i lågfartskretsen??

 

Finns en hel del info om man bildgooglar. Även filmsekvenser,

syns hur acc-pumpen och fjädern monteras.

Hej

Ja, acc pumpen fungerar, och det går att hålla ogång motorn med snabba pumpningar men utan att pumpa så dör den ganska omgående, idag har jag demonterat, rengjort allt jag kunde få loss och monterat tillbaka allt

Då gick den lite bättre, håller sig runt 3000 varv utan att pumpa i ca 10 sek sen börjar varvtalet pendla upp o ner för att slutligen helt dö...nu går funderingarna på stt byta till en enkelförgasre istället Misa i Gbg har ju ett weberalternativ men dom vill ha 6000:- och det avskräcker en del..

Lågfartskretsen hur fungerar det ? Var börjar jag ? Ska båda bort igen eller når man ändå att justera?

Nånstans känns det som att det här borde gå att få fungerande igen

Vad tror du ?

//

Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att se att acc pumpen fungerar eftersom man ser strålen med bensin som kommer ut ur det tunna röret och sprutar ner i förgasarhalsen när man drar på gasen.

 

Rent allmänt är Solexförgasarna ganska enkla förgasare så det borde inte vara så svårt att hitta felet.

 

Hur fungerade förgasaren innan du tog isär dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn går dåligt på lågvarv verkar det som att den får tjuvluft. Bytte du packningar mellan förgasarna och insuget? Om de läcker blir bränsle/luftblandningen fel och motorn går inte jämnt och väldigt dåligt på lägre varv och tomgång.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kolla att tomgångsmunstycket är öppet. Det är vanligt att dagens bensin gör att detta blir igentäppt.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips ovan, inte mycket att tillägga. :)
Möjligen denna pdf där skisserna på sid 5 tydligt visar förgasarens detaljer.
Finns två varianter av "butterfly valve housing" (gasspjällets hus) med dess olika placering av munstycken.
[sidan 6 visar längst ner grundinställningen av tomgångs-blandskruven för dessa varianter o motortyper, tydligen hela 8-10 varv utskruvning i den sena varianten? Ganska ovanligt kan jag tycka, 0,5-2 varvs utskruvning brukar vara mest förekommande?? (Pdf:en beskriver f.ö. nån sorts  ombyggnad men skälet anges inte, nån som vet?)]


Har inte hittat nån skiss på hur just 44PAI fungerar i detalj. Men det finns lättbegripliga filmsnuttar på tuben om förgasarens grundprincip.
Hittade en gammal* niominuters journalfilm, en riktig pärla!
Finns nog som vanligt flera relaterade förslag i sajten, men just denna har åldrats med charm. Kort sagt, visar inget mindre än grundprincipen i ett lättsmält nötskal.

*) Filmens produktionsdatum framgår inte vad jag kan se, men den tidigare populära och numera med all rätt utdöda näs-breda snorbromsen glimtar förbi? Gissning <år 1945 pga adolf?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för hjälpen !

Plockade loss bägge förgasarna och gjorde en grundlig rengöring,körde tryckluft i alla hålor och ur en kom det en massa skit, bytte tillbak till gamla nålventilerna då dom nya var högre än dom gamla. Efter mycket pill och skruvande på blandarskruv och tomgångsjusteringen så går den nu helt normalt igen

Dessvärre så har jag nu demonterad den så många gånger att skallen på ena banjoskruven börjar bli rund, någon som vet var jag hittar sådana ? Min anslutning är med rör

//

Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för hjälpen !

Plockade loss bägge förgasarna och gjorde en grundlig rengöring,körde tryckluft i alla hålor och ur en kom det en massa skit, bytte tillbak till gamla nålventilerna då dom nya var högre än dom gamla. Efter mycket pill och skruvande på blandarskruv och tomgångsjusteringen så går den nu helt normalt igen

Dessvärre så har jag nu demonterad den så många gånger att skallen på ena banjoskruven börjar bli rund, någon som vet var jag hittar sådana ? Min anslutning är med rör

//

Bertil

 

Dieselverkstäder bör väl ha sådana. Annars är här en som säljer på postorder

http://www.oie.se/Soksida?search=banjobult

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...