Ronsson74 2 Postad 5 Maj , 2015 (redigerade) Hej alla båtglada. Jag har gjort en större överhalning av min maskin (MD21) och är framme vid det stora ögonblicket provstart. Här stöter jag på patrull då jag inte får fram bränsle till spridarrören. de bilder jag hittar på nätet är av väldigt dålig kvalité och det går inte att med fullständig säkerhet se vilka skruvar som skall lossas vid luftning. Det var inga problem att med matarpumpen fylla filter och fylla bränslepumpen. De tre luftningsskruvarna som jag ser det sitter nästan på rad ovan varandra på högersidan av pumpen. När jag lossar på den översta och understa väller det ut diesel den i mitten som sitter typ där ett av bränslerören ansluter till pumpen (i princip på röret) så skvätter det diesel när jag kör på starten, skvättet kommer regelbundet i vad som kan bedömas som fyrtakt när motorn roterar. men upp ur tryckrören (som är lossade)till spridarna kommer inte en droppe. Hjälp!! vad gör jag för galet. PS, har försökt förstå tidigare trådar i ämnet men inte blivit hjälpt,DS MVH// Ronnie Redigerad 5 Maj , 2015 av Ronsson74 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 5 Maj , 2015 hur länge har du dragit på starten? det kan ta tid innan det börjar komma ut från spridar rören om de är mycke luft i systemet, ta 2 fräscha batterier och prova så ska det nog funka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronsson74 2 Postad 5 Maj , 2015 jag har kört tomt i 4 batterier. Det verkar som det backar upp diesel genom returen. det svettas ut genom spridarna där tryckrören skall sitta. blir inte klok på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 6 Maj , 2015 jag har kört tomt i 4 batterier. Det verkar som det backar upp diesel genom returen. det svettas ut genom spridarna där tryckrören skall sitta. blir inte klok på detta. Har du stängt returkranen när du luftar? Har du inte gjort det har den inte blivit luftad och har du glömt öppna den så startar den inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronsson74 2 Postad 6 Maj , 2015 japp kranen stängd. nu har jag lyft slangen till returen som går från returskruvarna på spridarna och proppat den för att det inte skall gå baklänges, fortfarande ingen soppa i spridarrören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 7 Maj , 2015 japp kranen stängd. nu har jag lyft slangen till returen som går från returskruvarna på spridarna och proppat den för att det inte skall gå baklänges, fortfarande ingen soppa i spridarrören. Plocka ner backventilen som sitter innanför kranen och gör rent den. Funkar det inte så börja leta luftläckor och köp en sats tätningar till alla rör och byt dem vartefter du letar. Leta systematiskt från tanken och framåt. Var noga med renligheten bara. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 7 Maj , 2015 Har du stängt luftskruvarna på pumpen innan du försöker lufta till spridarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronsson74 2 Postad 8 Maj , 2015 Äntligen gick det. satte en liten elektrisk matarpump innan den mekaniska och tryckte på med den och vipps!! startade direkt efter att tryckrören återmonterats. gick som en klocka. phu. kranbilen för montering i båten bokad till nästa fredag. Trevlig båtsommar på er// Ronsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Maj , 2015 Undrar hur kammen stod vid handpumpningen, kanske inget slag på matarpumpen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 8 Maj , 2015 (redigerade) Undrar hur kammen stod vid handpumpningen, kanske inget slag på matarpumpen. Kalle Han fyllde ju filtret med matarpumpen, så kammen kan inte ha stått så fel. Har själv gjort misstaget att försöka lufta MD21'an i min förra båt med kammen i fel läge. Efter 20 minuters svärande och kramp i tummen så lyckades jag fylla filtret. Skrattade gott åt mig själv när jag förstod mitt misstag. Lyckades även köra tomt i tanken så motorn stannade en gång. Fyllde på diesel och motorn gick igång utan luftning. Förstår än idag inte hur det gick till? Redigerad 8 Maj , 2015 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Maj , 2015 (redigerade) "När jag lossar på den översta och understa väller det ut diesel" m21 på bilsidan så är väl nedersta dränering av pumpen då spelar det ingen roll om man gjort övrigt rätt om man sen direkt efter dränerar pumpen och fyller den med luft. Tips sätt dit cav filterhållare den med handpumpen vid filterbyten eller annat jobb som orsakat luftficka så pumpa upp tryck kör sen runt och pumpa några gånger medans motorn drar runt och den lär hoppa igång direkt pumpa några extra tag ifall någon mer luftficka finns sen är det luftat och klar. Redigerad 9 Maj , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landgren 5 Postad 9 Maj , 2015 Hade bort spridarrören på md21 tidigare, tog sjukt lång tid innan den startade. Flera batterier tomkörda. Vet igentligen om det spelar roll hur man har gasreglaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Maj , 2015 Mer gas =större mängd soppa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser