adde_xboy 3 Postad 5 Maj , 2015 Hej! Nyfiken på en båtmodell som oftast har en Albin O22. Fattar ju att det inte går att jämföra med en nyare Solé, Vetus etc. Men är motorn en "bra" gammal motor eller kan man räkna med mycket problem och att den kommer vara helt slut inom några få år? Och man står där och måste installera en ny motor. Tacksam för era åsikter/erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 5 Maj , 2015 Hej! Nyfiken på en båtmodell som oftast har en Albin O22. Fattar ju att det inte går att jämföra med en nyare Solé, Vetus etc. Men är motorn en "bra" gammal motor eller kan man räkna med mycket problem och att den kommer vara helt slut inom några få år? Och man står där och måste installera en ny motor. Tacksam för era åsikter/erfarenheter. finns ju nya delar att köpa till Albin motorer ( fors marin ) så man kan hålla en O22 i liv hur länge som helst det ända är att vara vaksam på bränsleslangar å dylikt och fungerande motorrumsfläkt för vädring innan start http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 5 Maj , 2015 Enkel att mecka med, gott om reservdelar, fortfarande gott om gamla gubbar att rådfråga om man får problem. En ganska riskfri motor. Är den direktkyld med havsvatten så kostar det inte så mycket att bygga om den med en värmeväxlare. Ofta monterar man på en extra generator eftersom dynastarten som sitter som original inte ger så mycket ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 5 Maj , 2015 Vet att den kan vara lite känslig med brytarspetsar o dyl med dålig gnista som följd, min farbror drev i 2 dygn mellan smögen och tjurpannan i ostlig kuling tack vare det på tidigt 80 tal, så se till att dom delarna är frächa och ha helst med i reserv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Maj , 2015 (redigerade) Vet att den kan vara lite känslig med brytarspetsar o dyl med dålig gnista som följd, min farbror drev i 2 dygn mellan smögen och tjurpannan i ostlig kuling tack vare det på tidigt 80 tal, så se till att dom delarna är frächa och ha helst med i reserv Den är väl inte känsligare än andra bensinmaskiner! O22 har ju fördelare och batteritändning, vilket är att föredra före O21 ans magnettändning, vilken kan ställa till endel förtret till den oinvigde. "Brytarspetsar" får båda dras med. Firma Motordelar, vill jag minnas att dom heter, i Kristinehamn har massor av delar, tom. nya maskiner. http://www.albinmotorerwebshop.se/kategorier/albin-o22/11 Kalle Redigerad 5 Maj , 2015 av Pentax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adde_xboy 3 Postad 5 Maj , 2015 Tack för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser