Blozzard 0 Postad 6 Maj , 2015 Tjena! Har följt forumet sporadiskt i några år och kollat lite annonser överallt men de tog ett tag innan jag blev med båt. Har nu köpt en Magnifik Midget som jag tänkt renovera och fixa lite med för att lära mej så mycket som möjligt. Har aldrig seglat innan. Har dock lite funderingar, spridarna på masten är nu av trä, den ena sönder så jag tänkte göra nya i aluprofil på jobbet. Någon som har en midget som kan visa en bild på hur de ser ut original och vad man bör tänka på när man gör nya? Vanten som går från toppen av masten via spridarna och ner är inte stålwire utan nån trådliknande/fiber grej, känns lite klent men det är ju ingen superstor båt heller, de kanske funkar ändå? Förstag, akterstag och de 2 som går upp till spridarna är i stålwire. Kommer säkert fler frågor efterhand men tar väl en grej i taget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 6 Maj , 2015 De riktigt häftiga båtarna har inte heller wire i vanten. Men vad du har på din båt är ju omöjligt att svara på baserat på din beskrivning. Med bild kanske det är lättare. Eftersom spridarna är avgörande för att hålla riggen uppe (bruten spridare brukar betyda bruten mast) så skulle jag inte göra egna om jag inte hade stenkoll på hållfastheten i orginal och de nya. Kontakta en bra riggfirma som tex. Benns, spridare kan inte kosta många kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 6 Maj , 2015 @JonasP; spridare med fästen från Benns kostar många tusen kronor. Kan man göra själv, gör själv på en sådan båt. Med tanke på dagens båtpriser riskerar priset för att köpa spridare ligga lika med båtens värde (jag skojar inte...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 6 Maj , 2015 Jag visste att det fanns nån anledning till att jag seglar på flera olika båtar, men inte äger nån egen längre.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Maj , 2015 Nu hade jag svårt att hålla mig vaken när man skulle räkna hållfasthet men inte kan det vara speciellt stora krafter på spridarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Maj , 2015 Mangefik Midget är ju en relativt liten båt. http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=840 Byggde i min ungdom en havskryssare på 27 fot från ett tomt skrov. Byggde masten av trä. Till vantspridare hade jag två rostfria rör med en diameter av ca 25 mm. Det viktiga är att vantspridaren sitter fast i vantet, så att det inte glider. Har för mig att man skall ta vantet och föra det in till masten och sträcka. Sätta fast toppen på vantspridaren, där vantet möter vanspridarfästet. När man då för ut och sätter vantspridaren på plats, sitter toppen på rätt ställe på vantet och man får rätt vinkel. Rätta mig om jag har fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Maj , 2015 Mangefik Midget är ju en relativt liten båt. http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=840 Byggde i min ungdom en havskryssare på 27 fot från ett tomt skrov. Byggde masten av trä. Till vantspridare hade jag två rostfria rör med en diameter av ca 25 mm. Det viktiga är att vantspridaren sitter fast i vantet, så att det inte glider. Har för mig att man skall ta vantet och föra det in till masten och sträcka. Sätta fast toppen på vantspridaren, där vantet möter vanspridarfästet. När man då för ut och sätter vantspridaren på plats, sitter toppen på rätt ställe på vantet och man får rätt vinkel. Rätta mig om jag har fel. Verkar logiskt, smart metod! Såklart vinklar bör bli rätt så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 7 Maj , 2015 Angående materialet i vanten så gissar jag att det är Dyneema och där använder man samma dimension som motsvarande rostfri wire. Jag har svårt att tänka mig att man tillverkat vant av annat material än Dyneema. Sen kan du med gott samvete tillverka spridare till en MM själv. Spridarens huvudsakliga funktion är att öka vinkeln mot masten och stabilisera masten på mitten. så belastningen är till största delen i längsled på spridaren. En spridare som är rörlig mot masten utsätts för ganska liten böjning. Stålrör funkar. Jag hade hemgjorda spridare på min julle gjorda av stålrör. Vår klubbs Stortrissar har spridare av aluminiumrör.Grejen är den att med spridare av stålrör så kommer dessa bara att "följa med" när du trimmar riggen men jag tolkar dig som att du inte tänker sätta igång med avancerad segel/riggtrim i nuläget.När man börjar ägna sig åt mer avancerad segel- och riggtrimnng har spridarna fler funktioner vad gäller mastens form och böjning.I min klass, IF, är det en hel vetenskap om hur man ska begränsa spridarnas rörelse medan klassregeln säger att man inte får ha fasta spridare. VI experimenterar med gummiklossar, sönderskurna traktordäck och träskor för att reglera spridarvinklar. Men ska man semestersegla så vill jag hävda att spridarnas huvudfunktion är att öka vinkeln mellan vant och mast samt förhindra att masten böjer sig i sidled på mitten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blozzard 0 Postad 7 Maj , 2015 En ögla längst ut på spridaren eller nån form av låsning så inte vanten springer iväg tänkte jag fixa såklart. Ska ut o mäta fästet idag efter jobbet sen får man se om man lyckas tillverka nåt hyffsat. Huvudsaken är att båten går att använda, och det är mer grejer som behöver fixas så vill ju inte lägga ner för mkt tid på allt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 7 Maj , 2015 Hej Blozzar, välkomen till gänget.... Jo, nått som många glömmer bort å det är jätteviktigt. Spridaren trycker mot masten. Så masten kläms ihop från båda sidor. Därför så måste det finnas nått i mitten mellan spridarna som tar upp den belastningen. På trämasterna hade man fyllt igen utrymmet helt enkelt. Jag har sett runda alu master utan inre stagning å där spridarna tryckte ihop masten så den knäcktes. Det är alltså oerhört viktigt att det finns en genomgående bult/rör el annat som tar upp de krafterna. Vet ej hur det är på din mast, kolla, å om det inte finns nått där så fixa det! Seglade med en person å vi diskuterade just denna stagning å master. Stackarn fick sedan masten knäckt just där. Fick senare se bilder som bekräftade det hela.Synd å trist. Själva spridaren utsätts för tryck så profilen skall vara sån att det motverkar det. I princip en planka på högkant. Nu vill seglare inte ha en massa luftmotstånd så oftast har man en genomskärning som är som en romb. Tar du rör så se till det inte är för tunnväggigt. Låsa toppvantet-wiren mot nocken på spridaren behövs ej, den skall nästan kunna glida lite, då ställer den sig i rätt läge. Vinklarna blir lika på båda sidorna å spridaren pekar en aning uppåt. Har man den horsiontellt så blir böjkraften större. Thallatah´s metod att hitta läget är inte dumt. Man kommer nästan rätt. Så kör på det. Om längden över resp under spridaren är lika så stämmer den metoden helt. Men skillnaden annars är så lite så du kan strunta idet. Själv brukar jag spänna lite lagom. Sedan går jag i land å fluktar uppför spridarna å syftar på vinkeln. En gradskiva i handen kan vara bra. Sedan om jag inte har mastkran så tar jag en lång käpp å petar upp spridaren å syftar/kollar vinkeln igen. Är man två å mastkran så äre mycket lättare. Efter det kan man spänna färdigt. Om man har spridarna horisontellt å spänner toppvantet å sedan puttar på spridaren så slaknar topvantet faktiskt. Du kan ju alltid testa det. Lycka till å hör av dig igen om du fastnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Maj , 2015 Jag har sett runda alu master utan inre stagning å där spridarna tryckte ihop masten så den knäcktes. Det är alltså oerhört viktigt att det finns en genomgående bult/rör el annat som tar upp de krafterna. Vet ej hur det är på din mast, kolla, å om det inte finns nått där så fixa det! Seglade med en person å vi diskuterade just denna stagning å master. Stackarn fick sedan masten knäckt just där. Fick senare se bilder som bekräftade det hela. Synd å trist. Det primära som orsakade mastbrottet var att en toggles på toppvantet var helt utslitet. Efter att Kalman seglat med en avsevärd sträcka skulle killen segla resten själv. Motorn krånglade och den aktersnurra han hade i resverv var inte ordentligt fastsatt, så han förlorade den i en sjö akterifrån. Han hade något dåligt väder, men vinden mojnade allt mer. Hade lovat att jag skulle gå ut och bogsera in honom om det mojnade helt. På förmiddagen ringde han. Då var det nästan ingen vind och havet låg ganska stilla. Togglesen hade gått av och masten hade brutits av vid vantspridarfästet. Vi kom överens om att han skulle ringa till sjöräddningen som gick ut och hämtade honom - 2 distansminuter från resans slutmål. Jag har för mig att vantspridarna och lite annat blev kvar hos mig och ligger nog i min bod. Fast dom är lite för stora för en Mangefik Midget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 7 Maj , 2015 Den inre stagningen löser mn, om man gör spridare av stålrör, med en genomgående gängad stång av rostfritt. På var sida drar man, utanpå en båtbricka, en mutter som ryms inuti spridarröret så att änden på spridaren vilar mot brickan men kan röra sig litegrann kring muttern. Risken finns då, i o f s, att spridaren ramlar bort i lä om du har spänt riggen för löst. Då har du problem. För att undvika det kan man göra gängstången lite längre och dra en kupolmutter längst ut. Men inte ända in till den första muttern. Då får du några mm med naken stång mellan muttrarna. Borra ett hål genom spridaren och låsa den med en saxpinne. Lävantet ska inte slacka, men om du spänt för löst så vill du inte märka det första gången du kryssar i hundväder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 8 Maj , 2015 Titta vad jag hittade i min dator! Ritad till en stortrissägare jag känner som hade vantspridarproblem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Maj , 2015 Titta vad jag hittade i min dator! Ritad till en stortrissägare jag känner som hade vantspridarproblem! Risken här kvarstår ju att du kan klämma ihop maströret om inte brickan, som ligger emot masten, är fast i muttern. Visserlgen brickstor area som tar upp trycket men ändå. Borra större hål. Sätt i ett hårt rör med längdmått samma som yttermått på mastbredden. Det röret, distansen, tar upp klämkraft mot mast. Alternativt. Om det går. Peta upp ett ämne, förslagsvis aluminium, med innermastmått som fungerar som distans. Då gör du hålet igenom detta och använder ritningen... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Maj , 2015 Hhmmmm. Alternativt sätter brickorns på andra, ut-, sidan om muttrarna... nog så det är tänkt, så skruven tar upp trycklasten. Fast det blir mer osnyggt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blozzard 0 Postad 8 Maj , 2015 Sitter vad jag kan se en skruv som går igenom masten med mutter på var sida så de problemet är nog lugnt. Såhär ser fästet ut: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 8 Maj , 2015 Alternativt fixa en bit grovt stålrör och fäst spridarna utanpå det, och trä röret runt masten. Kanske med filt klistrat på insidan så det inte skaver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 8 Maj , 2015 Titta vad jag hittade i min dator! Ritad till en stortrissägare jag känner som hade vantspridarproblem! Risken här kvarstår ju att du kan klämma ihop maströret om inte brickan, som ligger emot masten, är fast i muttern. Visserlgen brickstor area som tar upp trycket men ändå. Borra större hål. Sätt i ett hårt rör med längdmått samma som yttermått på mastbredden. Det röret, distansen, tar upp klämkraft mot mast. Alternativt. Om det går. Peta upp ett ämne, förslagsvis aluminium, med innermastmått som fungerar som distans. Då gör du hålet igenom detta och använder ritningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 8 Maj , 2015 Titta vad jag hittade i min dator! Ritad till en stortrissägare jag känner som hade vantspridarproblem! Risken här kvarstår ju att du kan klämma ihop maströret om inte brickan, som ligger emot masten, är fast i muttern. Visserlgen brickstor area som tar upp trycket men ändå. Borra större hål. Sätt i ett hårt rör med längdmått samma som yttermått på mastbredden. Det röret, distansen, tar upp klämkraft mot mast. Alternativt. Om det går. Peta upp ett ämne, förslagsvis aluminium, med innermastmått som fungerar som distans. Då gör du hålet igenom detta och använder ritningen... Aldeles korrekt! Jag har modifierat min skiss och vill påpeka att brickan måste vara av syrafast stål och absolut inte en vanlig plåtbricka eftersom spridaren vilar mot den. På min gamla julle var gängstången av järn när jag köpte båten. Den var helt upprostad varför jag bytte den mot en av rostfritt. Där var det även så att hela baletten gick rakt genom fästet för undervanten vilket gjorde konstruktionen ännu starkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 8 Maj , 2015 Sitter vad jag kan se en skruv som går igenom masten med mutter på var sida så de problemet är nog lugnt. Såhär ser fästet ut: I ditt fall är det bara att köpa stålrör. Borra hål och fäst dessa med skruven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 8 Maj , 2015 Har aldrig tänkt på att detta kunde vara ett problem, men det kan nog vara så. I det här fallet däremot skulle jag inte göra någonting utom att fixa nya spridare. Plåten som spridaren fästs i ser ju ut att vara väldigt mycket större än en tänkbar bricka. Undervanten kommer också att hålla emot. Den genomgående bulten tror jag är till för att undervanten inte ska rycka loss de nedre popnitarna. Förslagen om ett rör genom masten begriper jag inte riktigt, det kommer väl att stödja sig mot spridarfästet på andra sidan och därmed på popnitarna som håller det spridarfästet. Förvirrade synpunkter från en icke-tekniker som gillar att skruva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 8 Maj , 2015 I ditt fall så skaffar du bara två stålrör som du ryms i plåtkonsollen på spridarfästet. Borrar hål i stålröret och drar den bult/mutter jag ser på bilden genom stålröret. Då sitter det bra i masten. Sen ser du till att vantet är väl fäst i andra ändan och inte kan glida.Den genomgående bulten du har är sannolikt just denna funktion vi skriver om.Så enkelt så i ditt fall!Glöm, för guds skull inte att tejpa eller på annat sätt skydda vanstpridaren i ytteränden. Minsta vassa kant därute kommer att straffa dig med skadad genua och/eller spinnaker annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Maj , 2015 Har aldrig tänkt på att detta kunde vara ett problem, men det kan nog vara så. I det här fallet däremot skulle jag inte göra någonting utom att fixa nya spridare. Plåten som spridaren fästs i ser ju ut att vara väldigt mycket större än en tänkbar bricka. Undervanten kommer också att hålla emot. Den genomgående bulten tror jag är till för att undervanten inte ska rycka loss de nedre popnitarna. Förslagen om ett rör genom masten begriper jag inte riktigt, det kommer väl att stödja sig mot spridarfästet på andra sidan och därmed på popnitarna som håller det spridarfästet. Förvirrade synpunkter från en icke-tekniker som gillar att skruva. När "icke-teknikern"skrev stålrörsteorin fanns inte bild och beskrivning på annan konstruktion än den första "hittade i datorn". Om du inte fattar poängen nu så är du lika dyslektisk och minst lika "icke-tekniker". Hoppas dock alltid lära mej något nytt, jag gör det ofta genom att ifrågasätta, fråga, plocka isär och försöka klura ut "varför"... inte bara läsa och acceptera. Alla är vi olika. Bruksanvisning kollar jag kanske i efteråt ibland, som på plotter för att se om min sjökortnavigering och plotter tycker lika... Tycker, hur man än gör, att det kan vara vettigt att gardera sig mot at trycka ihop masten. Undervant kan ju lossna, gå av eller slacka, så att dom inte fungerar som motkraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 8 Maj , 2015 Dyslexi eller inte, men om stålrörets längd=mastens yttermått blir det enligt Jankens senaste bild alltså muttern som trycker på masten med mindre yta än en bricka. När masten då ger efter en aning finns det inget annat än spridarfästet på läsidan som håller emot, hålet i masten skulle ju vara så stort att stålröret får plats. Delar för övrigt Caribics inställning att försöka begripa allt, och plocka isär om det krävs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Maj , 2015 Stålrör å jankens sista bild... nä. Mitt inlägg var innan dubbelmutterbilden. Fast, som du tänker att röret pressar ut på läsidan.. så blir det givetvis. Å all trycklast tas då upp på lovartsidan... ja... men så är det ju alltid ändå, väl. Men du "slipper riskera kraft som klämmer ihop masten, det som den här frågan gällde. Eller? Ursprungsfrågan! Ja! Såklart du kan göra egna spridare. Använd dej av "tallatha:s" metod att mäta in vinkel så blir det nog lite bättre än nytt... mao helt OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser