kads 0 Postad 15 April , 2005 Då jag skaffat GPS (Garmin 276C) till denna säsong så undrar jag över en sak nämligen. Hur väl stämmer farten? Då jag också har denna i bilen, då skiljer det ca 7-8 km/h vid hastigheten 50 km/h. (Lägre hastighet på GPS) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 15 April , 2005 Men akta dig för att gå 1.8 meter från ett grund. Sjökortet har mycket lägre noggranhet än GPSen. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
and30ers 0 Postad 15 April , 2005 En GPS anger farten i SOG otroligt exakt, där den tar genomsnittsavstånden från flera sattelitpositionsangivelser och beräknar farten därefter. Eller? Däremot diffar den mot loggens fart genom vatten pga kalibrering, ström, avrift etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 22 April , 2005 :tant Satte min GPS i bilen och fick en riktig tankeställare visade ca 10 km förmycket över hela mätarn, :shock: det är inte underligt att man blir omkörd. Det är väl underligt att tillverkarna inte kan göra en mätare som visar rätt som dom gör i lastbilar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst chucken Postad 28 April , 2005 GPS mäter hastighet genom dopplereffekten och inte med genomsnitt. Felet brukar ligga på 0,05 m/s. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RR-Johan 0 Postad 28 April , 2005 Här kommer ytterligare ett vittnesmål ang 10km felvisning i bilen. Så nu kan man öka ytterligare 10 blås utan att riskera kortet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 28 April , 2005 Att ha felvisande mätare i en bil ligger i intresset för bilförsäljaren. Tänk dig när du testar en ny bil: Åh vad tyst den går i 90 km/h, det känns inte ens att man kör så fort! Inte så konstigt kanske, eftersom du bara kör 75-80 km/h... Topphastigheten blir också bättre om man går efter bilens felvisande mätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 28 April , 2005 Enligt sjöfartsverkets hemsida ger bara ritfel upp till 25 meter fel. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____440.aspx Tillkommer mätfel. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Vilse Postad 28 April , 2005 Vad är några meters felvisning i båten jämfört med 10 km felvisning i bilen!!!??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 28 April , 2005 Chucken! GPS - doppler? Det får du utveckla, jag tror inte att det stämmer. Har aldrig hört talas om en GPS-mottagare som mäter hastighet på det sättet. And30ers har mer rätt, är min åsikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 28 April , 2005 Dopplereffekt har ingenting med GPS att göra ! Det var dom tidigare versionen av orbitig position satellites eller SatNav systemet som hade Polar orbiting satelliter. Som snurrade från Söder till Norr över Polerna. ett sådant mottagare hade jag ochå, från slutet av 80 talet Systemet är medlagd för ca. 10 År sedan ! En GPS mottagare räknar ut hastigheten själv med tiden mellan positionerna. Hastigheten är alltid ett genomsnitt mellan positionförflyttningarna. Det går att på vissa GPS mottagare att ställa in, fördröiningen av genomsnitt ! Eller, räkna ut medelhastigheten på på vissa tidsintervaller (OK, SOG, när man pratar, enkelt, om hastighet så är det alltid SOG.) Läs:HOW GPS RECEIVER WORK http://electronics.howstuffworks.com/gps.htm Läs gärna THURES inlägg under: GPS-tid från satelliter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst chucken Postad 29 April , 2005 Läs vidare på detta forum. Det är därifrån jag fått min uppgifter. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28624 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard Postad 29 April , 2005 Hej, Jag kan inte låta bli... Ni som tröttnat på mej och inte vill, kan ju sluta läsa här. anemos har rätt. Det det gamla Transit-systemet blev föråldrat och slutade att fungera när satelliterna självdog. Då hade redan Block-0 och Block-1 satelliterna i det nya Navstar-systemet (sedemera GPS-systemet)skickats upp och tagit i drift. Kommer ni ihåg den 28 januari 1984 (tror jag) då GPS-systemet fördröjdes efter den tragiska Challengerolyckan. Transit-satelliterna var inte lika många till antalet som GPS-satelliterna och det kunde gå timmar mellan varje fix. Där emellan räknade de död räkning med hjälp av logg och gyro. GPS:en vet ju var den är och var den har varit, alltså kan den räkna ut hur långt den har färdats och med vilken hastighet (och riktning, Track). Detta görs med ett rullande medelvärde för att få ett så korrekt värde som möjligt. Dock är de flesta GPS-mottagare tämligen hårt filtrerade, dvs. det rullande medelvärdet rullar under ganska lång tid! Gissningsvis kan man ju anta att tillverkarna gör mottagaren så trög och stabil som möjlig för att därmed få nöjda användare. Om man studerar en o-filtrerad mottagre ser man att i verkligheten virrar positionen omkring ordentligt (inom den angivna onoggranheten). Man kan märka trtögheten hos en mottagare om man färdas rakt fram i hög hastghet och degan girar hårt. GPS:en både kurs- och fart över grund kommer påtagligt att släpa efter för att efter en stund jobba in sig i ledet igen, sk. homing. Nog tjötat LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst chucken Postad 29 April , 2005 Jag kan inte heller låta bli :-) Läs igenom detta forum... Jag tror fortfarande att dom använder dopplereffekt för att mäta hastighet... http://groups-beta.google.com/group/sci.geo.satellite-nav/browse_thread/thread/b167819b6e1e0bcc/06348c91329634b8?q=velocity+doppler+kalman &rnum=5#06348c91329634b8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 29 April , 2005 Jaha där ser man. GPS receivers typically calculate velocity by measuring the frequency shift (Doppler shift) of the GPS D-band carrier(s) kan man läsa på Amerikanska Kustbevakningens hemsida. Men gäller detta även mindre och enklare civila mottagare? Min gissning är inte. Det verkar som det vore sjukt komplicerat att beräkna SOG mha dopplerförskjutning t satteliter som rör sig kors och tvärs i svinhöga hastigheter och konstiga vinklar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS Ronja 0 Postad 30 April , 2005 Helt rätt 8-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 30 April , 2005 Läs litet mer i följande link om hur GPS systemet fungerar, så slipper ni att gissa er fram ! http://www.galleon.eu.com/gps-time.htm Där under GPS time servers. Grunden i GPS position bestämning är baserad på mycket nogranna Atomklockor i varje satelit som syncroniseras från jordstationer. En GPS mottagare mäter, alltså, tiden för signalerna från dom olika satelliterna, plus annat data och kan på detta sätt bestämma en position på jorden. Det är svårt att med några enkla ord förklara hela systemet här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 30 April , 2005 Rent praktiskt :-) så kan man väl säga att man inte ska blåsa på i 50 knop mitt i natten och lita blint på sin GPS, eller rättare sagt, plotterns synkning mot GPS:en ... Det händer varje år ett antal svåra olyckor pga många tror att det som syns på plottern är den absoluta sanningen! Så blir det väl när det kommer ut massa nyrika på sjön som har noll koll på vad sjövett är, men pengar att köpa vilket monster som helst, detta förenat med avsaknaden av formella krav på kompetens att framföra flytetyget! Men GPS:en är utmärkt att kolla hur mycket felvisning man har på hastighetsmätaren i bilen ... dom visar skrämmande mycket fel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser