Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
callekalmar

avstängning av bryggor för att skydda båtar.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Skulle nog satsa på att i första hand spärra av bryggorna med galler, ni skulle då även kunna ge fiskarna tillgång vilket jag tror skulle få dom att känna lite ansvar för bryggan. Ni har inte någon svetskunnig i klubben? Vakthållning är ju ett effektivt sätt att hålla tjuvar borta, både om dom kommer från land eller sjön, men jag förstår att om ni är en liten klubb så skulle det kanske bli många vaktpass/medlem.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är säkert så att proffsen åker runt kollar landvägen först. Fast vore jag tjuv skulle jag skaffa en drönare men jag är ju lite lat ;)

Att köra iväg grejorna sjövägen är ju ganska idiotsäkert, vi har ju nästan ingen Sjöpolis längre.

Tråkigt att behöva lägga energi på sådant här skit!

Ja det är tråkigt sånt här. Nu talar även vissa medlemmar om att sova i sina båtar och agera om tjuvar kommer. Å det vore ju synd om det händer en medlem något.

Vi har vaktgång på våran klubb (300+ medlemmar) varje natt som går parvis under säsong. De ska inte agera om det kommer tjuvar annat än att ringa polis. Det brukar räcka med att lysa med ficklampa och visa att man finns för att tjuvarna ska försvinna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bryggan i sig medför inte att området privatiseras så att allemansrätten inte ska gälla. Allemansrätten upphör bara inom tomtplats och ett verksamhetsområde.

Ni kan KANSKE ansöka om att kommunen gör en detaljplan och upphäver strandskyddet i området samt inför användningssätt för småbåtshamn/marina. Då kan ni nog betrakta området som privatiserat.

NEJ det är inte tillåtet att stänga bort allmänheten från en brygga. T ex. om en brygga på en bostadsfastighet ligger så långt från huset att det är utom tomtplatsen så har alla rätt att angöra på brygga samt nyttja den. Givetvis får man inte skada den. Inte heller får man förhindra bryggans ägare att nyttja den. Däremot om bryggan ligger inom tomtplatsen så gör man hemfridsbrott om man beträder den.

Så är det rent konkret, sen kan man tycka vad man vill, men faktiskt är det rätt ok regler. Annars skulle vi snart inte kunna gå ner till en mm kustremsa som inte ägdes av kommunen eller staten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska absolut ta upp en diskussion med kommunen men det kostar en slant. Med tanke på närheten till stand kan det nog bli svårt. Men som sagt, boka ett möte och diskutera frågan.

Det där med att använda en brygga och hävda allemansrätten finns det lite olika meningar om tydligen. Förts och främst får bryggan inte ligga inom tomtgränsen, den får heller inte vara synlig från ägarens fastighet eller begränsa ägarens användande av den. Men det är ändå inte säkert att man använda den tillfälligtvis ändå. Jag har bekanta som håller på och bråkar om detta. Men det är förstås något helt annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis får man betala för en detaljplan om kommunen är beredd att göra en sådan. Svårt att gissa vad olika kommuner skulle ta för detta men ett par hundra tusen kanske?

Det kanske finns delade meningar bland allmänheten, men inom myndigheterna som utövar tillsyn enligt miljöbalken är det inte det. Det svåra är att bedöma vad som är hemfridzonen i enskilda ärenden. Vilket har visat sig skilja upp mot 100 meter mellan olika fall i domstol.

Är det inte hemfridzon gäller allemansrätten och annars inte. Där ska tilläggas att även om allemansrätten får man inte störa andra eller hindra bryggans ägare från att nyttja bryggan. Vill denne det är det bara att flytta på sig tillfälligt.

Citat från Mark- och miljööverdomstolen, 2013-M 11232:

"Marken inom det strandskyddade området på fastigheten kan i huvudsak karaktäriseras som opåverkad hällmark med fri sikt mot bostadshusen. Med beaktande av avståndet till bostadshusen, samt att det strandskyddade området inte uppfattas som privatiserat, anser Mark- och miljööverdomstolen att den plats där komplementbyggnaden uppförts inte omfattas av bostadshusens hemfridszon. Inte heller medför de bryggor som finns inom det strandskyddade området att området är ianspråktaget."

I nya beslut om strandskyddsdispens ritar man in vad som är tomtplats(förväxla inte med fastighet) varvid det endast är inom den som hemfridzonen gäller.

Faktum är att i detta fall när allemansrätten verkar gälla vid dessa bryggor som vi pratar om får de inte sätta upp förbudsskyltar. Givetvis får inte privat egendom(skyltarna) vandaliseras, men de som kommer och fiskar behöver faktiskt inte ta hänsyn till skylten. Så länge det inte råder fiskeförbud enligt lag så får de det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Dubbelpost

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har löst det med 2 vaktnätter per medlem. Behöver aldrig vara orolig över något på våran klubb

Tyvärr finns det exempel på hamnar där det stulits trots vakter.

Det är lätt att glömma att riktiga tjuvar är yrkesmän och som alla riktiga proffs så är de duktiga på det de gör. De är dessutom ofta ganska intelligenta och påhittiga. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vakterna varit alerta kan jag inte förstå hur det kunnat stjälas. Eller har tjuvarna lekt attackdykare med bubbelfri andningsutrustning, och skruvat loss motorer tyst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vakterna varit alerta kan jag inte förstå hur det kunnat stjälas. Eller har tjuvarna lekt attackdykare med bubbelfri andningsutrustning, och skruvat loss motorer tyst?

Typ. Polisen trodde de paddlat in med gummitbåt eller någon flotte och plockat bort några motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halogenstrålkastare med rörelsesensor är både avskräckande för tjuven och fångar nattvaktens uppmärksamhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halogenstrålkastare med rörelsesensor är både avskräckande för tjuven och fångar nattvaktens uppmärksamhet.

Ja det måste nog till sådana ute på bryggorna för att upptäcka inkräktare. Rottweiler är inte dumt heller.

Sen finns ju armens alarmmina. Eller Bouncing Betty ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sällan båthamnar har vakt dygnet runt. Tjuvar är som sagt ofta duktiga på sitt yrke, och man behöver nog inte vara raketforskare för att hålla koll på när vakten åker hem och efter några nätter se ett mönster för att sedan gå in och stjäla fritt i några timmar.

Typ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sällan båthamnar har vakt dygnet runt. Tjuvar är som sagt ofta duktiga på sitt yrke, och man behöver nog inte vara raketforskare för att hålla koll på när vakten åker hem och efter några nätter se ett mönster för att sedan gå in och stjäla fritt i några timmar.

Typ.

Optimalt är naturligtvis att ha vakt dygnet runt men normalt så är det alltid några medlemmar på klubbområdet dagtid samt att stölden då måste ske i dagsljus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, då förstår jag. Jag trodde det var vaktgång dygnet runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om man nu går vakt nattetid, har vakterna nightvision/nightgoogles? Tjuvarna har det nuförtiden.

PS. Bäst att tillägga: jag har en bryggranne som är kriminalare.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. De som fotar så kan det nog vara bra och kanske lite avskräckande att ni själva fotar dem som gör detta. Och då gör detta väldigt öppet så att de ser att de blir fotade. Samt självklart fotar ev bilar med reg nr mm. Det gör det åtminstone lite jobbigare för dem och de märker att de är iakttagna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu går vakt nattetid, har vakterna nightvision/nightgoogles? Tjuvarna har det nuförtiden.

PS. Bäst att tillägga: jag har en bryggranne som är kriminalare.

Det förstärker ju bländningseffekten bra när dom får en halogenstrålkastare i ansiktet.  :)

Bästa sättet är ju att ha belysning så inga nightgoogles behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. De som fotar så kan det nog vara bra och kanske lite avskräckande att ni själva fotar dem som gör detta. Och då gör detta väldigt öppet så att de ser att de blir fotade. Samt självklart fotar ev bilar med reg nr mm. Det gör det åtminstone lite jobbigare för dem och de märker att de är iakttagna.

Det går ju även att sätta upp kameror som spelar in. Men då måste ni ha tillstånd för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi provade med strålkastare i hamninloppet som aktiverades med rörelsedetektor nattetid men fick sluta med det då det bländade medlemmar som kom in nattetid och förstörde mörkerseendet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi provade med strålkastare i hamninloppet som aktiverades med rörelsedetektor nattetid men fick sluta med det då det bländade medlemmar som kom in nattetid och förstörde mörkerseendet.

Ja det måste vara enklare att det stjäls ;)

Tycker annars det är en lysande(!) ide. Kanske kurser och klubbmössor med skärm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat alternativ är ju att bara sätta upp rörelsedetektorer som triggar en varningslampa hos vakten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat alternativ är ju att bara sätta upp rörelsedetektorer som triggar en varningslampa hos vakten.

Finns ju trådlösa sådana för larm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...