Sea_ray 0 Postad 5 Maj , 2015 Hej Jag tänker montera ett ankarspel i aktern på båten och har funderingar om fallhöjden. Fallhöjden blir ca 70 cm från hjulet ner i motorrummet. Tänkte ha en ankarlina med 40 m blyad med 10 m kättning. Jag har gjort lite sökningar här och det verkar lite snålt med höjd enligt en del med den kombinationen så jag tänkte att man skulle göra någon typ av "ankarpinne/chain boy" som fördelar linan så den inte bygger på höjden. Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Fungerar dessa bra för lina? När man tittar på en del ankarboxar så har de inte så hög höjd, 47 cm. Jag tycker att det borde fungera med min fallhöjd för lina när dessa boxar har en lägre höjd än vad jag kommer att ha. På Erlandssons web så står det: "Lewmar glasfiberbox för ankarlina". Well, vad tror ni? //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 5 Maj , 2015 (redigerade) 70cm fallhöjd är bra och kommer fungera fint så länge inte längd x bredd är för liten Finns det ankarspel som tar både blyad lina och kätting? Redigerad 5 Maj , 2015 av Capitan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sea_ray 0 Postad 5 Maj , 2015 (redigerade) 70cm fallhöjd är bra och kommer fungera fint så länge inte längd x bredd är för liten Finns det ankarspel som tar både blyad lina och kätting? Hade tänkt mig den här linan då det står att den är gjort för ankarspel; Komplett ankarlina ihopsplitsad med kätting. 40 meter vit 3-slagen polyestersilke (12mm), 10 meter kalibrerad kätting, DIN 766 (6mm). Rekommenderas bl.a. till Quick GP2, Italwinch och Lewmar ankarspel. Funkar dessa komblinor dåligt? Redigerad 5 Maj , 2015 av Sea_ray Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser