rejas 236 Postad 5 Maj , 2015 Håller på med sugtömning. Nu har vi 50mm utlopp på tanken och i bordgenomföringen. Tänkte byta denna mot 38mm och sätta ett t-rör till sugtömning. Men för detta behöver jag ett par stumpar 50mm slang mellan befintliga anslutningar och förminskningarna till 38mm. Men 50mm slang verkar hopplös att få tag på. Någon som vet var deg finns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 Maj , 2015 Undrar om det finns så stor toaslang, bevakar tråden. Har samma problem, 50 mm (2 tum?) utlopp från toatanken. Jag upptäckte att varvet använt vanlig svart bränsleslang när de bytte min utloppsventil för några år sedan. Den har iofs funkat bra utan lukt eller läckage, så jag återanvände den när jag satte in en T-koppling. Det blir ju inga långa stumpar. Jag har knappt en cm bränseslang på vardera sidan T-kopplingen efter ombyggnaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 5 Maj , 2015 Hej! Mitt bästa tips är www.kuntze.se. Sen tror jag knappast att en bränsleslang skapar några större problem då dom brukar vara rätt gastäta, men man kanske ska byta den med jämna intervaller. Annars känns det som om man får vända sig till någon firma i staterna för 50mm septislang om nu inte någon rörfirma kan lösa rätt slang. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 5 Maj , 2015 Jag har också letat efter 50mm slang, men har gått bet. Det verkar inte finnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 236 Postad 5 Maj , 2015 Jag kör bränsleslang. Det är bara några millimeter på varje sida som kommer i kontakt med svartvattnet så det skall gå bra. Får byta om det börjar lukta. Det verkar enklare än att hitta toaslang. Tack för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Maj , 2015 Annars är kopparrör gastäta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 5 Maj , 2015 PEM-slang finns i 32, 40, 50 mm samt några dim till. Villaägare har ofta 25 eller 32 PEM-slang på inkommande vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 5 Maj , 2015 PEM-slang finns i 32, 40, 50 mm samt några dim till. Villaägare har ofta 25 eller 32 PEM-slang på inkommande vatten. Är inte PEM-slang lite väl hård för att man ska kunna få tätt men slangklämmor? Har aldrig provat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 5 Maj , 2015 Den är hård så slangklämmor går nog inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 236 Postad 5 Maj , 2015 Det får bli två sådana här. Sedan en slangstump 50mm bränsleslang i varje ända och sedan 38mm toaslang med ett t-rör till däcksförskruvningen. Orkar inte leta mer. Luktar det får jag göra om ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 5 Maj , 2015 Hydroscand säljer slangar och annat till båtar dom kanske har den storleken. http://www.hydroscand.se/butiker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 5 Maj , 2015 Det har de inte. Har kollat hos ett flertal tillverkare och det verkar som om 50mm inte tillverkas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Maj , 2015 Jag skulle sätta ett 50 mm T-rör på bottenventilen och en 38 mm slangstos till sugtömningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 236 Postad 5 Maj , 2015 Jag skulle sätta ett 50 mm T-rör på bottenventilen och en 38 mm slangstos till sugtömningen. Japp. Skulle jag också gjort, om jag fick plats. Det är tyvärr för trångt där så det får bli ett T-rör längre upp. Tyvärr kommer det ju att stå vatten från bottenventilen och upp till tömningen om man inte öppnar ventilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 5 Maj , 2015 Jag vet ju inte om denna är gastät, men den är i alla fall 50mm http://www.vattenliv.nu/spiralslang-50-mm-4-bar.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Maj , 2015 Jag skulle sätta ett 50 mm T-rör på bottenventilen och en 38 mm slangstos till sugtömningen. Japp. Skulle jag också gjort, om jag fick plats. Det är tyvärr för trångt där så det får bli ett T-rör längre upp. Tyvärr kommer det ju att stå vatten från bottenventilen och upp till tömningen om man inte öppnar ventilen. Sådant är tråkigt, jag har problemet att det inte finns plats för T-rör mellan tank och ventil. Synd att man inte tänkt till när det installerades en gång i tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 5 Maj , 2015 Är det bara ett par stumpar kanske detta kan vara ett alternativ. http://www.jrm-racing.se/silikonslang/silikonslang/rak-langd/2-51mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 8 Maj , 2015 Jag stod inför ett liknande problem när min tank har 38mm inlopp men toan har 25mm. Köpte en slangstos på 25mm och en på 38mm sen finns det gängade adaptrar. Bara så ni inte köper övergångar i plast, blir så tråkigt om det spricker. /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 236 Postad 15 Maj , 2015 Blev som jag skrev två övergångar i plast från 50 till 38mm. Köpte en stump 50 mm bränsleslang och satte som skarv mellan 50-50 slätända sedan 38mm. satte ett T-rör så långt ned det fick plats till däckförskruvningen. Nu är allt klart. Pumpade via toaletten upp vatten tills tanken var full. Fyllde sedan toaletten till bredden och drog upp pumphandtaget på mitten och lämnade det så. Om allt går som jag tänkt skall både toalett och tank vara fulla med vatten när jag kommer tillbaka i morgon. Annars läcker det någonstans. Om det börjar lukta om bränsleslangen kommer jag leta upp denna tråd och berätta det :-) Sjösätter i morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga78 1 Postad 24 Mars , 2016 Drar i denna gamla tråd, tror fler har problem hitta 50 mm sanitetsslang. Frågan är varför man inte skulle kunna använda 50 mm bränsleslang? Jag byter slangar i samband med montering av sugtömning. Utloppet på min tank är 50 mm. Den slang varvet satte dit för 35 år sedan är helt intakt och absolut luktfri vid närkontakt med näsan Det är en mycket stabilTrelleborg Hydro K, universal/ bränsleslang. Det finns numera en liknande slang som heter Trelloil d, oil&petroleum hose. Den är lätt att få tag på. Frågan är varför man inte skulle kunna använda en sådan slang. Bränsleslangar bör väl vara helt gastäta? PS. Under åren har man ju bytt sanitetsslang flera gånger och dom har varit i dåligt skick. Bränsleslang kanske rentav är bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 714 Postad 24 Mars , 2016 Lundgrens, som är väl kända inom slangindustrin, har ju sin vita Sanitetsslang Marin. https://katalog.lundgrenssverige.se/slangar--vattenslang--sanitetslang-marin Faktiskt en av de mer sålda toaslangarna. Den finns i 51 mm innerdiameter och har artikelnummer 1649-9950. Är förstås inte billig, men däremot bra. Säljs hos de flesta "fina" butiker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 26 Mars , 2016 Vi satte 50 mm avgas-slang fr Kuntze under tanken i samband med byte av genomföringen. Har fungerat i flera år. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser