Rutan2 0 Postad 5 Maj , 2015 Hej! Jag har dubbla TAMD 60 C som släpper ut lite olja eller diesel (det blir tydligt en oljehinna på vattnet) från avgaserna. Det är inte mycket, men svårt att säga mängd då minsta droppe ser stort ut. Motorerna går fantastiskt bra för övrigt, visst ryker dom vid kall start men inget som inte kan betraktas som normalt med tanke på att motorerna är från -86. Efter att bägge oljekylarna blivit renoverade och provtryckta så minskade problemet. Spridarna ska enligt expert vara ok. Är detta normalt? Ska jag räkna med att det att det kommer ut lite olja i avgaserna? Synpunkter? Någon som redan har erfarenhet av dessa motorer? Tacksam för svar. Tack på förhand! Mvh Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rutan2 0 Postad 11 Maj , 2015 Hej! Jag har dubbla TAMD 60 C som släpper ut lite olja eller diesel (det blir tydligt en oljehinna på vattnet) från avgaserna. Det är inte mycket, men svårt att säga mängd då minsta droppe ser stort ut. Motorerna går fantastiskt bra för övrigt, visst ryker dom vid kall start men inget som inte kan betraktas som normalt med tanke på att motorerna är från -86. Efter att bägge oljekylarna blivit renoverade och provtryckta så minskade problemet. Spridarna ska enligt expert vara ok. Är detta normalt? Ska jag räkna med att det att det kommer ut lite olja i avgaserna? Synpunkter? Någon som redan har erfarenhet av dessa motorer? Tacksam för svar. Tack på förhand! Mvh Ulf Hej igen! Jag breddar frågan och involverar TAMD 41, 61, 71 motorerna. Ingen som vet något gällande lite olja i avgaserna? Kanske är detta extremt ovanligt? Tack på förhand! Mvh Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Maj , 2015 Har inte själv haft så stora dieslar ( min är på 37 hkr i en segelbåt… ) Men jag vet att i bilar så trycks sakta lite diesel ner förbi kolvringarna ( vilket kan ses på att den uppmärksamme bilägare får sin "oljenivå" att sakta öka! Och den ägare av en bil med dieselmotor som följer ett stort svenskt bilbolags rekommendation att byta olja först vid var 3000:e mil kommer sakta men säkert att förstöra motorn… Den bilen köper inte jag. Så i min värld är det väl inte helt omöjligt att lite olja kommer upp också. Men tänker så här, det du observerar är ju antagligen vid tomgång? Vad händer vid högre varvtal när du kör, med ökat tryck. Har du sett om det går åt olja på oljestickan? Går det inte åt olja alls är nog problemet väldigt litet i det korta perspektivet. På längre sikt vet jag inte. Hur ser kolvarna ut på så gamla motorer tro? OM motorerna i övrigt går så bra kanske det är värt kostnaden att se efter - snarare än att vänta på att en kolvring går itu eller nåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rutan2 0 Postad 9 September , 2015 Hej! Oljekäckaget från avgaserna på min ena motor berodde på läckage från oljekylaren. Jag trodde i mitt första inlägg att dessa var åtgärdade men det var backslagens oljekylare som var fixade. Hur som helst efter provtryckning av oljekylaren så var det mycket riktigt ett litet läckage och 1500:- senare så var den tät och nu ser avgaserna fina ut igen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser