Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
amadeusstrom

Enkätsundersökning Hybridbåtar

Rekommendera Poster

Hej, Amadeus!

 

Vad menar du med "hybridbåtar" egentligen? Jag tror att du måste specificera vad du avser för att du skall ha någon som helst nytta av svaren. Vi har en 35-fots hybridbåt idag. Det är en First 35s5 som kan drivas av antingen vindkraft eller med en liten dieselmotor på 29 hästar.  :P

 

Vi har också en liten hybridbåt som man kan driva antingen med muskelkraft eller med bensin, det är en plastad eka med en liten snurra på.  ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade en fråga till, vad menas med en "ekologiskt framställd" båt?

Handsågat timmer?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som oftast är denna "underökning" som undersökningar av den sorten brukar va.

 

Frågorna upplever jag som "godag yxskaftfrågor".

 

De tre första frågorna hade mitt svar blivit - ingen aning - om jag svarat.

 

Undra hur många av Maringuidens läsare, som kan slänga upp en till två miljoner kronor för en båt som man inte har en aning om vad det är för något.

 

Min nuvarande motorseglare kostade mig strax över 200 000 kr för några år sen. Pengar som jag knappast får igen idag - trotts att jag bytt motor.

 

Dessutom kommer jag inte att spara ett enda dugg bensin på att byta båt. Alla mina båtar sen början av 1970-talet har haft dieselmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var kanske lite oklar om detta. Se detta som något fiktionellt, denna "hybridbåt" som jag "marknadsför" använder sig av vind, vatten, sol och kemiskenergi som kraft för att driva motorer. Båten är utformad som en blandning av en segelbåt samt en flotte (Låter jätteoklart men svårt att beskriva). En mast finns med segel. Båten har två skrov med ett skovelhjul placerad mellan som nuddar vattnet och börjar snurra när båten rör sig. Inuti vardera skorv finns generatorer som omvandlar skovelhjulets rörelseenergi till elektriskenergi som driver elmotorn.På däck så ska det finnas 3-4 solceller vilket även genererar el. Det är väldigt svårt att förklara detta.

 

Vad jag menar med ekologisk är att alla delar ska vara gjorda av återvunna material.

 

Jag går ingen teknisk utbildning så jag vet inte om allt detta är rimligt men som jag skriv i början så är detta endst fiktionellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Amadeus Ström, välkommen till gänget......

 

Tror mig förstå dina frågor men det kommer inte att ge de svar du vill veta.

 

Du måste nog förklara dig lite bättre. Du har redan fått mothugg å jag spär på lite till.Ser du, seglar folk är lite konservativa å tycker inte om nymodigheter. De kör på det som är beprövat å säkert å håller i alla väder å vind. Bara en sån sak som katamaran...jag kommer till det.

 

Nu hann Caribic före mig...evighetsmaskin.....

 

Det du menar är i princip ett katamaranskrov med en sorts skovelhjul mellan skroven å att när man seglar laddar hjulet batterierna. När man har lä så går hjulet som motor. En sådan katamaran finns i Galveston, syd  Houston, USA. Naturligtvis så går den inte i evighet utan man måste ladda ström antingen  på land eller med solceller eller segla väldigt länge. Den båten har en sk pannkaksmotor med roterande magneter i rotorn å inga släpkontakter samt roterande magnetfält i statorn.

Men energi kan inte skapas, bara om transformeras å el är ingen energi utan en energibärare bara. Med dagens teknik kan inte batterierna tankas upp som en bil, man måste ha tiden till hjälp. Så den där ryggen hamnar bak. Det finns inga evighetsmaskiner heller, inte ens universum håller för evigt. Om sedan 5 el 14 miljarder år ..sak samma.

 

Det fanns en kille här på nätet som hade tänkt sig en "kemisk" evighetsmaskin med gaser i tankar, i princip en tryckluftsmotor. Men han försvann snabb när han inte kunde uppfinna perpetum mobile. Det kostar att omvandla energi å omvandlaren tar betalt. Frågan är hur mycket kan man för å för hur mycket? Alla vill ha mest för just ingeting.

 

Kemiskt energi, menar du, jag skämtar, att plocka ur, filtrera guld ur salta havet å sedan sälja å köpa bensin för? Ebberöds bank.

 

Vågkraft, de krafter å vågor som påverkar en båt vill man minimera, så en flotte är ju dödsdömd från början. När man har vågkraft som genererar el så är det motsatsen som gäller. Kontrakurs Därför kommer inte skovelhjul att fungera tillräckligt bra å samma för den katamaren jag nämnde ovan. Över tid måste man segla väldgit mycket eller ladda på land.

 

Själv är jag katamaranfreak, vågar sticka ut hakan, å vågar påstå att jag kan en del om dem å seglat åsså. Det sämsta stället att placera en motor, ett skovelhjul eller ett centerbord är mellan skroven där bogvågorna möts. Att ha en sorts generator där som är som en släplogg, finns såna, är heller ingen lösning, solceller är effektivare idag.

 

Så hur du än vänder så kommer du ha ryggen bak. Frågan är vilka kombinationer  av för å nackdelar du väljer på din lösning.

 

Återanvända för miljöns skull,  tanken är god, jag är hamster å spar på bra att ha grejer. Men det är sällan de passar å jobbet att ändra kostar ibland mer än en ny som är anpassad från början. Jag har slutat samla å räta ut gamla spikar, i synnerhet som det är oftast bättre att skruva isft att spika.

 

Så jag säger bara lycka till med ditt projekt. Önskar det leder till en världsrevolutionerande sak. Å gör den det så får du gärna kasta ruttna tomater på mig efteråt. Men fortsätt med din ungdomliga entusiasm, det fanns de som sade att man skulle få hjärtattack om tåget gick fortare än 10 km/h.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Kalman. Håller med. Framförallt i det sista.

Allt som en gång i tiden varit heeeelt omöjligt anses som självklart när någon väl bevisat motsatsen.

Kämpa på "amadeus"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smartast vore nog att utgå från en katamaranlösning, men i stället för segel bestycka den med en vindsnurra. Vindsnurran kopplas sen till en elmotor/generator, som i sin tur kan driva en eller två propellrar (t ex en i aktern på vardera skrov) via elmotorer. Man förlorar lite i verkningsgrad med vindsnurra i stället för segel, men man vinner förmågan att segla rakt in i vinden, och i praktiken bli oberoende av vindriktningen.

 

Nästa steg, för att komma tillbaks till trådens ämne, vore att ladda en batteribank när båten ligger stilla.

Ett sätt att göra en mer uttalad hybrid av detta vore att kombinera batteribanken med en elektrolys/bränslecellskombination och vätgastankar.  När batteribanken är fulladdad går överskottsenergin till att göra vätgas ur vatten, som lagras i en eller flera tankar. Vid behov kan sen vätgasen användas i bränsleceller för att få ut el igen, som kan driva propellerns motor. Vätgasproduktion har mycket lägre verkninsgrad än batteriladdning, och hela cykeln från el in till el ut är kanske inte ens en tredjedel av batterbankens cykel är. Men när batterierna är fulladdade skulle överskottet ändå gå förlorat, så att ta till vara på det till en lägre verkningsgrad är rätt vettigt.

 

Vätgas är visserligen ganska utrymmeskrävande, men vätgas i trycktank vid 300 bar har ändå ungefär tio gånger större energikapacitet per volymenhet än blybatterier. Med hela systemet (tank, kompressor, diverse annat) inräknat kanske det är hälften. 300 Wh/L, säger vi. En tank på en kubikmeter ger alltså 300 kWh. Om verkningsgraden från tank till propeller är 25-35 procent så blir det motsvarande tio timmars gång med 10-15 hästkrafter.

 

Batteribanken får fungera som den primära elkällan, och vätgasbränslecellen som en långtidsförsörjare till batteribanken, eftersom bränsleceller trivs bäst med låg, stadig elproduktion, medan batterier klarar en mycket mer varierande belastning, som motordrift innebär.

 

Vindsnurra i stället för segel har vissa andra nackdelar. I alla fall om den utgörs av en traditionell, trebladig rotor på en pylon. Rotorbladen kan träffa andra saker med stor kraft, och gör stora delar av däcket osäkert, om inte pylonen görs hög nog för att rotorbladen inte ska nå ner till mer än kanske 2.5 meter över däck. Alternativt kan andra typer av vindgeneratorer användas. Vertikala rotorer som bara ser ut som en riktigt kort och fet mast, till exempel. Men verkningsgraden är lägre för dem och de har andra problem.

Skulle man bygga en båt enligt den här principen så kommer det inte att bli en snabb seglare. Inte heller billig. Men den skulle fungera fint som en långvarig semesterbåt/bobåt. Var man än befinner sig har man en väldigt god tillgång på el, för att driva båten när det är vindstilla och för att driva elprylar inne i båten, som radio, navigationsutrustning, kyl, frys, belysning, TV, tvättmaskin och diskmaskin. Och värme om det är kallt. Om man nu vill leva bekvämt. Och utan att använda annat än energin från vinden. Dessutom är den, som sagt, mer som en motorbåt i hanteringen, eftersom den kan styras oberoende av vindriktningen. Jag föreställer mig att det primärt skulle vara aktuellt för en ganska stor katamaran, kanske 45-50 fot.

Men har man pengarna skulle den säkert vara fantastiskt att glida runt med i Medelhavet eller Karibien i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...